Gå til innhold

hva funger fortest mot forstoppelse for dere?

Anbefalte innlegg

Gjest helt tett
Skrevet

Har hatt en operasjon i magen, kom hjem og fikk diare og forstoppelse. Nå har det stoppet opp igjen, og jeg er helt kvalm. Hvordan skal jeg fortest mulig få tømt tarmen?

Skrevet

For meg funker et par never tørkede aprikoser som bare rakker'n...

Gjest annlovinda
Skrevet

Det som har fungert raskest på meg er avføringstabletter. Dette bruker jeg så klart ikke ofte. Deretter har jeg passet på å spise nok fiber og drukket nok vann. I perioder måtte jeg også daglig bruke lactulose. I tillegg fungerer det bra og spise noen svisker daglig for meg. Modne kiwi er bra for å ikke bli forstoppet.

Gjest helt tett
Skrevet

Det som har fungert raskest på meg er avføringstabletter. Dette bruker jeg så klart ikke ofte. Deretter har jeg passet på å spise nok fiber og drukket nok vann. I perioder måtte jeg også daglig bruke lactulose. I tillegg fungerer det bra og spise noen svisker daglig for meg. Modne kiwi er bra for å ikke bli forstoppet.

Har erfart at avføringstabletter tar så lang tid. hvor lang tid tar det for deg?

Skrevet

En hamburger fra en tilfeldig bensinstasjon funker alltid og raskest på meg :)

Men eller synes jeg Lactulose gir effekt ganske raskt. Men har du vært tett en stund, bør du kanskje prøve noe begge veier?

Gjest helt tett
Skrevet

En hamburger fra en tilfeldig bensinstasjon funker alltid og raskest på meg :)

Men eller synes jeg Lactulose gir effekt ganske raskt. Men har du vært tett en stund, bør du kanskje prøve noe begge veier?

jeg har aldri fått effekt av laktulose når jeg allerede er forstoppet. Jeg er litt redd for å bruke stikkpiller etc, av frykt for å ødelegge noe av det som har blitt fikset. Jeg opplever å få en del kramper etter slike piller.

Skrevet

Gamle kjerringråd er tørkede aprikoser på tom mage. Det samme med sterk kaffe på tom mage om morgenen. Kiwi skal også ha den effekten.

Jeg regner med at du er den TS som har hatt et innlegg om dette før? Hjalp ikke lakserolje eller lignende? Har du vært på apoteket for å få hjelp der?

Gjest fortvilet forstoppet
Skrevet

Gamle kjerringråd er tørkede aprikoser på tom mage. Det samme med sterk kaffe på tom mage om morgenen. Kiwi skal også ha den effekten.

Jeg regner med at du er den TS som har hatt et innlegg om dette før? Hjalp ikke lakserolje eller lignende? Har du vært på apoteket for å få hjelp der?

jeg fikk tømt tarmen til slutt, men tydeligvis ikke nok, siden det har kommet tilbake. Den gang brukte jeg stikkpille, nå forsøker jeg å spise svisker i håp om at det skal fungere

Skrevet

jeg fikk tømt tarmen til slutt, men tydeligvis ikke nok, siden det har kommet tilbake. Den gang brukte jeg stikkpille, nå forsøker jeg å spise svisker i håp om at det skal fungere

Hvis du er operert i magen, er du sikker på at det ikke er noe som klemmer på tarmen og gjør passasje vanskelig? Det høres jo ikke helt normalt ut dette her.

Ellers er det jo superviktig med mye veske. Og siden du har prøvd tabletter, er kanskje turen kommet til et godt gammeldags klyster, før du deretter starter opp med forebyggende behandling.

Gjest annlovinda
Skrevet

Har erfart at avføringstabletter tar så lang tid. hvor lang tid tar det for deg?

5-6 timer vil jeg tro det tar. Så synes det har fungert greit.

Har også brukt slike miniklyster, det fungerer jo i løpet av halvtimen. Er å anbefale om du er skikkelig tett, for å løse opp ekstra raskt.

Håper du får løst dette raskt - forstoppelse er utrolig vondt.

Skrevet

jeg har aldri fått effekt av laktulose når jeg allerede er forstoppet. Jeg er litt redd for å bruke stikkpiller etc, av frykt for å ødelegge noe av det som har blitt fikset. Jeg opplever å få en del kramper etter slike piller.

