Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger fra 1. mars

Gjest Under rehabilitering - snart frisk?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, si det....?

Jeg har heller ikke skjønt dette med at man skal være tilgjengelig som arbeidssøker i denne prosessen. Stemmer dette? Hva med de som er på rehabilitering og faktisk har en jobb - som de er for syk til å være på?

Man skal i hvertfall ha CV'en sin liggende på nettet, utover dette vet jeg altfor lite foreløpig. Det gjorde også saksbehandler hos NAV på nåværende tidspunkt. Så jeg skal i et møte i midten av januar, hun visste ikke heller da om hun hadde svar på alt. Men hun kunne nok på det tidspunktet finne ut av mer. Stakkars gjeng sier jeg bare, de har problemer med arbeidsmengde fra før og nå dette. Kanskje det hele vil føre til økt sykefravær i NAV du ;)

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

5

• Bookworm

5

• Dorthe

3

• ariadne

1

Skrevet

Man skal i hvertfall ha CV'en sin liggende på nettet, utover dette vet jeg altfor lite foreløpig. Det gjorde også saksbehandler hos NAV på nåværende tidspunkt. Så jeg skal i et møte i midten av januar, hun visste ikke heller da om hun hadde svar på alt. Men hun kunne nok på det tidspunktet finne ut av mer. Stakkars gjeng sier jeg bare, de har problemer med arbeidsmengde fra før og nå dette. Kanskje det hele vil føre til økt sykefravær i NAV du ;)

Helt klart:

http://e24.no/naeringsliv/article2943993.ece

Gjest imzedimze
Skrevet

Jeg er i akkurat samme situasjon (bortesett fra avtalt møte med NAV :) )

Det er et stempel med varig, synes det er ille nok med TU. Men jeg klarer ikke den nye ordningen, det sier alle mine behandlere. Det blir for mye press og stress.

Jeg kaster veldig motvillig inn håndkleet jeg også - og søker om varig antageligvis. Må da bare tenke at det heter varig, men det er ikke varig.

Dere tuller. Om dere klarer å skrive på doktoronline, så greier dere faktisk sende inn meldekort.

Du krysser ja/nei på et par spørsmål.

Dere burde skjerpe dere.

Ikke rart dere ikke kommer dere ut i jobb når dere lager et stooooooort problem ut av noe så lite som å krysse av ja/nei!

Gjest imzedimze
Skrevet

Ordningen er laget av folk som aldri selv har vært ordentlig syke. Er man virkelig syk, kan man svært ofte ikke huske og/eller klare å skulle sende inn et papir hver 14.dag. Det burde vært mer enn tilstrekkelig krav at man hver 6.uke fikk forlenget sykemelding fra legen.Tenk på folk som er fullstendig utmattet av kreft, av utmattelsessyndrom, eller av de mange hundrevis av andre svært tappende sykdommene som finns.

Dette er ingen god ordning for de sykeste, som det dessverre er ganske mange av.

Du må ikke sende inn meldekortet nøyaktig på den 14. dagen, du har mange dager på deg på å sende inn de fem kryssene.

Gjest imzedimze
Skrevet

Det kan være mange grunner til at meldekortdelen er vanskelig for mange. Det er også et kriteriet for arbeidsavklaringspengene at man jobber aktivit for å komme tilbake til arbeidslivet - alle er ikke der. Man trenger kanskje tid til å jobbe med andre ting og få viktigere ting på plass i livet for å på sikt kanskje ha mulighet til å komme i arbeid.

Man behøver ikke være så syk at det "ikke er utsikt til bedring" (som er kriteriet for varig ufør) for at dette blir veldig vanskelig. Tror faktisk det blir flere som får varig ufør pga denne ordningen. De som kunne klart TU hadde da fått tidsbegrenset, men at de nå får varig fordi blandt annet meldekort blir for belastende. I tillegg til kriteriet om at man skal jobbe aktivt for å komme tilbake i arbeidslivet som man kanskje ikke er i stand til akkurat her og nå.

man trenger ikke en gang jobbe aktivt for å komme inn i jobb på attføringspåenger, så at man plutelig må begynne med det fordi om man går fra rehabiliteringspenger eller midlertidig uføretrygd til nøyaktig samme stønad, bare at det har skiftet ord, og man må sende meldekort, tror jeg ingenting på.

Det er ingen belastning å sende meldekort heller. Det er bare i hodet ditt du tror det.

Du lærer det på to minutter faktisk

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette her. Kanskje de tror de kan gi oss en viss følelse av friskhet ved at vi hver 14. dag melder i fra at vi fortsatt er for syke til at vi ikke har arbeidet de siste 14 dagene?

