Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger fra 1. mars

Gjest Under rehabilitering - snart frisk?!

Anbefalte innlegg

Gjest rart å si
Skrevet

''Jeg føler at denne nye ordningen tvinger meg over i varig ufør, noe jeg virkelig har et ønske om å unngå.''

Det er den tanken jeg også har, jeg har 0% restarbeidsevne og regner med at jeg vil komme over på varig ufør i stedet for på arbeidsavklaringspenger.

Men på den annen side, så betyr ikke varig ufør nødvendigvis at det må vare for all tid. Du kan jo på et hvilket som helst tidspunkt (hvis helsa blir bedre) kontakte NAV og informere om at du er i stand til å jobbe igjen, så egentlig er ikke varig ufør så ille heller...

''jeg har 0% restarbeidsevne ''

Overrasket over at noen sier om seg sjøl at de har 0% restarbeidsevne. Bygger dessverre opp rundt fordommene mot uføre som det jo er mye av for tiden. Nesten alle har noe restarbeidsevne, men det kan være klin umulig å få unytta denne i arbeidslivet.

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

5

• Bookworm

5

• Dorthe

3

• ariadne

1

Skrevet

''jeg har 0% restarbeidsevne ''

Overrasket over at noen sier om seg sjøl at de har 0% restarbeidsevne. Bygger dessverre opp rundt fordommene mot uføre som det jo er mye av for tiden. Nesten alle har noe restarbeidsevne, men det kan være klin umulig å få unytta denne i arbeidslivet.

Dette er flisespikkeri - om jeg sier 0% restarbeidsevne, eller 100% arbiedsufør, spiller jo ingen rolle. Betydningen er den samme,

Gjest Shira :o)
Skrevet

Krav til å være i aktivitet

Publisert 02.11.09

For å motta arbeidsavklaringspenger er det et vilkår at du deltar aktivt i prosessen med å komme i arbeid.

Dette kan for eksempel være å

delta i utarbeidelse av en aktivitetsplan

møte ved innkallinger fra NAV

delta aktivt i gjennomføring av behandling eller arbeidsrettede tiltak

Kravene til egenaktivitet skal tilpasses funksjonsnivået ditt og helsetilstanden din.

Ferie

Du får ikke arbeidsavklaringspenger når du har ferie.

I noen tilfeller kan det oppstå pauser i aktivitetsplanen din, hvor du ikke har noen avtalt aktivitet. I slike pauser skal du være tilgjengelig for NAV og du kan likevel få arbeidsavklaringspenger.

Hvis du ikke ønsker å være tilgjengelig for NAV i slike pauser, har du ikke krav på arbeidsavklaringspenger. Da må du kontakte NAV-kontoret ditt på forhånd.

Sykdom

Retten til arbeidsavklaringspenger vil vanligvis bestå selv om du ikke kan gjennomføre avtalt aktivitet på grunn av forbigående sykdom. Ved lengre fravær på grunn av sykdom vil NAV vurdere endringer i aktivitetsplanen din.

Dersom du har forsøkt tiltak og/eller behandling og NAV anser at du har en viss mulighet for å komme i arbeid, vil arbeidsavklaringspenger fortsatt være riktig ytelse.

Meld fra til NAV

NAV kan stanse eller redusere arbeidsavklaringspengene hvis du ikke er i aktivitet slik som avtalt. Se utfylling av meldekort for mer informasjon.

Dette står å lese på NAV sine sider. Jeg vet dessverre ikke så mye mer, det var damen på NAV som sa at CV skulle legges på nettet. Jeg ba om et møte for å få litt avklaring rundt dette.

Takk for informasjon.

Jeg er jo stadig under behandling, så det er vel aktiviteten min det da sikkert.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Slik jeg fikk det forklart på infomøtet på NAV ang denne nye stønaden, så vil hver enkelt bruker inngå en avtale med NAV om hva som kreves at aktivitet/arbeidsutprøvning. For noen vil det være slik at den "aktiviteten" rett og slett er å slappe av, klare hverdagen hjemme, og for noen kan det dreie seg om 100% jobb. Slik sett vil det ikke bli stilt noen strengere krav til arbeidsavklaringspenger, enn ved de stønadene dere har i dag.

Noen av de sykeste, vil gå over på varig ufør.

Har du også vært på infomøte?

Jeg lurer på om jeg ikke blir informert om noe jeg, er fordi jeg har så langt vedtak at jeg kommer inn under overgangsregler? Jeg har vedtak til 2012.

Jeg vil også på infomøte *tramper litt med foten* ;o) Men altså, jeg vil det, for jeg vil vite hva som forventes av meg osv.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1260801703' post='4268902]

Har du også vært på infomøte?

