Gå til innhold

Venner som tapper deg for energi

Anbefalte innlegg

Gjest Har ei venninne...
Skrevet

Hvordan merker man at det skjer og hvordan si i fra på en fin måte?

Skrevet

Du merker det ved at du føler deg tappet etter å ha vært sammen med den vennen.

Hva man gjør? Man kan jo ikke si slikt. Det kan være kjemien dere i mellom som ikke er gunstig. Vennen kan jo virke som en energipille på noen andre.

Om du ikke makter å være sammen med denne vennen, så må man jo kutte ham/henne ut, eller begrense samværet.

Skrevet

Hvis du tenker at venninnen din tapper deg for energi, så har du vel en formening om hvorfor du mener det eller hva du opplever?

Såfremt ikke venninnen din gjør noe helt konkret som du reagerer på og som du tenker det kan fungere å si fra om, så er det vel ikke noe poeng å si til en annen at vedkommende tapper deg for energi? Det måtte i såfall være dersom du tenkte at dere begge kan gjøre noe annerledes for å få større utbytte av å være sammen.

Tror de fleste av oss forsøker å begrense samværet med de vi opplever som energitappere; for min egen del trenger det ikke å bety at jeg kutter kontakt, men at jeg derimot ikke prioriterer samvær med denne personen høyt, og særlig ikke i perioder hvor jeg selv er sliten eller har mye å forholde meg til.

Gjest venner gir energi
Skrevet

Hvorfor gidder du å kaste bort tiden på mennesker som tapper deg for energi? Hvorfor kaller du det for venner?

Personlig orker jeg ikke mennesker som er veldig selvsentrerte, overfladiske og som har dårlig evne til å lytte. Men så holder jeg meg også unna den type mennesker. Snakker jeg med de så er det mest for å være hyggelig, kanskje fordi de er forelder til et av mine barn. Hadde aldri orket mye kontakt med den typen.

Gjest venner gir energi
Skrevet

Hvorfor gidder du å kaste bort tiden på mennesker som tapper deg for energi? Hvorfor kaller du det for venner?

Personlig orker jeg ikke mennesker som er veldig selvsentrerte, overfladiske og som har dårlig evne til å lytte. Men så holder jeg meg også unna den type mennesker. Snakker jeg med de så er det mest for å være hyggelig, kanskje fordi de er forelder til et av mine barn. Hadde aldri orket mye kontakt med den typen.

Jeg mente forelder til venner av mine venner så klart. :))

Gjest tenker jeg
Skrevet

Venner gir energi og tar energi. Det er ikke en enten-eller. I perioder sliter alle med noe, eller er opptatt av noe, og hvis ikke de tar energi i blant er det bare et overfladisk vennskap.

Skrevet

Jeg hadde håpet om jeg gjorde noe som var ødeleggende for vennskap o.l At noen ga meg konstruktiv tilbakemelding. Men det gjelder selvfølgelig å kunne lytte å ta imot. Du kan hvis du vil si noe, at jeg skal si noe som jeg synes er litt vanskelig...

Gjest Mirakelet
Skrevet

Venner som tapper en for energi er ofte av den typen som mangler selvinnsikt... og da er det ofte vanskelig å forklare det for dem... i så fall tar de det veldig ille opp og er ikke interesert i å endre seg, for det er alle andre (deg) det er noe feil med, ikke henne...

Har en slik venninne...

men tror hun endelig har tatt hintet.

Skrevet

jeg har en slik venninne selv og jeg sliter veldig med å si ifra. jeg føler at jeg kan være sammen med henne i små perioder, men jeg blir veldig fort sliten. jeg føler at hun er så mye, jeg må forholde meg til så mye. Dessuten føler jeg at jeg må sette grenser for henne tiden, hun tråkker over så mange av dem.

Men jeg klarer ikke å si det til henne, at jeg synes at hun blir for mye til tider. Jeg tror jeg hadde blitt kjempelei meg om noen sa det samme til meg. Jeg vil heller prøve å være konkret når jeg gir henne tilbakemeldinger. men hufff..... dette er så vanskelig......Hadde det ikke vært for at hun var en del av en venninnegjeng så hadde jeg kuttet henne ut fullstendig.

Gjest Har ei venninne...
Skrevet

Problemet er at vi ikke erpå samme plass i livet.

Jeg:har mann og 3 barn. Jobber full stilling. Er rett og slett sliten

Hun:singel og ingen barn.Langtids sykmeldt og mye fritid

Her er en episode jeg tenker på: hun sendte melding en kveld og spurte om jeg hadde fri dagen etter

Jeg svarte: ja og jeg skal levere unger i barnehage og hjem å vaske hus og sove etterpå. Har nesten ikke sovet i de siste pga sykebarn.

Neste dag etter alt var gjordt hjemme sendte jeg melding til henne kl 11 og sa at nå legger jeg meg og kommer til å sove til ungene skal hentes.

Kl 12 ringte tlf og det var henne. Jeg tok den ikke og sov videre.

Kl 12.30 ringte hun igjen.Og kl 13 kom den en mld der det stod at hun stod utenfor.