Jeg kjenner litt på dette at det er går litt på selvfølelsen at jeg skal "bevise" hver 14 dag at jeg fremdeles er syk. Når jeg allerede har dokumentert godt at jeg kommer ikke til å være aktiv jobbsøker, noe særlig friskere, de nærmeste årene.

Mye ligger nok i at det er i utgangspunktet såre følelser rundt temaet, jeg liker jo ikke å lese at jeg er 100 % arbeidsufør.

Jeg fikk beskjed om at dette ikke om til å gi meg noen som helst endring, annet enn meldekortet. Nå leser jeg jo her at vi skal ha møter, og CV? He he, litt av en CV det blir på meg, tar oss sikkert 3 min å skrive ;o)

Jeg får null informasjon av mitt lokale kontor, det er litt dumt nå, for kanskje jeg bekymrer meg litt unødvendig? Eller har grunn til det?

Jeg er på TU forresten, og har vedtak til 2012 så jeg er under noen overgangsregler, hva nå det vil si.

Jeg er ikke imot ordningen sånn sett, men jeg personlig hadde ønsket meg mindre styr for dem som er syke, og som ikke kommer til å bli bedre iløpet av noen måneder. Samtidig vet jeg for lite, siden det eneste jeg har fått er en kjapp tlf om at jeg må sende meldekort, og det helst elektronisk eller ble det mer jobb for dem. (jeg kunne sende per post også da)

Skrevet

Jeg mener at dette er et kjempeskritt tilbake for de som er langtidssyke. Det å skulle sende inn meldekort når man er på rehabiliteringspenger eller tidsbegrenset ufør - jeg ser ikke helt poenget. For de som er syke, kan dette gi en følelse av å ikke få aksept for at man faktisk er syk. Hvorfor skal man melde inn at man ikke jobber når man ikke er i stand til å jobbe for en lang, lang periode - og både legen og nav vet dette? Det har jeg problemer med å skjønne.

Jeg ser absolutt poenget, både for de som er på rehab og TU. Fordi mange på TU jobber i tillegg til å være på trygd, f.eks., slik jeg forsto deltakerne på det møtet jeg var på. Og mange på rehab ønsker å prøve seg i jobb, men med dagens ordning er dette veldig tungvindt siden du da må søke deg over på attføring. Og greier du ikke jobben, må du søke deg tilbake til rehab. Mye papir som må flyttes, og mange velger å ikke prøve seg i jobb siden man da brått kan bli stående uten inntekt i behandlingsperioder (behandling av søknader, altså).

Skrevet

Jeg forstår heller ikke dette her. Kanskje de tror de kan gi oss en viss følelse av friskhet ved at vi hver 14. dag melder i fra at vi fortsatt er for syke til at vi ikke har arbeidet de siste 14 dagene?

Nei, det er nok for å gjøre terskelen for å prøve seg i jobb mye lavere.

Skrevet

Og det kan jo også lette arbeidsbyrden endel, siden man nå ikke trenger å bruke masse tid på søknader om attføring og TU og tilbake.

Ikke nødvendigvis helsvart, tror jeg.

Skrevet

''Greier man derimot ikke dette med meldekort, så er det en ærlig sak, det, men da er man vel i kategorien ufør.''

Det er jo det vi har vært, vi som har mottatt stønaden tidsbegrenset ufør. Er det så vanskelig å forstå at vi som er tidsbegrensede uføre faktisk er det fordi mange av oss ikke er i stand til det du og andre anser som helt naturlig å mestre? Nå skal vi over i en ordning som krever aktiv egeninnsats i forhold til å finne veien tilbake til arbeidslivet. Det er vel og bra for de som er der, men de burde kanskje i utgangspunktet vært under yrkesrettet attføring og ikke tidsbegrenset ufør i utgangspunktet.

Nå skal imidlertid vi som er tidsbegrenset uføre skrive CV'er som skal ligge tilgjengelig på nettet, delta aktivt i veien tilbake til arbeidslivet gjennom møter med NAV, sende meldekort etc etc. For mange av oss er dette svært vanskelig og stressende, noe som igjen gjør oss sykere.

I følge linken trist jente la ut, står det at innføringen vil kunne gi avklaring i forhold til varig ufør. I mine øyne er det jo å arbeide i motsatt retning av det man ønsker, flere tilbake i arbeidslivet. Man fører i stedet de som mottar stønaden tidsbegrenset ufør i dag, rett over i varig uførhet.

