Gå til innhold

Hjemmelaget og spiselig= ekkelt.....

Anbefalte innlegg

Onsdag1365380628
Skrevet

Er det bare meg som synes at hjemmelaget marsipan og lignende ( gjerne laget av barnehender) er ekkelt?

Jeg grøsser nesten ved tanken på å spise sånt, og hadde aldri kunnet tenkt meg å gi vekk i julegave..

Joda, jeg har flere barn og alle har kommet hjem med diverse fra barnehagen, syltetøyglass, pent dekorert og med spiselig innhold. Og jeg er ikke hysterisk for verken smitte eller basselusker, men jeg syns det er ekkelt..

Skrevet

Litt enig med deg når det gjelder pepperkaker og annet, som tydeligvis har vært gjennom mange hender i barnehagen.

Men når det gjelder marsipan og konfekt fra voksne jeg kjenner synes jeg det er en fin gave.

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener og er tilbøyelig til å være enig. :o) Når det er laget av små barn vel og merke.

Skrevet

Litt enig når det gjelder ting som er produsert i barnehagen. Der ser jeg for meg at de soper sammen f.eks. pepperkaker produsert "felles", og legger litt til hver, uavhengig av om det er en forkjølet toåring eller en noe mer hygienisk ansatt som har laget mesteparten.

Når det gjelder ting som er laget privat, har jeg tro på at de voksne har en viss kontroll. Jeg vet at mine egne ikke får trille marsipan med skitne hender og har ingen grunn til å tro noe verre om andre. Men vi gir aldri bort denslags til andre enn våre nærmeste.

Skrevet

Ting som kom fra barnehagen synes også jeg at ikke var helt fantastisk - for å si det sann.

Men ting som blir laget i kontrollerte former hjemme har jeg ingen problemer med. Da har jeg jo kontroll på håndvask, at håret er oppsatt med strikk osv.

Det er bare kjempehyggelig:-)

Skrevet

Litt enig med deg når det gjelder pepperkaker og annet, som tydeligvis har vært gjennom mange hender i barnehagen.

Men når det gjelder marsipan og konfekt fra voksne jeg kjenner synes jeg det er en fin gave.

Småkaker som er laget av mer eller mindre rene barnehender, har jo vært gjennom et par hundre grader (og vel så det) i ovnen i flere minutter før de havner i kakeboksen. Tror nok de fleste basillusker som måtte ha vært der, endte sitt liv der inne i ovnen.

Skrevet

Småkaker som er laget av mer eller mindre rene barnehender, har jo vært gjennom et par hundre grader (og vel så det) i ovnen i flere minutter før de havner i kakeboksen. Tror nok de fleste basillusker som måtte ha vært der, endte sitt liv der inne i ovnen.

Pepperkaker er typisk dekorert med glasur og evt. Nonstop av barnehender, og stekes ikke etter dette.

Skrevet

Jeg synes det er viktig at barn lager gaver og gir til mennesker de bryr seg om. Det er mindre viktig for meg om jeg har lyst til å spise det jeg har fått eller ikke.

Skrevet

Jeg synes det er viktig at barn lager gaver og gir til mennesker de bryr seg om. Det er mindre viktig for meg om jeg har lyst til å spise det jeg har fått eller ikke.

Det er jeg veldig enig med deg i.

Vi forsøker å lage gaver som kan brukes til noe, evt. som forsvinner ved konsum (noe spiselig / lys / såpe, etc). Men det er ikke så lett å finne på noe nytt hvert år, samtidig som det skal være noe de fleste kan akseptere.

Skrevet

Dette har jeg aldri tenkt over. Jeg ysnes det er kjempekoselig å få noe barn har laget, enten det er spiselig eller ei.

Og jeg har aldri opplevd å bli syk av å spise marsipan laget av små barnehender.

Det får nå være måte på hysteri!

AneM1365380603
Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over, men tørre julekaker er noe jeg ikke spiser mye av uansett. Smør, mel, sirup og sukker i store mengder. *Usj*

Marsipan laget av små barnehender ville fristet langt mer :)

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt over, men tørre julekaker er noe jeg ikke spiser mye av uansett. Smør, mel, sirup og sukker i store mengder. *Usj*

Marsipan laget av små barnehender ville fristet langt mer :)

Vi får hjemmelaget marsipan hvert år til jul og jeg greier ikke tanken på å spise dette som barn og voksne har trillet i hendene.... kakene blir jo stekt det minste.

Skrevet

Enig, vi får det hvert år og det går i søpla hvert år... ekkelt er det! kaker er litt bedre å få, de er stekt om ikke annet.

AneM1365380603
Skrevet

Vi får hjemmelaget marsipan hvert år til jul og jeg greier ikke tanken på å spise dette som barn og voksne har trillet i hendene.... kakene blir jo stekt det minste.

Jeg skjønner godt hva du mener, men når det kommer til noe jeg synes er veldig godt glemmer jeg hvordan produksjonen kanskje har foregått :)

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, men når det kommer til noe jeg synes er veldig godt glemmer jeg hvordan produksjonen kanskje har foregått :)

Jeg liker ikke marsipan, men husbonden liker det godt. Han greier ikke spise det han heller.... Uff, det er litt trist kaste det, men ...

Skrevet

Og jeg som trodde at _jeg_ var en basille-freak! :-)

Dette har jeg ikke tenkt på, så takk for at du satte meg på ideen;-) Men jeg kan ikke huske å ha fåt mye slikt. Det har vært noen tilfeller der junior har fått med noe hjem fra bhg, og da har jeg ikke tenkt på at han neppe har laget alt selv*he he* Uansett har han stort sett spist opp alt selv, da jeg ikke er så begeistret for tykke hjemmelagede pepperkaker med masse melis på....

Og til slutt så må jeg legge til at i begynnelsen, før jeg hadde lest hele innlegget ditt, trodde at det var et innlegg som var anti hjemmelaget marsipan, som man altså har kvernet selv, og jeg skulle til å si meg enig...;-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Er så glad jeg vokste opp på 60 og 70-tallet! Da var nemlig ingenting farlig!

Stakkars dere...(

Onsdag1365380628
Skrevet

Er så glad jeg vokste opp på 60 og 70-tallet! Da var nemlig ingenting farlig!

Stakkars dere...(

''Da var nemlig ingenting farlig!''

Nei, og farlig er det fremdeles ikke, mitt poeng var at jeg synes det var ekkelt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...