Jeg lurer på om jeg ikke blir informert om noe jeg, er fordi jeg har så langt vedtak at jeg kommer inn under overgangsregler? Jeg har vedtak til 2012.

Jeg vil også på infomøte *tramper litt med foten* ;o) Men altså, jeg vil det, for jeg vil vite hva som forventes av meg osv.

Tror alle dette gjelder skal ha infomøte, men de må vel ta det i puljer pga mengden... Lengden på vedtaket skal ikke ha noe å si, vil jeg tro.

Skrevet

Jeg vet ikke akkurat om de som i dag er uføretrygdet kan forvente å få tildelt en lønnet jobb, men de som er under rehabilitering, på attføring eller på TU i dag kan i alle fall prøve seg i jobb uten å måtte gå gjennom en stor papirmølle.

I mange tilfeller er det vel vanskeligst å få en fot innenfor i en bedrift, fordi bedriften ikke har tro på en person ut fra sykehistorien. Den nye ordningen gjør at man kan tilby sin arbeidskraft gratis, for å bevise at man kan, og ikke minst - man kan få mer erfaring å sette på CV'n.

Jeg er ikke interessert i å jobbe gratis, det har jeg gjort i mange år og oftest får man ikke lov til å jobbe skikkelig, men må gjøre det de andre ikke gidder. Det virker bare nedbrytende i lengden og man mister lysten til å jobbe. Og det er ikke meningen.

Gjest trist jente
Skrevet

Vi får bare la oss "stemple" trist jente, men forsøke å bære hodet høyt :) Vi får innse at vi har midlertidige begrensninger, selv om vi kanskje havner over i en stønad med varig som "fornavn".

Kan vanskelig bli stemplet verre enn i mitt eget hodet for jeg føler skyld- og skamfølelse hver eneste dag for at jeg ikke klarer å jobbe. Noe virkelig vil! Slippen fra nav i postkassen er ingen hyggelig lesning for meg - bare en påminnelse om hvor mislykket jeg er.

Har lest litt her nå, mange innlegg siden sist jeg var inne, og jeg føler vel ikke at jeg/vi kan bli stemplet mye mer enn det vi blir her.

Kommer ikke til å lese noe mer i denne tråden. Jeg VIL jobbe men er ikke istand til det. Og for meg blir det en stor overgang til arbeidsavklaringspenger. Dersom det blir varig ufør (som jeg ikke vil, men som jeg tror jeg er best tjent med med tanke på å komme i arbeid i fremtiden) fremfor arbeidsavklaringspenger blir det et enda verre stempel. Men jeg er enig med behandlerene mine at varig er det beste utgangspunktet for å kunne klare å komme tilbake i jobb en gang. Selv om navnet skulle tilsi det motsatte.

Takk for støtten trutte. Du har orket å prøve å forklare hvorfor arbeidsavklaringspenger for mange kan bli verre og vanskeligere enn TU, selv om du ikke har møtt mye forståelse.

Jeg skjønner at dersom man tror at det kun er snakk om 5 kryss hver 14. dag så forstår man ikke at det kan være et stort problem, men det er mange andre endringer som du har påpekt også. Skjønner ikke helt den ganske totale mangelen på forståelse.

Gjest Under rehabilitering - snart frisk?!
Skrevet

Jeg er ikke interessert i å jobbe gratis, det har jeg gjort i mange år og oftest får man ikke lov til å jobbe skikkelig, men må gjøre det de andre ikke gidder. Det virker bare nedbrytende i lengden og man mister lysten til å jobbe. Og det er ikke meningen.

Neivel, du må jo velge for deg, da, for meg er det viktigst å få prøvd meg i jobb igjen, og da er det helt supert om jeg kan få gjøre det selv om jeg ikke tjener på det. Med denne nye ordningen kan jeg gjøre det uten å miste stønad og uten å måtte over på noe annet.

Skrevet

Neivel, du må jo velge for deg, da, for meg er det viktigst å få prøvd meg i jobb igjen, og da er det helt supert om jeg kan få gjøre det selv om jeg ikke tjener på det. Med denne nye ordningen kan jeg gjøre det uten å miste stønad og uten å måtte over på noe annet.

Jeg vil også helst jobbe, Men da med det jeg er utdannet til og når jeg da får arbeidstrening til å gjøre den jobben og jeg bare får putte ting i konvolutter og skrive navn og adresse på i månedsvis fordi jeg er gratis arbeidskraft. Det er ikke det jeg var forespeilet da jeg startet og å gjøre det gratis at på til, da står jeg over. Da jobber jeg heller frivillig et eller annet sted uten betaling og med respekten i behold.

