Gå til innhold

Å se eget navn i dødsannonse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg kan ikke si at jeg har reagert på det, fordi jeg vet jo at jeg ikke er død:-)

Skrevet

Ja, en grandtante hadde nesten samme navn som meg, bare én bokstav som skiller.

Men jeg visste jo at hun var død og at jeg ville seg dødsannonsen i avisen.

Skrevet

Jeg hadde tidligere min fars etternavn og mors etternavn som mellomnavn. Det ble til at jeg brukte bare min fars ganske vanlige etternavn + mitt rimlig vanlige fornavn. Som student hadde jeg ekstrajobb på et sentralbord i en middelstor bedrift. Husker det ringte en dame som presenterte seg som...ja nettopp _meg_. Da klarte jeg ikke holde meg og måtte kommentrere dette. Men det var jo bare gøy. I etterkant har jeg kutta ut det kjedelige etternavnet og latt mammas etternavn overta plassen :-)

Oi, dette minner meg om noe som skjedde min mann. Han har en navnebror, og en gang for mange år siden ringte han på en rubrikkannonse i Aftenposten, der det bare sto tlf nr, og skvatt skikkelig da mannen i andre enden presenterte seg med samme navn:-)

Skrevet

Det er jo nesten ikke til å unngå dersom man heter noe nokså vanlig, typen Jan Johansen. Men da er man jo kanskje vant til å se navnet sitt på trykk ganske ofte, uten at det er en selv det gjelder. Hvis navnekombinasjonen er relativt unik, føles det nok litt spesielt. Det er vel uansett litt rart å se "seg selv" i dødsannonser eller på gravsteiner.

For mange år siden sto det i en fødselsannonse i Dagbladet at "En deilig og stor lillesøster fikk Ragnhild og Svanhild i dag." "Ragnhild" og "Svanhild" symboliserer her de korrekte navnene på meg selv og min lillesøster. Vi har ikke _ekstremt_ sjeldne navn, men det er heller ikke sånn at det er massevis av søskenpar som heter akkurat det. Det var såpass spesielt at jeg husker annonsens ordlyd nå ca. 30 år etterpå.

:-)

Jeg var så fokusert på _dødsannonser_ da jeg svarte trådstarter at jeg ikke kom på andre episoder:-)

Min sønn har to fornavn, og kombinasjonen bæres av 5-6 personer i Norge. I et bryllup for noen år siden fikk jeg en av de andre til bords;-) Det var litt artig.

Skrevet

Jeg forstår hva du mener. Min bestemor hadde samme navn som meg og spesielt som barn syntes jeg det var vanskelig å stå ved graven hennes.

Nå merker jeg at jeg er glad for at min sønn kun har min manns etternavn og ikke mitt :-)

Han har nemlig sin morfars fornavn som sitt andre fornavn, og hadde han hatt mitt (og min fars) etternavn også, ville han hatt hele min fars navn i midten i sitt navn.

Jeg tenkte den gangen sønnen fikk dette navnet at jeg ikke ville ha min fars fulle navn i midten der (faren min er død), men jeg hadde ikke tenkt på dette du sier med å se graven.

Skrevet

Ikke sett dødsannonse, men sett en gravstein på en kirkrgård med samme navn som meg..

Mine to fornavn og etternavn. Litt rart var det synes jeg, jeg har nemlig en ganske uvanlig kombinasjon av fornavn... Bare meg trodde jeg inntil noen år siden, og forsåvidt er det det enda for hun andre har vært død en god stund..

Gjest best wishes
Skrevet

Det var en som hadde et liknende navn, da skvatt jeg skikkelig.

Det jeg hadde vært redd for var om noen hadde laget min dødsannonse bare for å være kultne. Har hørt om noen slike tilfeller. Da blir det gøy å ringe venner etterpå,;) Men jeg lider nok bare av for god fantasi.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg fikk en gang en skikkelig skyllebøtte pga at jeg ble forvekslet med ei som har omtrent samme navn. Hun hadde prøvd å få legitimasjon med fødselsdato samme år som meg. Hun ble oppdaget. Da jeg kom et par dager etter i samme ærend eksploderte damen ;)

Skrevet

Jeg har ikke opplevd å se min egen dødsannonse i avisen. Jeg vet fra telefonkatalog og skattlister at jeg har en navnesøster langt herfra. Det er vel tvilsom om jeg finner hennes dødsannonse i de avisene jeg leser (selv om hennes mann er fra samme område som meg); dessuten er hun en del år yngre enn meg.

Min far døde for mer enn 10 år siden. Likevel skvatt jeg da jeg leste "hans" dødsannonse for en tid siden. Det var hans jevnaldrende fetter som døde.

Skrevet

Jeg fikk en gang en skikkelig skyllebøtte pga at jeg ble forvekslet med ei som har omtrent samme navn. Hun hadde prøvd å få legitimasjon med fødselsdato samme år som meg. Hun ble oppdaget. Da jeg kom et par dager etter i samme ærend eksploderte damen ;)

He, he, ja du hadde max uflaks.

Skrevet

Det er heldigvis ingen som heter akkurat det samme som meg i dette landet. Det er dog ei som har mitt fornavn + min mors etternavn (som jeg har som mellomnavn og deretter min fars etternavn). Vil nok se litt ekstra lenge på en dødsannonse om jeg ser det navnet. Har heldigvis ikke opplevd noe slikt per dags dato. Min ektemann har et litt mer vanlig navn. Kan fort bli skummelt å oppdage hans dødsannonse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...