Gå til innhold

Vaske panelgardiner fra IKEA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kle på 12 glassdører og de eneste gardinene jeg har funnet i riktig bredde (60cm) er panelgardiner fra Ikea.

Flotte greier det, men:

''Vedlikeholdsråd:

Kan ikke vaskes.

Kan ikke klorblekes.

Tåler ikke tørketrommel.

Kan ikke strykes.

Kan ikke renses.''

Er det noen som har erfaring med disse gardinene? Kan de ikke skylles en gang? Det er totalt utelukket å kjøpe dem hvis de overhodet ikke kan rengjøres.

Andre råd? Jeg har begrenset symaskingtilgang og enda mer begrensede syferdigheter.

Skrevet

Har vasket gardiner kjøpt på Kid som ikke skal i vaskemaskin, bare skylles i badekar. Går fint å vaske dem på 40'i maskina, men de har jo som regel tålt å bli støket da... Ellers trenger jo ikke gardiner å vaskes så veldig ofte. Hvis de er lagd av bomull tåler de helt sikkert en skånsom vask. :-)

Skrevet

Sånne på rull? Vi har det, og jeg ville ikke forsøkt å vaske dem nei. Tror vann vil deformere dem helt og gjøre dem bølgete. De kan nok kun støvsyges.

Skrevet

Sånne på rull? Vi har det, og jeg ville ikke forsøkt å vaske dem nei. Tror vann vil deformere dem helt og gjøre dem bølgete. De kan nok kun støvsyges.

Nei, det er ferdige høyder, men det er sikkert det samme stoffet. 65% polyester, 35% bomull. Var redd for at de bølget seg. :-(

Skrevet

Har vasket gardiner kjøpt på Kid som ikke skal i vaskemaskin, bare skylles i badekar. Går fint å vaske dem på 40'i maskina, men de har jo som regel tålt å bli støket da... Ellers trenger jo ikke gardiner å vaskes så veldig ofte. Hvis de er lagd av bomull tåler de helt sikkert en skånsom vask. :-)

Maskinvask regner jeg uansett med at er helt umulig når det gjelder panelgardiner. Disse gardinene skal tydeligvis ikke rensen engang, og det er litt verre.Jeg hadde optimistisk håpet at det kanskje gikk an med bløtlegging, men det ser dårlig ut.

Skrevet

Nei, det er ferdige høyder, men det er sikkert det samme stoffet. 65% polyester, 35% bomull. Var redd for at de bølget seg. :-(

Polyester og bomull - hvorfor skal ikke det kunne vaskes? Om de ikke koster all verden - kjøp en først og vask den og se hvordan den blir.

Skrevet

Hva i all verden er de laget av??? Papir?

''65% polyester, 35% bomull''

Jeg synes også det høres rart ut at de ikke tåler rens og bløtlegging.

Skrevet

Det er sikkert stivelse i dem og dette er vannløselig. Da blir nok ikke gardinene like fine etterpå, men som vanlig papir som har blitt vått og så tørket igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...