Gå til innhold

Holder argumentet mitt mål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke noen ihuga julefan, men hva gjør man ikke for husfreden - og barna... ;-)

Mannen mener at til jul må det være edelgran. Greit nok, jeg synes at det er pene trær, men det er et helvetes styr med juletreprosjekt (en smule negativ i utgangspunktet, jah).

Jeg mener at vi bør kjøpe plasttre! Ikke ryr det, det trenger ikke å strippes for pynt etter jul, og det brukes i mange år.

Nå er det slik at jeg tenkte å si at det er miljøvennlig i tillegg. Men holder det argumentet mål? (tenker på kapping av uhorvelig mange trær, transport av disse, deretter kastes de etter 14 dager i stua etc)

Hva synes du om plasttrær?

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

20

• Mary Poppins

12

• morsan

10

• candyqueen_83

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har ennå til gode å se et plasttre som er virkeklig pent...

Men når det kommer til miljøvennlighet vet jeg ikke, de produseres neppe på en særlig miljøvennlig måte og de fraktes jo rundt halve jorda de også. Og hva skjer den dagen de kastes? Vanlige trær blir jo brukt til ved / kompost eller rånter av seg selv etterhvert i det minste.

Skrevet

Om du har barn synes jeg det er sært å sette foten ned for et juletre....

Skrevet

Plasttre er uaktuelt. Da dropper jeg heller juletre.

Men du trenger ikke renske det for pynt hvert år? Skal du lagre det ferdig pyntet og bare hente det ned fra loftet? Da trenger du god plass til lagring. Og hvem vil ha klin likt juletre år etter år?

Miljøargumentet vet jeg ikke om holder vann, så jeg kan ikke svare på det du spurte om. Men jeg nedlegger veto mot plastjuletre i alle hjem.

;- )

AneM1365380603
Skrevet

Mannen min foreslo plasttre for noen år siden. Jeg var ganske skeptisk, men så jo fordelen med å slippe masse småkryp i huset. Så leste leste jeg i en nettavis om hvor mange arter småkryp som egentlig følger med juletreet, i tillegg til at noen av krypa var forstørret i artikkelen, sånn bare for å forsterke budskapet.

Der og da godtok jeg plasttre, og det har jeg aldri angret på. Vi pynter det som før, men det er jo et must å ha lagringsplass til treet.

Jeg skjønner mannen din godt, men gi han litt tid til å la tanken modne. Finner du et flott plasttre får du ta han med og vise det.

Ingen stress for å finne tre, ingen dryss, og lysene kan være i treet når det blir stuet bort over nyåret ;)

Skrevet

Men du trenger ikke renske det for pynt hvert år? Skal du lagre det ferdig pyntet og bare hente det ned fra loftet? Da trenger du god plass til lagring. Og hvem vil ha klin likt juletre år etter år?

Miljøargumentet vet jeg ikke om holder vann, så jeg kan ikke svare på det du spurte om. Men jeg nedlegger veto mot plastjuletre i alle hjem.

;- )

''Men du trenger ikke renske det for pynt hvert år? Skal du lagre det ferdig pyntet og bare hente det ned fra loftet? Da trenger du god plass til lagring. Og hvem vil ha klin likt juletre år etter år?''

Jeg kjenner faktisk noen som hadde plasttreet stående ferdig pyntet i kjelleren hele året og bare tok det opp i stua til jul. Fryktelig spør du meg. Halve kosen er jo å finne frem juletrepynten fra eskene, se på alt, mimre og kose seg...

AneM1365380603
Skrevet

''Men du trenger ikke renske det for pynt hvert år? Skal du lagre det ferdig pyntet og bare hente det ned fra loftet? Da trenger du god plass til lagring. Og hvem vil ha klin likt juletre år etter år?''

Jeg kjenner faktisk noen som hadde plasttreet stående ferdig pyntet i kjelleren hele året og bare tok det opp i stua til jul. Fryktelig spør du meg. Halve kosen er jo å finne frem juletrepynten fra eskene, se på alt, mimre og kose seg...

''Halve kosen er jo å finne frem juletrepynten fra eskene, se på alt, mimre og kose seg...''

Ja, det er alltid kjekt å finne fram julepynten lillejulaften :o)

Skrevet

Det hørtes trist ut..

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, argumentet ditt holder ikke mål;o) Jeg er enig med mannen din. Det må være Edelgran:-)

Selv har jeg plasttre for aller første gang i år, men det er fordi det ikke finnes alternativer.

Skrevet

De sier at dyre plasttrær er pene, jeg vet ikke, har ikke sett noen dyre plasttrær ennå.

Men jeg tenker mer og mer på å skaffe meg ett i plast. Jeg hater å dra avgårde og kjøpe juletre. Ikke nok med det, men jeg skal ligge langflat på gulvet og skru jævelskapet fast også. Så er det opp og ned, opp og ned til jeg omtrent svimer av og kikke i alle vinkler og retninger og faenskapet står likevel ikke rett, så er det på'n igjen og slik holder jeg på til det er like før jeg kaster det ut.

Forresten det var det like før jeg gjorde det en gang, det er vel ca. 20 år siden. Treeet var umulig å få til å stå rett og tyngdepunktet var tydeligvis ikke bra. Jeg vet ikke hvor mange ganger det falt i gulvet i romjula, men tilslutt så ble jeg så forbannet at jeg tok hele treeet sidelengs, sparket opp balkongdøra og var på tur til å kyle det ut med pynt, lys og glitter. Akkurat da kom kona ut igjen fra badet og ilskrek at jeg måtte stanse, hehe.

