Gå til innhold

Å se eget navn i dødsannonse

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av dødsannonsene her om dagen hadde samme fornavn og etternavn som mitt eget.

Fikk en ekkel iling gjennom kroppen da jeg så det.

Noen som har opplevd det samme, eller noe annet liknende ubehagelig?

Gjest juletreet
Skrevet

Ja, jeg opplever noe ubehagelig. Noen har faktisk tenkt å hugge meg ned, sette meg inne i stuen sin, og pynte meg til jul

:-(

Skrevet

Kan tenke meg det er en ekkel opplevelse.

Selv er jeg den eneste med min navnekombinasjon (så vidt jeg vet), så jeg bør vel _virkelig_ skvette om jeg ser slik annonse.

Gjest strutsen
Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Min bestemor hadde samme navn som meg og spesielt som barn syntes jeg det var vanskelig å stå ved graven hennes.

Skrevet

Det er jo nesten ikke til å unngå dersom man heter noe nokså vanlig, typen Jan Johansen. Men da er man jo kanskje vant til å se navnet sitt på trykk ganske ofte, uten at det er en selv det gjelder. Hvis navnekombinasjonen er relativt unik, føles det nok litt spesielt. Det er vel uansett litt rart å se "seg selv" i dødsannonser eller på gravsteiner.

For mange år siden sto det i en fødselsannonse i Dagbladet at "En deilig og stor lillesøster fikk Ragnhild og Svanhild i dag." "Ragnhild" og "Svanhild" symboliserer her de korrekte navnene på meg selv og min lillesøster. Vi har ikke _ekstremt_ sjeldne navn, men det er heller ikke sånn at det er massevis av søskenpar som heter akkurat det. Det var såpass spesielt at jeg husker annonsens ordlyd nå ca. 30 år etterpå.

Skrevet

Ja, jeg husker jeg opplevde det da jeg var 14-15 år. Ekkelt.

Men jeg klippet den ut og limte den inn i skoledagboka....!

Skrevet

Det er jo nesten ikke til å unngå dersom man heter noe nokså vanlig, typen Jan Johansen. Men da er man jo kanskje vant til å se navnet sitt på trykk ganske ofte, uten at det er en selv det gjelder. Hvis navnekombinasjonen er relativt unik, føles det nok litt spesielt. Det er vel uansett litt rart å se "seg selv" i dødsannonser eller på gravsteiner.

For mange år siden sto det i en fødselsannonse i Dagbladet at "En deilig og stor lillesøster fikk Ragnhild og Svanhild i dag." "Ragnhild" og "Svanhild" symboliserer her de korrekte navnene på meg selv og min lillesøster. Vi har ikke _ekstremt_ sjeldne navn, men det er heller ikke sånn at det er massevis av søskenpar som heter akkurat det. Det var såpass spesielt at jeg husker annonsens ordlyd nå ca. 30 år etterpå.

Nei, jeg har ikke et veldig vanlig navn, tror det er en håndfull mennesker i Norge som heter det. I alle fall da jeg sjekket det for noen år siden (via SSB) av ren nysgjerrighet.

Jeg har dog flere navn, men inntil jeg giftet meg var det kun de navnene jeg så i annonsen som jeg brukte. Jeg har aldri før sett samme fornavn og etternavn i avisen eller andre steder tidligere.

Var nok derfor jeg kjente en ubehagelig følelse straks jeg så annonsen.

Skrevet

Selv er jeg den eneste med min navnekombinasjon (så vidt jeg vet), så jeg bør vel _virkelig_ skvette om jeg ser slik annonse.

Ja, det er jo litt spesielt å vite at man er den _eneste_ med sitt navn. Det må jo være hyggelig å være "unik", i alle fall synes jeg det ;-)

Skrevet

Ja, jeg husker jeg opplevde det da jeg var 14-15 år. Ekkelt.

Men jeg klippet den ut og limte den inn i skoledagboka....!

He, he, ja den skoledagboka husker jeg ble ganske så feit etterhvert. Hang vel knapt sammen mot slutten av skoleåret.

Alt mulig rart ble både skrevet inn der og limt inn!

Jeg hadde nok limt inn en slik annonse jeg også.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Min bestemor hadde samme navn som meg og spesielt som barn syntes jeg det var vanskelig å stå ved graven hennes.

Forstår godt at du som barn kan ha syntes det var ubehagelig..

Skrevet

Ja, jeg opplever noe ubehagelig. Noen har faktisk tenkt å hugge meg ned, sette meg inne i stuen sin, og pynte meg til jul

:-(

Javel?

Skrevet

Jeg også. :-) Og det på tross av helt A4 fornavn. Det er bare 17 i Norge med mitt etternavn, og alle de 17 har ulike fornavn. :)

Skrevet

Ja, opplevde akkurat det samme før i år. Skikkelig ekkelt, men glemte det fort. Kom på det igjen nå:-)

Prøv å ikke tenke på det, du. Klem

Skrevet

To av barna våre har samme navn som to avdøde slektninger til mannen min. Og det er veldig rart å være på kirkegården og se gravsteinene med barnas navn på ja....

Skrevet

Det er mindre enn 5 personer i Norge med samme navn som meg sier SSB, og to andre er på min alder og bor i samme distrikt som meg. Jeg har aldri sett mitt eget navn i en dødsannonse, men jeg er blomsterdekoratør og har skrevet mitt fornavn på flere sløyfer til begravelser. Det får meg til å grøsse, men ikke like mye som når det er navnet til et familiemedlem.

Skrevet

Har heldigvis uvanlig navn, så det er bare jeg med det fornavnet og etternavnet i Norge, siden den andre var farmoren min og hun gikk bort for mange år siden.

Skrevet

Huff :(

Det kommer jeg neppe til å oppleve, heldigvis. Har et uvanlig navn i Norge.

Skrevet

Det er jo ikke så rart at det kan skje hvis du har et veldig ordinært navn.

Jeg har et sjeldent etternavn, så selvom fornavnet mitt er mere vanlig, så tror jeg ingen andre i Norge har samme kombinasjon.

Derfor kommer jeg nok neppe til å oppleve dette selv.

Men jeg kan godt forstå at dette må være en guffen følelse!

Skrevet

Jeg hadde tidligere min fars etternavn og mors etternavn som mellomnavn. Det ble til at jeg brukte bare min fars ganske vanlige etternavn + mitt rimlig vanlige fornavn. Som student hadde jeg ekstrajobb på et sentralbord i en middelstor bedrift. Husker det ringte en dame som presenterte seg som...ja nettopp _meg_. Da klarte jeg ikke holde meg og måtte kommentrere dette. Men det var jo bare gøy. I etterkant har jeg kutta ut det kjedelige etternavnet og latt mammas etternavn overta plassen :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...