Gå til innhold

Holder argumentet mitt mål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Fordeler med kunstig er ikke minst uhyrene man slipper unna. Biller og småkryp, særlig de oransje billene er ekle. Vi slipper å huske på vanning, og det blir ikke vannsøl som kan ødelegge parketten. Ikke drysser det, og står like pent hele jula. Vi slipper pes med å kjøpe det inn, og far slipper å stå ute og fryse og tilpasse det til en fot som egentlig ikke passer. VI slipper også å få trær som mangler greiner på den ene siden, eller som mangler midt på stammen. Og må ikke stusse greinene så de skal bli like lange, med dryppende kvae som resultat. Prisen på et par tusen for et fint tre er inntjent om 4-5 års tid.''

Nå overbeviser du meg nesten! :-)

Men enn så lenge er følelsen av ordentlig tre og duften av samme tungen på vektskålen.

''Nå overbeviser du meg nesten! :-)

''

Det var et supert innlegg blanke ark hadde der, ja :-)

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

20

• Mary Poppins

12

• morsan

10

• candyqueen_83

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Fordeler med kunstig er ikke minst uhyrene man slipper unna. Biller og småkryp, særlig de oransje billene er ekle. Vi slipper å huske på vanning, og det blir ikke vannsøl som kan ødelegge parketten. Ikke drysser det, og står like pent hele jula. Vi slipper pes med å kjøpe det inn, og far slipper å stå ute og fryse og tilpasse det til en fot som egentlig ikke passer. VI slipper også å få trær som mangler greiner på den ene siden, eller som mangler midt på stammen. Og må ikke stusse greinene så de skal bli like lange, med dryppende kvae som resultat. Prisen på et par tusen for et fint tre er inntjent om 4-5 års tid.''

Nå overbeviser du meg nesten! :-)

Men enn så lenge er følelsen av ordentlig tre og duften av samme tungen på vektskålen.

VI hadde hatt naturtre fortsatt, nettopp pga de argumentene du gir, om det ikke hadde vært for allergi. .Så derfor er jeg egentlig fornøyd med å bli tvunget til å gå over til kunsttre, så slapp jeg å ta valget selv.

Skrevet

Jeg har kunstig juletre (på esken står det til alt overmål at det er en edelgran..!) og syns det funker helt flott.

Argumenter for:

- det er en engangsinvestering...

- slipper stress med å finne tre hvert år, transportere det hjem og oppbevare det forskriftsmessig, i håp om at nålene skal holde til uti romjula, i det minste...

- det står stødig og fint uten masse jobb og tilpassing...

- det er like tett og fint hvert eneste år...

- trenger ikke bekymre meg for evt. allergikere som kommer på besøk...

- jeg vanner ikke, og bekymrer meg ikke over barnåler overalt...

- når jula er over, slipper jeg å ha det triste, døde treet stående utenfor i påvente av å bli kassert.

Argumenter mot:

- Ekte juletre lukter juletre - fram til 1. juledag eller så...

- slipper å forsvare valget mitt (med mindre jeg velger furu, som er enda mindre PK enn plast her jeg bor ;-)

Og det var vel egentlig alt jeg kom på i farta.

Skrevet

Hadde det vært opp til meg, hadde vi hatt plasttre for lenge siden. Jeg synes egentlig det er både tungvint og rart å putte et ekte tre inn i stua, selv om jeg elsker jula.

Men mannen i huset blånekter på plasttre og insisterer på at det må være av den ekte sorten. Jeg har ennå ikke klart å overtale ham, så jeg følger denne tråden med stor interesse.

Skrevet

Jeg har aldri skrevet at vi ikke har juletre, så dette har du tolket på din egen måte.

La meg omskrive det så du forstår hva jeg mener da:

Om barna og mannen vil ha ordentlig juletre så synes jeg det er litt på den sære siden å sette ned foten for dette.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg har hatt plasttre i snart tjue år, og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til ekte. Alt det styret da, med å velge, få det i hus, og ikke minst kvitte seg med det. Vårt ser helt ekte ut, men vi tar av pynten hvert år, pynter det som vi gjorde med de ekte. For vi har ett som går nesten til taket.

Skrevet

Så lenge plasttre ikke blir nødvendig pga allergi, skal vi fortsette å ha ekte tre her i huset - lukten av gran er veldig viktig i jula for meg:-)

Vi bruker å ha veldig høyt tre, og derfor blir edelgrana ofte litt for bred. Ett år hadde vi et litt fort stort tre - det var veldig pent, men vi måtte ommøblere for å kunne komme forbi det *he he* Og så måtte vi ha hjelp av svigerfar til å løfte det opp i stående stilling - mannen min og jeg klarte det ikke alene....

Så vi bruker vanlig norsk (fjell)gran, som vi kjøper av noen som kommer fra oppi dalom et sted og selger juletrær. Dermed støtter vi også norsk næringsliv utover selve selegeren, pluss at treet ikke har blitt fraktet så langt. Jeg synes vanlig gran lukter bedre enn edeelgran.

Skrevet

''Nå overbeviser du meg nesten! :-)

''

Det var et supert innlegg blanke ark hadde der, ja :-)

Absolutt:-)

Selv om jeg ikke skjønte dette med de ekle billene. Jeg har jo hørt at det er mye kryp i trær, men har alltid tenkt at de er for små for det blotte øye ettersom jeg aldri har sett noen.

Kanskje det er flere av dem i trær fra varmere strøk, slik som Danmark og Jæren?

