Gå til innhold

Hadde du klart å tilgi en drapsmann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en person drepte en av dine kjære, tror du at du hadde klart å tilgi med tid og stunder? Hadde du klart å se gjerningsmannen ute i samfunnet igjen uten å gå bananas?

Tenker på den saken i Skaun hvor gjerningsmannen og offerets familie sto sammen i sorgen. Hvordan klarer de det? Bør man kunne klare det, eller er det like akseptabelt at man forblir bitter?

Skrevet

Jeg synes det er veldig farlig at media går ut å skriver at de står sammen. Det vil nesten være unaturlig at de klarer det. Og jeg tviler på at de kan klare det noe lenge. Tilgi eller ikke tilgi. Jeg tror drapsofferets pårørende, har behov for å ikke ha så mye med drapsmannens familie.

Gjest strutsen
Skrevet

Jeg synes det er veldig farlig at media går ut å skriver at de står sammen. Det vil nesten være unaturlig at de klarer det. Og jeg tviler på at de kan klare det noe lenge. Tilgi eller ikke tilgi. Jeg tror drapsofferets pårørende, har behov for å ikke ha så mye med drapsmannens familie.

Jeg kan være enig i at det er unødvendig at media skriver om det, men ellers tror jeg du tar helt feil. Du tillegger familien til offeret følelser som du kan ikke vite om de har. Hvordan tror du det er hvis bror dreper en søster. Tror du familien hater broren?

Gjest strutsen
Skrevet

Jeg har vært i den situasjonen at en ungdom råkjørte i feil fil og drepte et barn på fem år i min familie. Han ble dømt i fengsel for uaktsomt drap.

Det var ikke hat, men sorg som preget mine følelser.

Skrevet

Jeg kan være enig i at det er unødvendig at media skriver om det, men ellers tror jeg du tar helt feil. Du tillegger familien til offeret følelser som du kan ikke vite om de har. Hvordan tror du det er hvis bror dreper en søster. Tror du familien hater broren?

Her er de ikke i familie. Du har også Birgitte Tengs saken....hvor de er i familie. Det kan godt være at denne familien trådstarter snakke om, klarer det. Men jeg tror det er i de aller færreste tilfeller det går. Og media legger et stort press på de, om de skriver at de deler sorgen.

Skrevet

Når media skriver slik om denne saken er det lett å få en følelse av det er det eneste riktige. At de som ikke vil tilgi er vanskelige og sære. Hvis noen hadde skutt noen i min familie og hadde fått en latterlig lav straff for det, hadde jeg aldri klart noengang å tilgi gjerningsmannen. Hvis familien tok avstand fra det han hadde gjort så er det mulig at jeg kunne klart å stå sammen med dem i sorgen. Men hvis de fremdeles støttet han så hadde bitterheten blitt for stor.

Skrevet

Tvilsomt om jeg hadde tilgitt. Det hadde jeg nok ikke vært interessert i heller. Hadde det vært et av mine barn som ble drept så burde jeg ikke ha fått tak i vedkommende før politiet. Det hadde ikke vært bra for noen.

Gjest en slektning
Skrevet

Dette tror jeg er noe det er vanskelig å ha en formening om uten selv å ha vært opp i en slik situasjonen.

Min familie har opplevd en tragedie der en ung mann tok livet av sin kone og seg selv. Familiene til disse to har stått sammen i alt. Det unge ekteparet hadde felles begravelse og ligger i samme grav.

Skrevet

Bitterhet tjener jo ingenting.

Jeg håper at jeg med tiden kunne klart å tilgi (men ikke glemme), men jeg vet ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...