Gå til innhold

Holder argumentet mitt mål?

Anbefalte innlegg

Gjest hønse-Magda
Skrevet

Må hele leiligheten vært malt sort for at det skal stå i stil?

Ja?

• Svar 135
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Axcia

20

• Mary Poppins

12

• morsan

10

• candyqueen_83

9

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De sier at dyre plasttrær er pene, jeg vet ikke, har ikke sett noen dyre plasttrær ennå.

Men jeg tenker mer og mer på å skaffe meg ett i plast. Jeg hater å dra avgårde og kjøpe juletre. Ikke nok med det, men jeg skal ligge langflat på gulvet og skru jævelskapet fast også. Så er det opp og ned, opp og ned til jeg omtrent svimer av og kikke i alle vinkler og retninger og faenskapet står likevel ikke rett, så er det på'n igjen og slik holder jeg på til det er like før jeg kaster det ut.

Forresten det var det like før jeg gjorde det en gang, det er vel ca. 20 år siden. Treeet var umulig å få til å stå rett og tyngdepunktet var tydeligvis ikke bra. Jeg vet ikke hvor mange ganger det falt i gulvet i romjula, men tilslutt så ble jeg så forbannet at jeg tok hele treeet sidelengs, sparket opp balkongdøra og var på tur til å kyle det ut med pynt, lys og glitter. Akkurat da kom kona ut igjen fra badet og ilskrek at jeg måtte stanse, hehe.

Jeg band det fast i veggen resten av jula.

Jeg har tenkt å kjøpe meg juletrefot som justerer seg selv i år,

men jeg kan fint klare meg uten juletre.Dette her er ikke bra for helsa:-)

Ex-svigermor bardunerte alltid juletreet fast til en solid krok i veggen. Ikke aner jeg hvorfor, treet sto i en krok, det sto alltid stødig og de hadde aldri småunger på besøk, sjeldent annet besøk også så det var i grunnen ingen fare for at treet skulle gå overende.

Skrevet

Jeg har helt sort plasttre, som står i stil med leiligheten. Kjempe praktisk etter min mening, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være veldig miljøvennelig.

Jeg ser argumentet med lukten, men det kan man fikse på annet vis.

''Jeg har helt sort plasttre, som står i stil med leiligheten''

Grøss!

Verre og verre! ;)

Skrevet

Absolutt:-)

Selv om jeg ikke skjønte dette med de ekle billene. Jeg har jo hørt at det er mye kryp i trær, men har alltid tenkt at de er for små for det blotte øye ettersom jeg aldri har sett noen.

Kanskje det er flere av dem i trær fra varmere strøk, slik som Danmark og Jæren?

http://www.klikk.no/bolig/hus/article528182.ece

Skrevet

For min del er det helt uaktuelt med plasttre, da er jeg heller uten.

''For min del er det helt uaktuelt med plasttre, da er jeg heller uten.''

Slik tenker jeg også. Enn så lenge(?) ;)

Skrevet

Eneste gode argumentet for plasttre er allergi! Jeg hadde heller droppet juletre enn å ta inn plast.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene dine.

Men her står det at ekte er best:

http://www.dagbladet.no/2009/12/13/nyheter/innenriks/julegran/jul/9497291/

Vi har et i plastisk, kjøpte det dyrt ca 14 år siden. Kosta 500 da. Har brukt det alle å siden, bortsett fra i fjor da mannen min insisterte på ekte.

Det er egentlig det samme for meg, men gniern i meg vil gjerne bruke plasttreet fortsatt :) Det er da nok penger som går ut i jula.

Skrevet

Jeg tenker at hvis du ikke vil ha juletre, men de andre i familien vil ha, bør de gjøre jobben med treet.

Personlig synes jeg ikke det er særlig styr med juletreet. Det tar 20 minutter å kjøpe det, 15 minutter å sette det opp og så tar ungene seg stort sett av pyntingen. De siste årene har vi kjøpt tre fra en lokal bonde og det har ikke vært særlig mye dryssing av treet. Eventuelle dyr holder seg i treet og sprer seg ikke rundt i resten av huset, så de gjør meg ikke noe.

Skrevet

Jeg har helt sort plasttre, som står i stil med leiligheten. Kjempe praktisk etter min mening, og jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være veldig miljøvennelig.

Jeg ser argumentet med lukten, men det kan man fikse på annet vis.

''Jeg har helt sort plasttre,''

Seriøst?!? Jeg visste ikke engang at sorte plasttrær fantes!

Skrevet

''Hva synes du om plasttrær?''

Jeg tenker at treet må ha vært levende, ellers kan det være det samme. Kraftig allergi er muligens et gyldig argument. Men hvis jeg ikke brydde meg om juletre selv, ville jeg bare latt gubben ordne alt med treet (innkjøp, pynting, kasting og rydding).

Skrevet

Gikk over til kunstig tre i fjor, fordi vi måtte pga allergi. Kan ikke fatte hvorfor vi ikke har gjort det for lenge siden, for jeg ser ikke annet enn fordeler.

Det eneste måtte være lukta - men de danske trærne lukter ikke særlig mye. De eneste gangene det virkelig har duftet har vært når vi har henta treet i skauen selv. Dessuten hjelper litt hakket einer i juledekorasjonene på lukta.