Huffda, jeg hadde forsøkt klyster jeg da tror jeg.

Gjest helt tett
Skrevet

Hvis du er operert i magen, er du sikker på at det ikke er noe som klemmer på tarmen og gjør passasje vanskelig? Det høres jo ikke helt normalt ut dette her.

Ellers er det jo superviktig med mye veske. Og siden du har prøvd tabletter, er kanskje turen kommet til et godt gammeldags klyster, før du deretter starter opp med forebyggende behandling.

Det skal ikke være noe som klemmer. jeg har en mistanke om at alle de smertestillende midlene som jeg har fått underveis kan ha gitt meg veldig hard mage, og derfor forstoppelse.

Jeg vet ikke helt hvor lurt det er å bare pøse på med fiber, det kan ta tid før det fungerer og i mellomtiden kan det gjøre forferdelig vondt.

Skrevet

Det skal ikke være noe som klemmer. jeg har en mistanke om at alle de smertestillende midlene som jeg har fått underveis kan ha gitt meg veldig hard mage, og derfor forstoppelse.

Jeg vet ikke helt hvor lurt det er å bare pøse på med fiber, det kan ta tid før det fungerer og i mellomtiden kan det gjøre forferdelig vondt.

Jeg googlet litt på hjemmelaget klyster, og da kom denne løsningen fram:

Du kan prøve å drikke fysiologisk saltvann. Det smaker pjuuuk, men er ikke farlig og skyller gjennom hele systemet på kort tid.

Bland 1 teskje vanlig salt med 1 liter lunkent vann til alt saltet er løst opp. Drikk så minst en halvliter av dette "på styrten". Vannet har samme saltkonsentrasjon som kroppen, derfor vil det verken tas opp av kroppen eller trekke væske ut av kroppen. Som regel begynner utskyllingseffekten etter ca 30 min, men er det veldig tett kan det nok ta litt lenger tid.

Sett av noen timer med kort vei til badet.

Jeg tror jeg ville ha prøvd denne metoden. Den er iallefall ufarlig for kroppen, omen noe vanskelig å få i seg.

Skrevet

Hvorfor ikke ringe avdelingen du var innlagt på om be om råd?

Gjest helt tett
Skrevet

Hvorfor ikke ringe avdelingen du var innlagt på om be om råd?

Kirurgen er ikke der, og de på avdelingen vet ikke helt hva slags råd de skal gi meg. De kjenner ikke operasjonsteknikken noe særlig. Så det blir så vagt. Det kan gi meg masse tips om det som er forebyggende mot forstoppelse, men når det først er der så blir det verre.

Skrevet

Min datter var nettopp innlagt på gastrokirurgisk avd. for operasjon. På dette sykehuset brukte de flytende parafin. Du får det på apoteket.

Skrevet

Kirurgen er ikke der, og de på avdelingen vet ikke helt hva slags råd de skal gi meg. De kjenner ikke operasjonsteknikken noe særlig. Så det blir så vagt. Det kan gi meg masse tips om det som er forebyggende mot forstoppelse, men når det først er der så blir det verre.

Jeg ville drukket masse og fortsatt å spise svisker slik du gjør. I tillegg kan du ta en lav dose avføingsmiddel (f.eks. laxoberal)noen dager på rad. Ved lav dose slipper du sannsynligvis ubehagelige bivirkninger.

Du har sikkert rett i at det er de smertestillende medikamentene som har forårsaket forstoppelsen.

Lykke til:-)

Gjest helt tett
Skrevet

Jeg ville drukket masse og fortsatt å spise svisker slik du gjør. I tillegg kan du ta en lav dose avføingsmiddel (f.eks. laxoberal)noen dager på rad. Ved lav dose slipper du sannsynligvis ubehagelige bivirkninger.

Du har sikkert rett i at det er de smertestillende medikamentene som har forårsaket forstoppelsen.

Lykke til:-)

Fikk tak i kirurgen. Hun sa at jeg kunne ta 30 dråper Laxaboral. Har ganske vondt i magen nå, håper det snart løsner.

Gjest helt tett
Skrevet

Min datter var nettopp innlagt på gastrokirurgisk avd. for operasjon. På dette sykehuset brukte de flytende parafin. Du får det på apoteket.

Har brukt det før, men har hatt lite effekt når jeg allerede har forstoppelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...