Når man ikke får spise med de andre som er ansatt, ikke får ta telefonen, usj, da føler man seg liten. Da kunne jeg like gjerne ta meg jobb på vernet bedrift, jeg har blitt tilbudt det også.

Og jeg er ikke så nøye på det, jeg har jobbet endel forskjellige steder, kontor, kassadame, fabrikk, laborant. Så jeg vil helst ha en skikkelig jobb og føle at jeg gjør en innsats

Skrevet

Kan vanskelig bli stemplet verre enn i mitt eget hodet for jeg føler skyld- og skamfølelse hver eneste dag for at jeg ikke klarer å jobbe. Noe virkelig vil! Slippen fra nav i postkassen er ingen hyggelig lesning for meg - bare en påminnelse om hvor mislykket jeg er.

Har lest litt her nå, mange innlegg siden sist jeg var inne, og jeg føler vel ikke at jeg/vi kan bli stemplet mye mer enn det vi blir her.

Kommer ikke til å lese noe mer i denne tråden. Jeg VIL jobbe men er ikke istand til det. Og for meg blir det en stor overgang til arbeidsavklaringspenger. Dersom det blir varig ufør (som jeg ikke vil, men som jeg tror jeg er best tjent med med tanke på å komme i arbeid i fremtiden) fremfor arbeidsavklaringspenger blir det et enda verre stempel. Men jeg er enig med behandlerene mine at varig er det beste utgangspunktet for å kunne klare å komme tilbake i jobb en gang. Selv om navnet skulle tilsi det motsatte.

Takk for støtten trutte. Du har orket å prøve å forklare hvorfor arbeidsavklaringspenger for mange kan bli verre og vanskeligere enn TU, selv om du ikke har møtt mye forståelse.

Jeg skjønner at dersom man tror at det kun er snakk om 5 kryss hver 14. dag så forstår man ikke at det kan være et stort problem, men det er mange andre endringer som du har påpekt også. Skjønner ikke helt den ganske totale mangelen på forståelse.

''Kan vanskelig bli stemplet verre enn i mitt eget hodet for jeg føler skyld- og skamfølelse hver eneste dag for at jeg ikke klarer å jobbe. Noe virkelig vil! Slippen fra nav i postkassen er ingen hyggelig lesning for meg - bare en påminnelse om hvor mislykket jeg er.''

Slik har jeg hatt det også og har det i perioder, men jeg har blitt flinkere til å fortelle meg selv at faktum er at jeg har havnet i denne situasjonen uforskyldt. Derfor har jeg nå delvis akseptert situasjonen og jobber med det viktige, å forsøke å gjenerobre noe av livet mitt. Skulle jeg gjennom dette klare i fremtiden å arbeide litt, ville dette bare komme som et stort pluss.

''Har lest litt her nå, mange innlegg siden sist jeg var inne, og jeg føler vel ikke at jeg/vi kan bli stemplet mye mer enn det vi blir her.''

Jeg har mange ganger følt meg stemplet og jeg har stemplet meg selv. Jeg kom til et punkt hvor jeg innså at kun den som har befunnet seg eller befinner seg i en tilsvarende situasjoner evner å forstå i noen som helst grad. Dette gjør jeg på mange måter takler deres uvitenhet på en helt annen måte i dag enn tidligere. Jeg bærer over med dem og tilgir dem, for de har ikke den ringeste idé om hvordan det er å leve med kroniske sykdommer som har tatt i fra meg det viktigste man kan ha, god helse. De evner ikke å se hva jeg har mistet, for selv de har alt inntakt. De fleste mener godt når de råder, uten at jeg har bedt om råd. Jeg har innsett at jeg var som disse selv inntil jeg ble hardt rammet av sykdom. Jeg har dessuten selv vært en av mine største fiender på akkurat dette området, jeg er nok faktisk den som har stemlet meg selv hardest, målt meg opp mot funksjonsfriske og selvsagt kommet til kort på alle områder. Jeg gjør dessverre det fortsatt, men i mindre grad. Jeg jobber aktivt for å få tilbake noe av min egenverd opp i alt dette.

''Kommer ikke til å lese noe mer i denne tråden. Jeg VIL jobbe men er ikke istand til det. Og for meg blir det en stor overgang til arbeidsavklaringspenger. Dersom det blir varig ufør (som jeg ikke vil, men som jeg tror jeg er best tjent med med tanke på å komme i arbeid i fremtiden) fremfor arbeidsavklaringspenger blir det et enda verre stempel. Men jeg er enig med behandlerene mine at varig er det beste utgangspunktet for å kunne klare å komme tilbake i jobb en gang. Selv om navnet skulle tilsi det motsatte.''