Jeg snakker for meg selv nå, og for meg føles veien tilbake til arbeidslivet kortere i dag som tidsbegrenset ufør, enn om jeg skulle bli varig ufør. Nå sies det at det skal tas hensyn til i hvilken grad man er syk ved denne gjennomføringen i forhold til krav du skal oppfylle. Vi får håpe det vil fungere slik i praksis.

''Er det så vanskelig å forstå at vi som er tidsbegrensede uføre faktisk er det fordi mange av oss ikke er i stand til det du og andre anser som helt naturlig å mestre? Nå skal vi over i en ordning som krever aktiv egeninnsats i forhold til å finne veien tilbake til arbeidslivet. Det er vel og bra for de som er der, men de burde kanskje i utgangspunktet vært under yrkesrettet attføring og ikke tidsbegrenset ufør i utgangspunktet.''

Men når du er tidsbegrenset ufør, så betyr vel det at du jobber aktivt for å bli frisk nok til å komme tilbake til jobb? Og gjør du det, så vil jo ikke ordningen utgjøre noen forskjell for deg - men lette systemet for veldig mange.

Og det er nok en god del av de på TU som jobber i tillegg, det kom i alle fall fram på det fellesmøtet jeg var på her i på mitt lokale NAV-kontor.

Forøvrig: Hvis du er så syk at det å sende meldekort oppleves som en så stor belastning, så kan ikke jeg skjønne at du mener du er frisk nok til å kunne arbeide. Hva ordningen heter spiller jo ingen rolle for din helsetilstand, du er jo akkurat like frisk/syk uansett?

Skrevet

Du støter meg i grunnen ikke, det er mer at det pirkes i noe som er vondt og sårt igjen og igjen når man har havnet i denne situasjonen. Det eneste jeg ønsker meg er bedre helse og bedre funksjonalitet og håpet om det har jeg hatt.

Nå ser det ut til at varig ufør blir min "tittel" og det klinger ikke godt, hvis du skjønner? Det er som du sier ikke nødvendigvis noen dårlig løsning og trolig den eneste. Men nå er det jeg har kjempet i mot med det lille jeg har av krefter, et faktum. Jeg hadde det likedan følelsesmessig når jeg måtte si opp jobben etter et års sykemelding og gikk over på medisinsk rehabilitering. Jeg hadde det ennå vaskeligere når jeg gikk fra medisinsk til tidsbegrenset ufør. Det føles nå som om jeg rykker ned ennå en "grad" på rangstigen og det var ikke den veien det skulle gå.

Som menneske er jeg fortsatt den samme, og mye av egenverd måles i nettopp hvor stor grad jeg fungerer. Nå føler jeg det blir satt til 0. Det er vondt å forholde seg til akkurat det.

Jeg ønsker deg lykke til med å nå målet ditt om å bli frisk og arbeidsfør :)

''Det føles nå som om jeg rykker ned ennå en "grad" på rangstigen og det var ikke den veien det skulle gå.''

Jeg forstår at dette går på følelser, men samtidig tror jeg nok at det er dere/vi som føler mest på dette. Funksjonsgrad og friskhet/sykhet er jo den samme, og det er jo ikke slik at man må forbli på uførhet om man faktisk blir i stand til å jobbe igjen en gang i framtida.

Skrevet

Det er ikke alle som er på rehabilitering som er i stand til å være i jobb. De som er på tidsbegrenset ufør, ER ikke i stand til å være i jobb.

Ut i fra det jeg leser virker det på meg som du vet lite om mennesker som virkelig er syke. No offence :)

''Det er ikke alle som er på rehabilitering som er i stand til å være i jobb.''

Absolutt ikke, men når man er på rehabilitering så er man jo under utredning/i behandling, og utfører aktiv handling for å bli frisk. Og noen av oss er i den situasjon at vi ikke kan gå tilbake til den jobben vi bedrev før, men kanskje vi kan greie andre ting - og det får vi muligheten til å prøve ut uten ei stor papirmølle med det nye systemet.

''De som er på tidsbegrenset ufør, ER ikke i stand til å være i jobb.''

I utgangspunktet ikke, men det er nok en god del som benytter seg av dette med muligheten til å tjene penger ved siden av - og da er man jo i stand til å jobbe litt. Og ER man ikke i stand til å jobbe overhode, så er man vel kanskje ufør?

Dessuten, er det ikke bedre å være ufør, da, enn å ha en dato som henger over en? Som TU må man vel også jobbe aktivt for å bli frisk, det ligger jo i ordet - det er tidsbegrenset.

