Gå til innhold

Jeg gir opp.....

Gjest jeg kjeder vettet av meg her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis målsetningen er å bli bedre i engelsk, vil ofte det "hjernedøde" være mer effektivt enn mer høyverdig litteratur. Jeg gikk på språkskole i England noen måneder og husker at læreren ba oss prioritere å lese de verste tabloidavisene.

Mjo....

Du har vel egentlig rett.

Usj - hva heter et greit blad da som jeg kan prøve å kjempe meg gjennom?

• Svar 134
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

27

• morsan

20

• frosken

10

• mariaflyfly

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jepp, riktig. :-) Jeg skulle "aldri" se den filmen, for sånn fantasytingtang var jo absolutt ikke min greie. Gjett hvem som satt helt henført i kinosalen..! :-)

Deg, regner jeg med :-) Men ærlig talt...jeg liker ikke fantasifilmer :-)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Noe hjernedødt :-)

Tja - jeg synes at tida mi er så kostbar at hvis jeg først skal lese noe, så skal det være noe ordentlig...

(sier hun som har sittet og DOL'et i hele kveld.....i alle fall siden 23)

''

Tja - jeg synes at tida mi er så kostbar at hvis jeg først skal lese noe, så skal det være noe ordentlig...''

Gledelig å høre at DOL er noe av det beste du kan bruke tiden din på! Hehe...

Skrevet

Agatha Christie anbefales varmt;)

Marker ord du ikke forstår, men ikke slå dem opp før du er ferdig med boka, det kan hende du forstår dem underveis, og de ordene husker du;))

Er ikke det samme stil som PD James? Har ei venninne som digger AC og PD James, og hun fikk lurt meg til å prøve et par av de bøkene i høst, og de var altfor kjedelige for meg.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Deg, regner jeg med :-) Men ærlig talt...jeg liker ikke fantasifilmer :-)

Ikke tegnefilmer engang?

Skrevet

Nei, kjølig synes jeg ikke han er. Men jeg liker han veldig godt, ja:-) Rådigger hans diksjon:-)

Diksjonen hans er udiskutabelt britisk, ja :-) Han er en gentleman og har et nydelig organ :-)

Skrevet

''

Tja - jeg synes at tida mi er så kostbar at hvis jeg først skal lese noe, så skal det være noe ordentlig...''

Gledelig å høre at DOL er noe av det beste du kan bruke tiden din på! Hehe...

He - he... (flau)

Men parallelt med dolingen i kveld har jeg faktisk fått skrevet julebrevet for i år, og jeg har sendt det på mail til min kjære i sofaen ved siden av og han har kommet med innspill, og sendt det tilbake til meg, og jeg har tatt siste korrektur. Og bildene fik vi i dag - så da må vi få dem i konvolutter i morgen og mandag :-)

Og så har jeg sett på to filmer (aner ikke hva de heter)

Og så har jeg ryddet tøy, satt på vask, og lagt vask i tørketrommel.

Så det så!

Skrevet

Jeg hater ukeblader. Tror det blir enda verre på engelsk enn på norsk.

PD James prøvde jeg meg på på norsk her i høst, og sleit meg gjennom én bok, men stoppet halvveis i nr to. Altfor stillestående.

Flere forslag?

Hva slags nivå ligger engelsk-pensum på for en 13-14 åring for eksempel? Burde kanskje begynne der....

13-14 åringer forventes å kunne lese en engelsk barne- eller ungdomsbok, som f.eks. Roald Dahl, Gossip Girl, Frogs - for å nevne noen konkrete eksempler.

Er du sikker på at du ikke vil kunne finne et "ukeblad" som omhandler noe du er interessert i? Fordelen med dette er at du kan lese lettfattelige korte tekster .

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Diksjonen hans er udiskutabelt britisk, ja :-) Han er en gentleman og har et nydelig organ :-)

''har et nydelig organ :-)''

Leste jeg riktig? *blande seg*

Skrevet

'The secret life of a slummy mummy''

Fantastisk tittel! :-D

Hva betyr slummy?

