Gå til innhold

Sende penger til en som ikke har bankkontonummer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det? Kan man gå på posten og fylle ut en giro e.l. som sendes personen og denne kan ta ut pengene på posten? Var vel sånn vi gjorde det i "gamle dager", eller? *leter i de små grå*

Skrevet

Ja, det går fortsatt an å sende en utbetalingsanvisning fra post eller bank. Du blir sikkert flådd av gebyr!

Skrevet

Ja, det går fortsatt an å sende en utbetalingsanvisning fra post eller bank. Du blir sikkert flådd av gebyr!

Ok, takk for advarsel iallefall ;)

brilleslangen
Skrevet

den som skal ta ut pengene må iallfall betale gebyr for å få ut pengene over disk. så det lønnerseg for begge at personen oppretter en konto tror jeg

Skrevet

den som skal ta ut pengene må iallfall betale gebyr for å få ut pengene over disk. så det lønnerseg for begge at personen oppretter en konto tror jeg

Ok, hun har fikset det nå ;)

Skrevet

Det kan man sikkert, men jeg regner med at det koster flesk.

Skrevet

Bortsett fra barn - hvem er det som ikke har en bankkonto? Om man har jobb får man jo lønna inn på en konto og om man er trygdet er det vel vanlig å få trygda inn på konto også?

Skrevet

Det kan man sikkert, men jeg regner med at det koster flesk.

Det ordna seg med bankkontonr allikevel ;-)

Skrevet

Bortsett fra barn - hvem er det som ikke har en bankkonto? Om man har jobb får man jo lønna inn på en konto og om man er trygdet er det vel vanlig å få trygda inn på konto også?

''Bortsett fra barn - hvem er det som ikke har en bankkonto? ''

Ja, jeg lurte også på hvem i all verden det er som ikke har bankkonto i våre dager. Og sønnen her i huset var ikke gamle karen da han fikk bankkonto også - det ble vel gjort kort tid etter at vi fikk personnummeret, kan jeg tenke meg.

Skrevet

Det ordna seg med bankkontonr allikevel ;-)

Bra det ordnet seg, men ellers antar jeg at man kunne ha sendt vedkommende en bankremisse, uten at det hadde blitt for dyrt for noen av dere.

Gjest Ikke så sort-hvitt..
Skrevet

''Bortsett fra barn - hvem er det som ikke har en bankkonto?'' Alle som ikke har oppholdstilatelse foreksempel (dvs mange av de som venter på å få en asylsøknad behandlet), og alle gjestearbeidere (litauere, polakker) som jobber svart under en norsk entreprenør, også av noen i DITT nabolag... ;-)

Skrevet

''Bortsett fra barn - hvem er det som ikke har en bankkonto?'' Alle som ikke har oppholdstilatelse foreksempel (dvs mange av de som venter på å få en asylsøknad behandlet), og alle gjestearbeidere (litauere, polakker) som jobber svart under en norsk entreprenør, også av noen i DITT nabolag... ;-)

''Alle som ikke har oppholdstilatelse foreksempel (dvs mange av de som venter på å få en asylsøknad behandlet), ''

Jeg kjenner en som venter på å få ferdigbehandlet sin asylsøknad, og hun har ihvertfall bankkort, så da har hun vel bankkonto også:-) Sikkert ikke den eneste - flere asylsøkere får jo midlertidig arbeidstillaatelse i påvente av at saken skal behandles ferdig.

''og alle gjestearbeidere (litauere, polakker) som jobber svart under en norsk entreprenør, også av noen i DITT nabolag... ;-)''

Ja, her er det nok mange som går under radaren, og også om det IKKE er svart arbeid, vil neppe alle utlendinger med midlertidig opphold i Norge, f eks fordi de er utestasjonert her fra utenlandsk arbeidsgiver, få opprettet norsk bankkonto.

I slike tilfeller vil de typisk forsette å stå på lønningslista i hjemlandet, og har derfor ikke samme behov for norsk bankkonto som oss som bor her fast.

