Gjest Inkara Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Har en leilighet verdt ca 1 600 000 som jeg "kun" har 400 000 kr i gjeld på. Årsinntekt på ca 320 000 og i tillegg 200 000 i egenkapital. Hvor mye tror dere jeg vil kunne få i lån sånn ca? Ser nå på en leilighet til 2 700 000 kr. Finnes det muligheter for å få lån til denne tror dere? Orker ikke å bestille møte med banken nå før jul og spør mest av ren nysgjerrighet. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Hvis du får låne det du trenger vil du sitte med 1,3 mill i gjeld og en årsinntekt som ikke er så veldig mye høyere enn min. Jeg hadde aldri gjort det. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Du har jo 1,4 mill. i egenkapital, og med en fast inntekt tror jeg ikke du vil ha problemer med å få 1,3 mill. i lån til større leilighet. Regner med du ikke har annen gjeldd (studiegjeld eller annet), når du ikke nevner det her? Husk å undersøke hva slags fellesgjeld og husleie/faste utgifter det er på den nye leiligheten. Få evt. banken til å hjelpe deg med å regne ut hva slags totale månedlige utgifter det blir med lånet (inkl. fellesutgifter/betjening av fellesgjeld). Husk også å ta høyde for at renten kommer til å stige - den er rekordlav akkurat nå. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Jeg tviler på at du får så høyt lån med den inntekten. Jeg så en kalkulatur og man får gjennomsnittlig 3 ganger inntekten i lån og du ligger langt under. Og kun de med svært høye inntekter fikk mer enn 3 ganger årsinntekt i lån. 0 Siter
Gjest Inkara Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell? 0 Siter
Gjest Inkara Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Du har jo 1,4 mill. i egenkapital, og med en fast inntekt tror jeg ikke du vil ha problemer med å få 1,3 mill. i lån til større leilighet. Regner med du ikke har annen gjeldd (studiegjeld eller annet), når du ikke nevner det her? Husk å undersøke hva slags fellesgjeld og husleie/faste utgifter det er på den nye leiligheten. Få evt. banken til å hjelpe deg med å regne ut hva slags totale månedlige utgifter det blir med lånet (inkl. fellesutgifter/betjening av fellesgjeld). Husk også å ta høyde for at renten kommer til å stige - den er rekordlav akkurat nå. Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell på lånet? 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell på lånet? Så klart utgjør det en forskjell. Her kan du regne ut: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=18131 Din side har en tilsvarende. 0 Siter
Gjest Inkara Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Så klart utgjør det en forskjell. Her kan du regne ut: http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=18131 Din side har en tilsvarende. Her står det at jeg kan få låne så mye som 1 400 000? Mye mer enn jeg forventet. Dessuten vil de jo ikke ha noen opplysninger om evt leieboer, egenkapital osv 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell? Ja det kan utgjøre en forskjell. 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Her står det at jeg kan få låne så mye som 1 400 000? Mye mer enn jeg forventet. Dessuten vil de jo ikke ha noen opplysninger om evt leieboer, egenkapital osv Det er jo maks lån da. Jeg mener jeg fylte inn det selv. Og at skattefrie kapitalinntekter er leieinntekter. 0 Siter
Gjest strutsen Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Ja du kan antageligvis få lån til denne leiligheten. Det er en stor fordel at du har en leieboer. 0 Siter
Elis31 Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Her står det at jeg kan få låne så mye som 1 400 000? Mye mer enn jeg forventet. Dessuten vil de jo ikke ha noen opplysninger om evt leieboer, egenkapital osv Du får jo veldig høy egenkapital, når du selger dagens leilighet. Så banken løper jo omentrent ingen risiko. De ville jo få dekt inn sitt lån om du ikke klarer å betale. Men du vil evt tape egenkapital. Men du bør jo passe på at du ikke låner mer enn at det er behagelig å leve. Du bør også regne på en rente på 8%. Jeg husker ikke om den modellen gjør det for deg. På makslån er det jo lang nedbetalingstid, og avdragsfritak for en periode for å klare det. 0 Siter
Gjest liluy Skrevet 10. desember 2009 Skrevet 10. desember 2009 Hvis du får låne det du trenger vil du sitte med 1,3 mill i gjeld og en årsinntekt som ikke er så veldig mye høyere enn min. Jeg hadde aldri gjort det. Jeg ville heller aldri gjort det. Jeg tjener 440000 tusen i året + mannens lønn og vi har 1.6 mill i lån. Du vil få det trangt. 0 Siter
Speak Skrevet 11. desember 2009 Skrevet 11. desember 2009 Jeg tror at det kan bli vanskelig. Det som kan gjøre at du får det er leieinntektene. Generelt sier banken 2,5 - 3 ganger årsinntekt. Men god sikkerhet (noe du har) så tøyer de dette. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.