Jeg band det fast i veggen resten av jula.

Jeg har tenkt å kjøpe meg juletrefot som justerer seg selv i år,

men jeg kan fint klare meg uten juletre.Dette her er ikke bra for helsa:-)

Skrevet

De sier at dyre plasttrær er pene, jeg vet ikke, har ikke sett noen dyre plasttrær ennå.

Men jeg tenker mer og mer på å skaffe meg ett i plast. Jeg hater å dra avgårde og kjøpe juletre. Ikke nok med det, men jeg skal ligge langflat på gulvet og skru jævelskapet fast også. Så er det opp og ned, opp og ned til jeg omtrent svimer av og kikke i alle vinkler og retninger og faenskapet står likevel ikke rett, så er det på'n igjen og slik holder jeg på til det er like før jeg kaster det ut.

Forresten det var det like før jeg gjorde det en gang, det er vel ca. 20 år siden. Treeet var umulig å få til å stå rett og tyngdepunktet var tydeligvis ikke bra. Jeg vet ikke hvor mange ganger det falt i gulvet i romjula, men tilslutt så ble jeg så forbannet at jeg tok hele treeet sidelengs, sparket opp balkongdøra og var på tur til å kyle det ut med pynt, lys og glitter. Akkurat da kom kona ut igjen fra badet og ilskrek at jeg måtte stanse, hehe.

Jeg band det fast i veggen resten av jula.

Jeg har tenkt å kjøpe meg juletrefot som justerer seg selv i år,

men jeg kan fint klare meg uten juletre.Dette her er ikke bra for helsa:-)

*hehe* Ser det for meg :-D

Vi har denne juletrefoten: http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00128/Juletrefot_128030a.jpg

Den er visst ok, den - som om jeg bryr meg... ^^ ;-)

Skrevet

Nei, argumentet ditt holder ikke mål;o) Jeg er enig med mannen din. Det må være Edelgran:-)

Selv har jeg plasttre for aller første gang i år, men det er fordi det ikke finnes alternativer.

Javel, men det er idiotisk å dra i hus grantrær i utgangspunktet, synes jeg.

*vil ha plast*

Gjest Plastjuletreet
Skrevet

Vi har hatt plasttre i 5 år (blir 6. jula i år), og har ikke angret en dag.

Det er veldig pent, og ser overhode ikke plastikkaktig ut. Det kostet vel et par tusenlapper på januarsalg dengang da, men det var det virkelig verdt.

Ikke ryr det, ikke er det dyr i det, ikke er det vanskelig å få rett og pent, og det er ikke minst veldig miljøvennlig.

Så - løp og kjøp!!!! :-) (Men du må legge kroner i det, altså, ellers får du noe som blir helt billig-billig og plastikkpreget.)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Javel, men det er idiotisk å dra i hus grantrær i utgangspunktet, synes jeg.

*vil ha plast*

Begge deler er vel egentlig like idiotisk, men ekte tre lukter best;-)

Skrevet

Mannen min foreslo plasttre for noen år siden. Jeg var ganske skeptisk, men så jo fordelen med å slippe masse småkryp i huset. Så leste leste jeg i en nettavis om hvor mange arter småkryp som egentlig følger med juletreet, i tillegg til at noen av krypa var forstørret i artikkelen, sånn bare for å forsterke budskapet.

Der og da godtok jeg plasttre, og det har jeg aldri angret på. Vi pynter det som før, men det er jo et must å ha lagringsplass til treet.

Jeg skjønner mannen din godt, men gi han litt tid til å la tanken modne. Finner du et flott plasttre får du ta han med og vise det.

Ingen stress for å finne tre, ingen dryss, og lysene kan være i treet når det blir stuet bort over nyåret ;)

'' Jeg var ganske skeptisk, men så jo fordelen med å slippe masse småkryp i huset. Så leste leste jeg i en nettavis om hvor mange arter småkryp som egentlig følger med juletreet, i tillegg til at noen av krypa var forstørret i artikkelen, sånn bare for å forsterke budskapet.

''

I love you! ;-) Jeg må informere ham om dette. Det er jo mye bedre argument, enn det jeg tenkte på med miljøvennlighet. Føkk hele miljøet ;-) *haha*

Skrevet

Begge deler er vel egentlig like idiotisk, men ekte tre lukter best;-)

Dumt poeng som jeg utelater i overtalelsesdiskusjonen ;-)

Skrevet

;- )

Er ikke 100% enig med deg her *hehe* Å droppe juletre er uaktuelt. Det er tross alt unger i dette huset her.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Dumt poeng som jeg utelater i overtalelsesdiskusjonen ;-)

Ok;-)

Skrevet

Om du har barn synes jeg det er sært å sette foten ned for et juletre....

Hvordan klarte du å lese det ut av teksten? Tre har vi alltid, men jeg vil ha plast.

Skrevet

Jeg har ennå til gode å se et plasttre som er virkeklig pent...

Men når det kommer til miljøvennlighet vet jeg ikke, de produseres neppe på en særlig miljøvennlig måte og de fraktes jo rundt halve jorda de også. Og hva skjer den dagen de kastes? Vanlige trær blir jo brukt til ved / kompost eller rånter av seg selv etterhvert i det minste.

Jeg har sett et skikkelig pent et nå. Men jeg er enig i at det er et sjeldent skue ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...