Fordeler med kunstig er ikke minst uhyrene man slipper unna. Biller og småkryp, særlig de oransje billene er ekle. Vi slipper å huske på vanning, og det blir ikke vannsøl som kan ødelegge parketten. Ikke drysser det, og står like pent hele jula. Vi slipper pes med å kjøpe det inn, og far slipper å stå ute og fryse og tilpasse det til en fot som egentlig ikke passer. VI slipper også å få trær som mangler greiner på den ene siden, eller som mangler midt på stammen. Og må ikke stusse greinene så de skal bli like lange, med dryppende kvae som resultat. Prisen på et par tusen for et fint tre er inntjent om 4-5 års tid.

Men om miljøgevinsten er så stor, det vet jeg ikke. Jeg ville ikke ha kjørt det fram som hovedargument i hvert fall.

''Vi slipper pes med å kjøpe det inn, og far slipper å stå ute og fryse og tilpasse det til en fot som egentlig ikke passer. VI slipper også å få trær som mangler greiner på den ene siden, eller som mangler midt på stammen. Og må ikke stusse greinene så de skal bli like lange, med dryppende kvae som resultat. ''

Du beskriver her lange og viktige juletradisjoner, som du ganske enkelt raderer ut av familiens juletradisjoner!? ;-)

Men vi tilpasser foten innendørs, og syns at skeive trær er noe av sjarmen med juletreet...

Skrevet

''Vi slipper pes med å kjøpe det inn, og far slipper å stå ute og fryse og tilpasse det til en fot som egentlig ikke passer. VI slipper også å få trær som mangler greiner på den ene siden, eller som mangler midt på stammen. Og må ikke stusse greinene så de skal bli like lange, med dryppende kvae som resultat. ''

Du beskriver her lange og viktige juletradisjoner, som du ganske enkelt raderer ut av familiens juletradisjoner!? ;-)

Men vi tilpasser foten innendørs, og syns at skeive trær er noe av sjarmen med juletreet...

Vel - husk på at timelang oppvask etter julemiddagen også var en del av tradisjonen. Mor vasket mens far sov middag. Den tradisjonen har mange også radert bort, og jeg hører ingen beklage seg over det ;)

Skrevet

Vel - husk på at timelang oppvask etter julemiddagen også var en del av tradisjonen. Mor vasket mens far sov middag. Den tradisjonen har mange også radert bort, og jeg hører ingen beklage seg over det ;)

Her i huset åpnes ikke en eneste pakket før kjøkkenet er strøkent. Sånn er det bare.

Ett år, da ungene var små, hoppet jeg over det og tenkte at jeg tar det dagen etter - aldri mer! Vi fikk jo stadig besøk og jeg sto med oppvasken hele romjula hadde jeg følelsen av - kjøkkenet var et katastrofeområde hele romjula, i alle fall føltes det sånn. Det var den eneste gangen jeg lot oss hoppe over oppvasken etter julemiddagen.

Nå stappes det som går inn i oppvaskmaskina så vaskes resten for hånd, med god hjelp fra gjestene går det helt fint. :o)

Skrevet

La meg omskrive det så du forstår hva jeg mener da:

Om barna og mannen vil ha ordentlig juletre så synes jeg det er litt på den sære siden å sette ned foten for dette.

Det var noe helt annet enn du skrev i utgangspunktet. :-)

Det har aldri vært snakk om å sette ned foten for ekte juletre. Det er en _diskusjon_ om vi skal gå over til plastvariant. Ingen har hittil dødd av det - og det er langt mer praktisk for meg.

Skrevet

''Mor vasket mens far sov middag. ''

Virkelig? Da jeg vokste opp var det omvendt - far ryddet kjøkken og vasket opp (ved hjelp av oppvaskmaskin) mens mor tok seg en velfortjent hvil etter alle middagsforberedelsene - skulle bare mangle! :-)

Nå deler vi både på forberedelser og opprydning.

Skrevet

Her i huset åpnes ikke en eneste pakket før kjøkkenet er strøkent. Sånn er det bare.

Ett år, da ungene var små, hoppet jeg over det og tenkte at jeg tar det dagen etter - aldri mer! Vi fikk jo stadig besøk og jeg sto med oppvasken hele romjula hadde jeg følelsen av - kjøkkenet var et katastrofeområde hele romjula, i alle fall føltes det sånn. Det var den eneste gangen jeg lot oss hoppe over oppvasken etter julemiddagen.

Nå stappes det som går inn i oppvaskmaskina så vaskes resten for hånd, med god hjelp fra gjestene går det helt fint. :o)

Jeg tror de fleste vil ha det strøkent før pakkene åpnes, ja. Men som du selv sier: Det som går inn i oppvaskmaskina stappes inn der. Man skal ikke på død og liv gjøre alt på gammelmåten i oppvaskkummen, selv om det har vært tradisjon for mange.

Skrevet

''Mor vasket mens far sov middag. ''

Virkelig? Da jeg vokste opp var det omvendt - far ryddet kjøkken og vasket opp (ved hjelp av oppvaskmaskin) mens mor tok seg en velfortjent hvil etter alle middagsforberedelsene - skulle bare mangle! :-)

Nå deler vi både på forberedelser og opprydning.

Jeg tenker vel helst på sånn det var før oppvaskmaskinen kom i de fleste hus, og på det tradisjonelle mønsteret.

I min barndom var det alltid min far som lagde julemiddagen, så da rydda mamma etterpå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...