Skrevet

Så lenge plasttre ikke blir nødvendig pga allergi, skal vi fortsette å ha ekte tre her i huset - lukten av gran er veldig viktig i jula for meg:-)

Vi bruker å ha veldig høyt tre, og derfor blir edelgrana ofte litt for bred. Ett år hadde vi et litt fort stort tre - det var veldig pent, men vi måtte ommøblere for å kunne komme forbi det *he he* Og så måtte vi ha hjelp av svigerfar til å løfte det opp i stående stilling - mannen min og jeg klarte det ikke alene....

Så vi bruker vanlig norsk (fjell)gran, som vi kjøper av noen som kommer fra oppi dalom et sted og selger juletrær. Dermed støtter vi også norsk næringsliv utover selve selegeren, pluss at treet ikke har blitt fraktet så langt. Jeg synes vanlig gran lukter bedre enn edeelgran.

'' Jeg synes vanlig gran lukter bedre enn edeelgran.''

Helt enig i det, hadde edelgran forleden år, og det var noe vesentlig som manglet.

Dessuten så treet så perfekt ut at en kunne ta det for å være et plasttre!

Skrevet

De sier at dyre plasttrær er pene, jeg vet ikke, har ikke sett noen dyre plasttrær ennå.

Men jeg tenker mer og mer på å skaffe meg ett i plast. Jeg hater å dra avgårde og kjøpe juletre. Ikke nok med det, men jeg skal ligge langflat på gulvet og skru jævelskapet fast også. Så er det opp og ned, opp og ned til jeg omtrent svimer av og kikke i alle vinkler og retninger og faenskapet står likevel ikke rett, så er det på'n igjen og slik holder jeg på til det er like før jeg kaster det ut.

Forresten det var det like før jeg gjorde det en gang, det er vel ca. 20 år siden. Treeet var umulig å få til å stå rett og tyngdepunktet var tydeligvis ikke bra. Jeg vet ikke hvor mange ganger det falt i gulvet i romjula, men tilslutt så ble jeg så forbannet at jeg tok hele treeet sidelengs, sparket opp balkongdøra og var på tur til å kyle det ut med pynt, lys og glitter. Akkurat da kom kona ut igjen fra badet og ilskrek at jeg måtte stanse, hehe.

Jeg band det fast i veggen resten av jula.

Jeg har tenkt å kjøpe meg juletrefot som justerer seg selv i år,

men jeg kan fint klare meg uten juletre.Dette her er ikke bra for helsa:-)

''Jeg band det fast i veggen resten av jula''

Bruk av fisketråd for å bardunere juletreet fast er ikke et ukjent fenomen hos oss ettersom vi bruker å ha 3 m høyt tre;-)

Skrevet

'' Jeg synes vanlig gran lukter bedre enn edeelgran.''

Helt enig i det, hadde edelgran forleden år, og det var noe vesentlig som manglet.

Dessuten så treet så perfekt ut at en kunne ta det for å være et plasttre!

Men det er også en del edelgrantrær som er litt for lange mellom de to øverste kransene med greiner.

Men foruten det, er det som oftest tette og fine - nesten sånn Donald-tre-aktig;-)

Skrevet

Stort sett enig med deg... Men jeg husker et år da edelgrana vår begynte å lukte KATTEPISS uti romjula...

Jeg har også opplevd det . vanlig gran er derfor bedre.

Skrevet

Mannen min foreslo plasttre for noen år siden. Jeg var ganske skeptisk, men så jo fordelen med å slippe masse småkryp i huset. Så leste leste jeg i en nettavis om hvor mange arter småkryp som egentlig følger med juletreet, i tillegg til at noen av krypa var forstørret i artikkelen, sånn bare for å forsterke budskapet.

Der og da godtok jeg plasttre, og det har jeg aldri angret på. Vi pynter det som før, men det er jo et must å ha lagringsplass til treet.

Jeg skjønner mannen din godt, men gi han litt tid til å la tanken modne. Finner du et flott plasttre får du ta han med og vise det.

Ingen stress for å finne tre, ingen dryss, og lysene kan være i treet når det blir stuet bort over nyåret ;)

''Så leste leste jeg i en nettavis om hvor mange arter småkryp som egentlig følger med juletreet, i tillegg til at noen av krypa var forstørret i artikkelen, sånn bare for å forsterke budskapet.''

Det er ikke all kunnskap som er av det gode:-) Et annet eksempel er illustrerte artikler om midd - klør veldig i senga etter at man har lest om slikt...

Men du har jo klart deg bra i mange herrens år totalt uvitende om alle krypene i juletreet, så det er bare å fortrenge slike artikler, er det ikke? ;-)

Skrevet

Nei, argumentet ditt holder ikke mål;o) Jeg er enig med mannen din. Det må være Edelgran:-)

Selv har jeg plasttre for aller første gang i år, men det er fordi det ikke finnes alternativer.

"Selv har jeg plasttre for aller første gang i år, men det er fordi det ikke finnes alternativer."

Seriøst? Det var rart. Jeg har feiret jul i Doha flere ganger og da alltid med ekte juletre.

Skrevet

Jeg har helt sort plasttre, som står i stil med leiligheten. Kjempe praktisk etter min mening, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være veldig miljøvennelig.

Jeg ser argumentet med lukten, men det kan man fikse på annet vis.

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Liker i plasttrær. Ekte dåsegran må det være!

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Jeg har helt sort plasttre, som står i stil med leiligheten. Kjempe praktisk etter min mening, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være veldig miljøvennelig.

Jeg ser argumentet med lukten, men det kan man fikse på annet vis.

''sort plasttre, ''

Da har man høirt det og.

''som står i stil med leiligheten'

Alt er mala sort?

Skrevet

''sort plasttre, ''

Da har man høirt det og.

''som står i stil med leiligheten'

Alt er mala sort?

Må hele leiligheten vært malt sort for at det skal stå i stil?

Skrevet

For min del er det helt uaktuelt med plasttre, da er jeg heller uten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...