Gå til innhold

Hvor mye lån kan jeg få sånn ca?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en leilighet verdt ca 1 600 000 som jeg "kun" har 400 000 kr i gjeld på. Årsinntekt på ca 320 000 og i tillegg 200 000 i egenkapital. Hvor mye tror dere jeg vil kunne få i lån sånn ca?

Ser nå på en leilighet til 2 700 000 kr. Finnes det muligheter for å få lån til denne tror dere?

Orker ikke å bestille møte med banken nå før jul og spør mest av ren nysgjerrighet.

Skrevet

Hvis du får låne det du trenger vil du sitte med 1,3 mill i gjeld og en årsinntekt som ikke er så veldig mye høyere enn min. Jeg hadde aldri gjort det.

Skrevet

Du har jo 1,4 mill. i egenkapital, og med en fast inntekt tror jeg ikke du vil ha problemer med å få 1,3 mill. i lån til større leilighet. Regner med du ikke har annen gjeldd (studiegjeld eller annet), når du ikke nevner det her?

Husk å undersøke hva slags fellesgjeld og husleie/faste utgifter det er på den nye leiligheten.

Få evt. banken til å hjelpe deg med å regne ut hva slags totale månedlige utgifter det blir med lånet (inkl. fellesutgifter/betjening av fellesgjeld). Husk også å ta høyde for at renten kommer til å stige - den er rekordlav akkurat nå.

Skrevet

Jeg tviler på at du får så høyt lån med den inntekten. Jeg så en kalkulatur og man får gjennomsnittlig 3 ganger inntekten i lån og du ligger langt under. Og kun de med svært høye inntekter fikk mer enn 3 ganger årsinntekt i lån.

Skrevet

Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell?

Skrevet

Du har jo 1,4 mill. i egenkapital, og med en fast inntekt tror jeg ikke du vil ha problemer med å få 1,3 mill. i lån til større leilighet. Regner med du ikke har annen gjeldd (studiegjeld eller annet), når du ikke nevner det her?

Husk å undersøke hva slags fellesgjeld og husleie/faste utgifter det er på den nye leiligheten.

Få evt. banken til å hjelpe deg med å regne ut hva slags totale månedlige utgifter det blir med lånet (inkl. fellesutgifter/betjening av fellesgjeld). Husk også å ta høyde for at renten kommer til å stige - den er rekordlav akkurat nå.

Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell på lånet?

Skrevet

Så klart utgjør det en forskjell.

Her kan du regne ut:

http://kalkulator.vg.no/kalkulator.php?id=18131

Din side har en tilsvarende.

Her står det at jeg kan få låne så mye som 1 400 000? Mye mer enn jeg forventet. Dessuten vil de jo ikke ha noen opplysninger om evt leieboer, egenkapital osv

Skrevet

Har forresten mulighet for å skaffe leieboer i tillegg også som kan betale ca 4000 i mnd. Vil dette utgi noen forskjell?

Ja det kan utgjøre en forskjell.

Skrevet

Her står det at jeg kan få låne så mye som 1 400 000? Mye mer enn jeg forventet. Dessuten vil de jo ikke ha noen opplysninger om evt leieboer, egenkapital osv

Det er jo maks lån da. Jeg mener jeg fylte inn det selv. Og at skattefrie kapitalinntekter er leieinntekter.

Gjest strutsen
Skrevet

Ja du kan antageligvis få lån til denne leiligheten. Det er en stor fordel at du har en leieboer.

Skrevet

Du får jo veldig høy egenkapital, når du selger dagens leilighet. Så banken løper jo omentrent ingen risiko. De ville jo få dekt inn sitt lån om du ikke klarer å betale. Men du vil evt tape egenkapital. Men du bør jo passe på at du ikke låner mer enn at det er behagelig å leve. Du bør også regne på en rente på 8%. Jeg husker ikke om den modellen gjør det for deg. På makslån er det jo lang nedbetalingstid, og avdragsfritak for en periode for å klare det.

Skrevet

Hvis du får låne det du trenger vil du sitte med 1,3 mill i gjeld og en årsinntekt som ikke er så veldig mye høyere enn min. Jeg hadde aldri gjort det.

Jeg ville heller aldri gjort det. Jeg tjener 440000 tusen i året + mannens lønn og vi har 1.6 mill i lån. Du vil få det trangt.

Skrevet

Jeg tror at det kan bli vanskelig. Det som kan gjøre at du får det er leieinntektene. Generelt sier banken 2,5 - 3 ganger årsinntekt. Men god sikkerhet (noe du har) så tøyer de dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...