Men også de kan opprette bankkonto her, og mange av dem gjør nok det - spesielt dersom de skal være her over tid.

Gjest Ikke SÅ sort-hvitt...
Skrevet

''Alle som ikke har oppholdstilatelse foreksempel (dvs mange av de som venter på å få en asylsøknad behandlet), ''

Jeg kjenner en som venter på å få ferdigbehandlet sin asylsøknad, og hun har ihvertfall bankkort, så da har hun vel bankkonto også:-) Sikkert ikke den eneste - flere asylsøkere får jo midlertidig arbeidstillaatelse i påvente av at saken skal behandles ferdig.

''og alle gjestearbeidere (litauere, polakker) som jobber svart under en norsk entreprenør, også av noen i DITT nabolag... ;-)''

Ja, her er det nok mange som går under radaren, og også om det IKKE er svart arbeid, vil neppe alle utlendinger med midlertidig opphold i Norge, f eks fordi de er utestasjonert her fra utenlandsk arbeidsgiver, få opprettet norsk bankkonto.

I slike tilfeller vil de typisk forsette å stå på lønningslista i hjemlandet, og har derfor ikke samme behov for norsk bankkonto som oss som bor her fast.

Men også de kan opprette bankkonto her, og mange av dem gjør nok det - spesielt dersom de skal være her over tid.

Ja selvfølgelig gjelder det ikke alle - jeg skrev også "mange" nettopp av den grunn, men jeg svart på spørsmålet til Lillemus som var sjokkert over at noen ikke har bankkonto i dag.

Forleden stod jeg bak en afrikaner på PIB som ikke hadde legitimasjon, men som hadde fått en utbetalingsanvisning på 8000,-. Alle kunne se på stressnivået han at dette var masse penger - som han ikke kunne få. Mannen hadde nemlig ikke konto eller gyldig legitimasjon, rett og slett fordi han ikke hadde statspapirer! Og dette er han langtfra alene om! Og det var poenget... verden er enkel for oss nordmenn - tom "de som er trygdet", som Lillemus presiserte det...

Tror du han kommer til å kunne livnære seg legalt eller illegalt forresten??

Skrevet

Asylsøkere greit, men mange gjestearbeidere har kanskje en konto i sitt eget hjemland? Og det går fint an å sette inn på penger på den. :o)

Skrevet

Bra det ordnet seg, men ellers antar jeg at man kunne ha sendt vedkommende en bankremisse, uten at det hadde blitt for dyrt for noen av dere.

Jeg skulle bruke bankremisse i forbindelse med bilkjøpet og fant ut at det brukes så sjeldent at selv de som jobbet der (dette var på posthandel) visste hvordan det funket. Noe som endte med 10 mil ekstra kjøretur for vår del når selger skulle løse ut remissen. :o(

Mener det kostet en femtilapp å "kjøpe" remissen.

Skrevet

Jeg skulle bruke bankremisse i forbindelse med bilkjøpet og fant ut at det brukes så sjeldent at selv de som jobbet der (dette var på posthandel) visste hvordan det funket. Noe som endte med 10 mil ekstra kjøretur for vår del når selger skulle løse ut remissen. :o(

"ikke visste hvordan det funket" skulle det selvfølgelig stå.

Skrevet

Ok, jeg har bare vært borti bankremisser noen ganger når jeg har fått gave fra en menet gavmild tante:-) Har ikke vært noe problem for meg å innløse dem i banken og sette på konto.

Gjest alderspensjon
Skrevet

Noen eldre har faktisk ikke konto og får utbetalingsslipp i posten. De blir færre og færre, men de finnes :)

Skrevet

Noen eldre har faktisk ikke konto og får utbetalingsslipp i posten. De blir færre og færre, men de finnes :)

Det har du sikkert rett i, men som du sier er de nok en utdøende rase. :o)

Skrevet

Ok, greit å vite om tilsvarende situasjon skulle oppstå på nytt en gang :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...