''Ut i fra det jeg leser virker det på meg som du vet lite om mennesker som virkelig er syke. No offence :)''

Helt blank er jeg vel ikke, er langt inne i mitt 2. år på rehabilitering og har pr i dag definitivt nedsatt arbeidsevne, særlig i forhold til hva jeg jobbet med før. Men psykisk syk er jeg ikke, nei.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1260773555' post='4268557]

Jeg kjenner litt på dette at det er går litt på selvfølelsen at jeg skal "bevise" hver 14 dag at jeg fremdeles er syk. Når jeg allerede har dokumentert godt at jeg kommer ikke til å være aktiv jobbsøker, noe særlig friskere, de nærmeste årene.

Mye ligger nok i at det er i utgangspunktet såre følelser rundt temaet, jeg liker jo ikke å lese at jeg er 100 % arbeidsufør.

Jeg fikk beskjed om at dette ikke om til å gi meg noen som helst endring, annet enn meldekortet. Nå leser jeg jo her at vi skal ha møter, og CV? He he, litt av en CV det blir på meg, tar oss sikkert 3 min å skrive ;o)

Jeg får null informasjon av mitt lokale kontor, det er litt dumt nå, for kanskje jeg bekymrer meg litt unødvendig? Eller har grunn til det?

Jeg er på TU forresten, og har vedtak til 2012 så jeg er under noen overgangsregler, hva nå det vil si.

Jeg er ikke imot ordningen sånn sett, men jeg personlig hadde ønsket meg mindre styr for dem som er syke, og som ikke kommer til å bli bedre iløpet av noen måneder. Samtidig vet jeg for lite, siden det eneste jeg har fått er en kjapp tlf om at jeg må sende meldekort, og det helst elektronisk eller ble det mer jobb for dem. (jeg kunne sende per post også da)

Krav til å være i aktivitet

Publisert 02.11.09

For å motta arbeidsavklaringspenger er det et vilkår at du deltar aktivt i prosessen med å komme i arbeid.

Dette kan for eksempel være å

delta i utarbeidelse av en aktivitetsplan

møte ved innkallinger fra NAV

delta aktivt i gjennomføring av behandling eller arbeidsrettede tiltak

Kravene til egenaktivitet skal tilpasses funksjonsnivået ditt og helsetilstanden din.

Ferie

Du får ikke arbeidsavklaringspenger når du har ferie.

I noen tilfeller kan det oppstå pauser i aktivitetsplanen din, hvor du ikke har noen avtalt aktivitet. I slike pauser skal du være tilgjengelig for NAV og du kan likevel få arbeidsavklaringspenger.

Hvis du ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV i slike pauser, har du ikke krav på arbeidsavklaringspenger. Da må du kontakte NAV-kontoret ditt på forhånd.

Sykdom

Retten til arbeidsavklaringspenger vil vanligvis bestå selv om du ikke kan gjennomføre avtalt aktivitet på grunn av forbigående sykdom. Ved lengre fravær på grunn av sykdom vil NAV vurdere endringer i aktivitetsplanen din.

Dersom du har forsøkt tiltak og/eller behandling og NAV anser at du har en viss mulighet for å komme i arbeid, vil arbeidsavklaringspenger fortsatt være riktig ytelse.

Meld fra til NAV

NAV kan stanse eller redusere arbeidsavklaringspengene hvis du ikke er i aktivitet slik som avtalt. Se utfylling av meldekort for mer informasjon.

Dette står å lese på NAV sine sider. Jeg vet dessverre ikke så mye mer, det var damen på NAV som sa at CV skulle legges på nettet. Jeg ba om et møte for å få litt avklaring rundt dette.

Skrevet

''Det føles nå som om jeg rykker ned ennå en "grad" på rangstigen og det var ikke den veien det skulle gå.''

Jeg forstår at dette går på følelser, men samtidig tror jeg nok at det er dere/vi som føler mest på dette. Funksjonsgrad og friskhet/sykhet er jo den samme, og det er jo ikke slik at man må forbli på uførhet om man faktisk blir i stand til å jobbe igjen en gang i framtida.

Du har rett i at man ikke behøver å forbli på varig ufør om man skulle bli helt/delvis arbeidsfør senere. Jeg har kun gitt deg et svar på det du spurte om innledningsvis, hva jeg synes om den nye ordningen. Du er positivt innstilt til den, det er ikke jeg.

Skrevet

Du har rett i at man ikke behøver å forbli på varig ufør om man skulle bli helt/delvis arbeidsfør senere. Jeg har kun gitt deg et svar på det du spurte om innledningsvis, hva jeg synes om den nye ordningen. Du er positivt innstilt til den, det er ikke jeg.