Skrevet

Ikke tegnefilmer engang?

Nei. Ikke engang tegnefilmer:-) Jeg skjønner ikke inholdet i dem :-(

Skrevet

Mjo....

Prøv deg på en av de slummy mummy bøkene. Det var helt streit underholdning. :)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det må da være lov å nyte litteratur uten å tenke på å lære et språk? Jeg kjente en gang en anorektisk lektor som syntes det var så viktig å lære noe av alt man leste. Og leste hun en bok av en engelsk forfatter som var oversatt til norsk, så var det et nederlag..

Vi kan jo ikke prestere hele tiden:-(

''Det må da være lov å nyte litteratur uten å tenke på å lære et språk?''

Absolutt;) Men jeg leser tre bøker i uka, og trenger noe mer utfordrende enn å lese norsk. På norsk liker jeg Hamsun, Dostojevski og annen klassisk litteratur.

Skrevet

13-14 åringer forventes å kunne lese en engelsk barne- eller ungdomsbok, som f.eks. Roald Dahl, Gossip Girl, Frogs - for å nevne noen konkrete eksempler.

Er du sikker på at du ikke vil kunne finne et "ukeblad" som omhandler noe du er interessert i? Fordelen med dette er at du kan lese lettfattelige korte tekster .

Hva slags ukeblader har tema som IKKE omhandler:

*mote

*interiør

*pop-musikk

*sport

?

Hmmmm - hva ER jeg interessert i da tro? Tur i skog og mark og fjell, trening, kirken, samliv, oppdragelse, klassisk musikk...

Dette er liksom ikke typisk Narvesen-tema....

Skrevet

''har et nydelig organ :-)''

Leste jeg riktig? *blande seg*

Ja, det gjorde du :-) Og det var med vilje at jeg skrev det som jeg skrev :-) Han har et nydelig taleorgan :-)

Skrevet

Prøv deg på en av de slummy mummy bøkene. Det var helt streit underholdning. :)

OK. SKal prøve å huske det når jeg skal på bibiloteket neste gang.

Bøker av Roald Dahl kunne jeg jo også ha tatt på engelsk :-) De er jo morsomme og gode.

Skrevet

Mjo....

Jeg har aldri sett på det selv, men kunne kanskje vært nysgjerrig nok til å ha lyst til å bladd i Oprah.magazine - det heter ikke akkurat det, men se her: http://www.oprah.com/search_entity_results.jsp?query=*&section=omagazine&archive=omag&resultsPerPage=20&sortBy=Relevancy&page=2&month=December&year=2009

Du kan selvfølgelig også lese engelske tekster på nettet, men jeg tror det gir større utbytte å sitte med teksten i hendene.

Skrevet

''Det må da være lov å nyte litteratur uten å tenke på å lære et språk?''

Absolutt;) Men jeg leser tre bøker i uka, og trenger noe mer utfordrende enn å lese norsk. På norsk liker jeg Hamsun, Dostojevski og annen klassisk litteratur.

Beundringsverdig :-) Men du leser ikke russisk, regner jeg med? :-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Er ikke det samme stil som PD James? Har ei venninne som digger AC og PD James, og hun fikk lurt meg til å prøve et par av de bøkene i høst, og de var altfor kjedelige for meg.

Litt enklere synes jeg, men du må jo like den type krim for å ha glede av boka!

Jeg begynte å lese henne i åttende klasse (dengang 14 år), og jeg liker hennes bøker enda;)

Skrevet

Hva slags ukeblader har tema som IKKE omhandler:

*mote

*interiør

*pop-musikk

*sport

?

Hmmmm - hva ER jeg interessert i da tro? Tur i skog og mark og fjell, trening, kirken, samliv, oppdragelse, klassisk musikk...

Dette er liksom ikke typisk Narvesen-tema....

Det finnes masse nisjeblader innenfor de temaene du nevner, og de er gjerne nettopp på engelsk:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...