Gå til innhold

Jeg gir opp.....

Gjest jeg kjeder vettet av meg her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min juleforberedelser innebærer primært å være håndtlanger i forbindelse med produksjon av julekort og -julegaver. Har akkurat konstatert at hobbylakk holder i utrolig mange år!

(I tillegg har jeg en sentral rolle i forbindelse med _finansieringen _av et par tanteungers julegaveinnkjøp og -produksjon. )

Høres glimrende ut! Særlig delen med "og produksjon" :-D

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• morsan

20

• frosken

10

• mariaflyfly

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

'' Jeg blir bare litt irritert over at vår "smak" for hva som er bra og dårlig skal dikteres ut i fra -ofte - kommersielle interesser.''

Veldig dumt mtp at mange går glipp av gode, smale filmer som knapt får omtale i media.

Men, bare innrøm det. LOTR var litt bra...? ;-)

Snakker du da om "Ringenes herre"?

Skrevet

Jeg har ikke lest noe på dansk. Svensken går også veldig fint - tipper at det var maks ti ord jeg ikke skjønte i de to bøkene jeg leste nå nettopp - tenker ikke på at det er et annet språk.

Jeg burde absolutt ha lest noe på engelsk også for å forbedre språket, men det virker uoverkommelig...

Jeg jobber mye på engelsk (skriver/snakker/leser) og synes i grrunnen det er veldig deilig at fritidssysler i form av lesing ikke er på engelsk;-)

Skrevet

Å, Siderhusreglene likte _jeg_! :-)

Jeg skal ikke skryte på meg å ha lest boka, men filmen likte jeg :-)

Skrevet

''Jeg burde absolutt ha lest noe på engelsk også for å forbedre språket, men det virker uoverkommelig...''

Begynn med noe enkelt;) Jeg leser engelsk hver dag, for å holde engelsken ved like. Bodde to år i Storbritannia og snakket kun engelsk, men det må holdes ved like som alt annet;)

Jeg holder meg stort sett til tiåringens engelsklekse en gang pr uke....

*flau*

Har du forslag på noe "enkelt" som er litt mer avansert enn det?

Skrevet

Jeg skal ikke skryte på meg å ha lest boka, men filmen likte jeg :-)

Det gikk ganske mange år fra jeg leste den til jeg så filmen, men mener å huske at jeg likte filmen enda bedre. Kanskje pga Michael Caine?

Skrevet

*flau*

Les noe hjernedødt pocketlitteratur som bare får deg inn i engelsken først. Jeg leste en Shopaholic-bok eller to på engelsk. Og The secret life of a slummy mummy, eller noe sånt. Helt streit underholdning og ikke noe krevende språk. Helt greit å komme i gang med. ;)

Skrevet

Det gikk ganske mange år fra jeg leste den til jeg så filmen, men mener å huske at jeg likte filmen enda bedre. Kanskje pga Michael Caine?

Så du liker M. Caine? Han er en flott skuespiller, men noe "kjølig" kanskje? :-)

Skrevet

Les noe hjernedødt pocketlitteratur som bare får deg inn i engelsken først. Jeg leste en Shopaholic-bok eller to på engelsk. Og The secret life of a slummy mummy, eller noe sånt. Helt streit underholdning og ikke noe krevende språk. Helt greit å komme i gang med. ;)

Noe hjernedødt :-)

Tja - jeg synes at tida mi er så kostbar at hvis jeg først skal lese noe, så skal det være noe ordentlig...

(sier hun som har sittet og DOL'et i hele kveld.....i alle fall siden 23)

Skrevet

*flau*

For å komme i gang med å lese engelsk, så kan det være greit å velge litteratur som er vesentlig enklere enn ting du ville ha lest på norsk. Kanskje kan du starte med å lese noen ukeblader, det vil gi deg god innføring i "muntlig språk" ( i motsetning til mer formell engelsk). Et annet alternativ er å finne krim med relativt enkel handling (f.eks. PD James) eller ungdomsbøker.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Snakker du da om "Ringenes herre"?

Jepp, riktig. :-) Jeg skulle "aldri" se den filmen, for sånn fantasytingtang var jo absolutt ikke min greie. Gjett hvem som satt helt henført i kinosalen..! :-)

Skrevet

Så du liker M. Caine? Han er en flott skuespiller, men noe "kjølig" kanskje? :-)

Nei, kjølig synes jeg ikke han er. Men jeg liker han veldig godt, ja:-) Rådigger hans diksjon:-)

Skrevet

For å komme i gang med å lese engelsk, så kan det være greit å velge litteratur som er vesentlig enklere enn ting du ville ha lest på norsk. Kanskje kan du starte med å lese noen ukeblader, det vil gi deg god innføring i "muntlig språk" ( i motsetning til mer formell engelsk). Et annet alternativ er å finne krim med relativt enkel handling (f.eks. PD James) eller ungdomsbøker.

Jeg hater ukeblader. Tror det blir enda verre på engelsk enn på norsk.

PD James prøvde jeg meg på på norsk her i høst, og sleit meg gjennom én bok, men stoppet halvveis i nr to. Altfor stillestående.

Flere forslag?

Hva slags nivå ligger engelsk-pensum på for en 13-14 åring for eksempel? Burde kanskje begynne der....

Skrevet

Tja - jeg synes at tida mi er så kostbar at hvis jeg først skal lese noe, så skal det være noe ordentlig...

LOL

Skrevet

Hvis målsetningen er å bli bedre i engelsk, vil ofte det "hjernedøde" være mer effektivt enn mer høyverdig litteratur. Jeg gikk på språkskole i England noen måneder og husker at læreren ba oss prioritere å lese de verste tabloidavisene.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

'The secret life of a slummy mummy''

Fantastisk tittel! :-D

Skrevet

Det må da være lov å nyte litteratur uten å tenke på å lære et språk? Jeg kjente en gang en anorektisk lektor som syntes det var så viktig å lære noe av alt man leste. Og leste hun en bok av en engelsk forfatter som var oversatt til norsk, så var det et nederlag..

Vi kan jo ikke prestere hele tiden:-(

hidi, the scorpion
Skrevet

*flau*

Agatha Christie anbefales varmt;)

Marker ord du ikke forstår, men ikke slå dem opp før du er ferdig med boka, det kan hende du forstår dem underveis, og de ordene husker du;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...