Ja, jeg er positiv til endringer som gjør noe med den faktiske situasjonen og som letter hverdagen. Samtidig ønsker jeg også å forstå hvilke negative sider dette kan føre med seg, fordi jeg ønsker ikke å være for naiv heller.

Skrevet

''Er det så vanskelig å forstå at vi som er tidsbegrensede uføre faktisk er det fordi mange av oss ikke er i stand til det du og andre anser som helt naturlig å mestre? Nå skal vi over i en ordning som krever aktiv egeninnsats i forhold til å finne veien tilbake til arbeidslivet. Det er vel og bra for de som er der, men de burde kanskje i utgangspunktet vært under yrkesrettet attføring og ikke tidsbegrenset ufør i utgangspunktet.''

Men når du er tidsbegrenset ufør, så betyr vel det at du jobber aktivt for å bli frisk nok til å komme tilbake til jobb? Og gjør du det, så vil jo ikke ordningen utgjøre noen forskjell for deg - men lette systemet for veldig mange.

Og det er nok en god del av de på TU som jobber i tillegg, det kom i alle fall fram på det fellesmøtet jeg var på her i på mitt lokale NAV-kontor.

Forøvrig: Hvis du er så syk at det å sende meldekort oppleves som en så stor belastning, så kan ikke jeg skjønne at du mener du er frisk nok til å kunne arbeide. Hva ordningen heter spiller jo ingen rolle for din helsetilstand, du er jo akkurat like frisk/syk uansett?

''Men når du er tidsbegrenset ufør, så betyr vel det at du jobber aktivt for å bli frisk nok til å komme tilbake til jobb?''

Man jobber for å bedre sin helse gjennom mulige tiltak for å igjen kunne bli arbeidsfør. Det er ikke det samme som å være jobbsøker. Nå står det at det skal tilpasses helsen til hver enkelt, det gjenstår å se om det blir gjort og hvordan det skal gjennomføres.

''Og gjør du det, så vil jo ikke ordningen utgjøre noen forskjell for deg - men lette systemet for veldig mange.''

For meg utgjør det stor forskjell om det ikke hensyntas de begrensninger jeg har. Å det betyr økonomiske endringer da arbeidsavklaringspenger skattes som arbeidsinntekt og særfradrag faller bort. Går jeg over i de varige uføres rekker betyr det igjen tap på inntektsfronten, da tidsbegrenset ufør beregnes ut fra tidligere arbeidsinntekt, mens varig ufør beregnes ut fra opptjente pensjonspoeng.

''Og det er nok en god del av de på TU som jobber i tillegg, det kom i alle fall fram på det fellesmøtet jeg var på her i på mitt lokale NAV-kontor.''

Slik er det nok og for de vil kanskje den nye ordningen være en god ordning.

''Forøvrig: Hvis du er så syk at det å sende meldekort oppleves som en så stor belastning, så kan ikke jeg skjønne at du mener du er frisk nok til å kunne arbeide. Hva ordningen heter spiller jo ingen rolle for din helsetilstand, du er jo akkurat like frisk/syk uansett?''

Denne ordningen innebærer mer enn å sende et meldekort. Jeg foreslår at du tar en titt på NAV sine sider for info.

Skrevet

Ja, jeg er positiv til endringer som gjør noe med den faktiske situasjonen og som letter hverdagen. Samtidig ønsker jeg også å forstå hvilke negative sider dette kan føre med seg, fordi jeg ønsker ikke å være for naiv heller.

Jeg tror ikke ordningen vil gi noen nevneverdig endring for deg som er under rehabilitering. Men det er forskjell på å være under rehabilitering og det å være tidsbegrenset ufør. Hvis det ikke var slik, hadde de vel aldri i alle disse årene praktisert det de har praktisert, altså ulike ordninger i forhold til grad av sykdom og evnen til mestring? Det står at hensynet til dette skal ivaretas ved den nye ordningen også, og det gjenstår jo å se.

Skrevet

Og det kan jo også lette arbeidsbyrden endel, siden man nå ikke trenger å bruke masse tid på søknader om attføring og TU og tilbake.

Ikke nødvendigvis helsvart, tror jeg.

Neida, det blir sikkert ikke helsvart. Bare enda litt gråere for en del.

Skrevet

Nei, det er nok for å gjøre terskelen for å prøve seg i jobb mye lavere.

Jeg kan ikke se at et meldekort skulle være noe avgjørende i forhold til å prøve seg i jobb eller ikke. Det er graden av sykdom som avgjør dette og evnt oppfølgingstiltak som kan tilbys og iverksettes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...