Både du og jeg sitter i en situasjon hvor vi ikke mestrer kravene ved arbeidsavklaringspenger og heller ikke ønsker uførepensjon. Det er noe som igjen minner oss om vår utilstrekkelighet og det smerter og bli minnet på dette gang på gang. Vi får bearbeide den smerten og gå videre med hodet hevet når dette er gjort og jobbe for det som er våre mål. En gang i fremtiden er det vår tur til å føle oss som erobrere. Men vi trenger tid og uførepensjon (selv om vi ikke liker det) vil gi oss den tiden som er nødvendig.

''Takk for støtten trutte. Du har orket å prøve å forklare hvorfor arbeidsavklaringspenger for mange kan bli verre og vanskeligere enn TU, selv om du ikke har møtt mye forståelse.''

Jeg er som sagt ikke så opptatt av forståelsen, og jeg tenkte vel etter å ha brukt timer på innlegg, at dette var bortkastet tid. I tillegg ble jeg utslitt...Takk for dine gode ord.

''Jeg skjønner at dersom man tror at det kun er snakk om 5 kryss hver 14. dag så forstår man ikke at det kan være et stort problem, men det er mange andre endringer som du har påpekt også. Skjønner ikke helt den ganske totale mangelen på forståelse.''

Jeg tror det er viktig at vi innser at denne forståelsen vi ønsker er mangelvare og umulig å inneha hvis du ikke selv rammes hardt av et eller annet. Og ha en stor porsjon av overbærenhet i vårt med uvitende tror jeg vil forenkle vår hverdag.

Jeg ønsker deg alt godt på veien videre trist jente.

Skrevet

''Jeg føler at denne nye ordningen tvinger meg over i varig ufør, noe jeg virkelig har et ønske om å unngå.''

Det er den tanken jeg også har, jeg har 0% restarbeidsevne og regner med at jeg vil komme over på varig ufør i stedet for på arbeidsavklaringspenger.

Men på den annen side, så betyr ikke varig ufør nødvendigvis at det må vare for all tid. Du kan jo på et hvilket som helst tidspunkt (hvis helsa blir bedre) kontakte NAV og informere om at du er i stand til å jobbe igjen, så egentlig er ikke varig ufør så ille heller...

''Men på den annen side, så betyr ikke varig ufør nødvendigvis at det må vare for all tid. Du kan jo på et hvilket som helst tidspunkt (hvis helsa blir bedre) kontakte NAV og informere om at du er i stand til å jobbe igjen, så egentlig er ikke varig ufør så ille heller...''

Som deg har jeg på nåværende tidspunkt ingen restarbeidsevne og det er uvisst om jeg kan gjenerobre den i noen grad, så det går vel da mot uførepensjon.

Jeg vet at den kan "sies opp" om endringen kommer. Jeg tror det vanskeligste for meg med uførepensjon er at dette er det jeg virkelig har ønsket å unngå og det står nå klart for meg at det har jeg ikke klart. Det blir nok et nederlag i rekken av mange. Jeg trenger bare litt tid på å igjen innse at dette ikke er min feil, men sykdommens. Og litt bearbeiding følelsmessig av nettopp det faktumet, også det igjen.

Skrevet

Slik jeg fikk det forklart på infomøtet på NAV ang denne nye stønaden, så vil hver enkelt bruker inngå en avtale med NAV om hva som kreves at aktivitet/arbeidsutprøvning. For noen vil det være slik at den "aktiviteten" rett og slett er å slappe av, klare hverdagen hjemme, og for noen kan det dreie seg om 100% jobb. Slik sett vil det ikke bli stilt noen strengere krav til arbeidsavklaringspenger, enn ved de stønadene dere har i dag.

Noen av de sykeste, vil gå over på varig ufør.

''Slik jeg fikk det forklart på infomøtet på NAV ang denne nye stønaden, så vil hver enkelt bruker inngå en avtale med NAV om hva som kreves at aktivitet/arbeidsutprøvning. For noen vil det være slik at den "aktiviteten" rett og slett er å slappe av, klare hverdagen hjemme, og for noen kan det dreie seg om 100% jobb. Slik sett vil det ikke bli stilt noen strengere krav til arbeidsavklaringspenger, enn ved de stønadene dere har i dag.

Noen av de sykeste, vil gå over på varig ufør.''

Det blir spennende (vel) og se hva dette vil innebære i praksis når det hele iverksettes. Jeg skal i et møte med NAV på nyåret og vil gjennom det møtet sikkert få forbedret min innsikt i hva som kommer til å møte meg med den nye ordningen og om jeg evnt vurderes som en av de sykeste.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1260800882' post='4268896]

Takk for informasjon.

Jeg er jo stadig under behandling, så det er vel aktiviteten min det da sikkert.

Bare hyggelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...