Jeg ble litt irrirtert og forklarte en gang til at de få fridagene jeg har uten barn hjemme brukes til å sove litt.

Hun sa ta det var bra at jeg sa ifra så veit hun det

3 Uker etterpå skjedde det samme. Jeg sov(hadde sagt at jeg skulle sove) da hun plutselig stod utefor døren

Jeg skjønner at hun er ensom men jeg har ikke tid eller energi til dette

Gjest Har ei venninne...
Skrevet

Du merker det ved at du føler deg tappet etter å ha vært sammen med den vennen.

Hva man gjør? Man kan jo ikke si slikt. Det kan være kjemien dere i mellom som ikke er gunstig. Vennen kan jo virke som en energipille på noen andre.

Om du ikke makter å være sammen med denne vennen, så må man jo kutte ham/henne ut, eller begrense samværet.

Problemet er at vi ikke erpå samme plass i livet. Jeg:har mann og 3 barn. Jobber full stilling. Er rett og slett sliten Hun:singel og ingen barn.Langtids sykmeldt og mye fritid

Her er en episode jeg tenker på: hun sendte melding en kveld og spurte om jeg hadde fri dagen etter Jeg svarte: ja og jeg skal levere unger i barnehage og hjem å vaske hus og sove etterpå. Har nesten ikke sovet i de siste pga sykebarn. Neste dag etter alt var gjordt hjemme sendte jeg melding til henne kl 11 og sa at nå legger jeg meg og kommer til å sove til ungene skal hentes. Kl 12 ringte tlf og det var henne. Jeg tok den ikke og sov videre. Kl 12.30 ringte hun igjen.Og kl 13 kom den en mld der det stod at hun stod utenfor.

Jeg ble litt irrirtert og forklarte en gang til at de få fridagene jeg har uten barn hjemme brukes til å sove litt. Hun sa ta det var bra at jeg sa ifra så veit hun det

3 Uker etterpå skjedde det samme. Jeg sov(hadde sagt at jeg skulle sove) da hun plutselig stod utefor døren Jeg skjønner at hun er ensom men jeg har ikke tid eller energi til dette

Skrevet

Problemet er at vi ikke erpå samme plass i livet. Jeg:har mann og 3 barn. Jobber full stilling. Er rett og slett sliten Hun:singel og ingen barn.Langtids sykmeldt og mye fritid

Her er en episode jeg tenker på: hun sendte melding en kveld og spurte om jeg hadde fri dagen etter Jeg svarte: ja og jeg skal levere unger i barnehage og hjem å vaske hus og sove etterpå. Har nesten ikke sovet i de siste pga sykebarn. Neste dag etter alt var gjordt hjemme sendte jeg melding til henne kl 11 og sa at nå legger jeg meg og kommer til å sove til ungene skal hentes. Kl 12 ringte tlf og det var henne. Jeg tok den ikke og sov videre. Kl 12.30 ringte hun igjen.Og kl 13 kom den en mld der det stod at hun stod utenfor.

Jeg ble litt irrirtert og forklarte en gang til at de få fridagene jeg har uten barn hjemme brukes til å sove litt. Hun sa ta det var bra at jeg sa ifra så veit hun det

3 Uker etterpå skjedde det samme. Jeg sov(hadde sagt at jeg skulle sove) da hun plutselig stod utefor døren Jeg skjønner at hun er ensom men jeg har ikke tid eller energi til dette

Tror jeg hadde kuttet ut en "venn" som ikke forstår selv klare meldinger. Hun viser deg jo ikke respekt...

Gjest Har ei venninne...
Skrevet

Tror jeg hadde kuttet ut en "venn" som ikke forstår selv klare meldinger. Hun viser deg jo ikke respekt...

Men hun e snill ellers å stiller opp når det trengs

Skrevet

Men hun e snill ellers å stiller opp når det trengs

Om du vil beholde henne må du også godta alle sider ved henne, det er jo tydelig at hun ikke engang tar helt tydelige beskjeder.

Og slå av lyden på tlf når du sover. :-)

Skrevet

''forelder til et av mine barn.''

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Har du mange barn med forskjellige personer?

Skrevet

Jeg mente forelder til venner av mine venner så klart. :))

Nå skjønner jeg bedre. Se bort fra forrige svar.

:- )

Skrevet

''forelder til et av mine barn.''

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Har du mange barn med forskjellige personer?

Hun har svart lenger ned. Eller rettet på seg selv da.

Skrevet

Hun har svart lenger ned. Eller rettet på seg selv da.

Så det, leste ikke så langt før jeg spurte.

:- )

Gjest Har ei venninne...
Skrevet

Om du vil beholde henne må du også godta alle sider ved henne, det er jo tydelig at hun ikke engang tar helt tydelige beskjeder.

Og slå av lyden på tlf når du sover. :-)

Kan ikke slå av lyden pga at barnehagen kan ringe vist barna er syke. Og de er ofte syke :-(

Skrevet

Kan ikke slå av lyden pga at barnehagen kan ringe vist barna er syke. Og de er ofte syke :-(

Hm, jeg skjønner den...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...