Gå til innhold

Julaften og vertskap

Anbefalte innlegg

Gjest Julekone
Skrevet

Kan man som vertskap for søster/svoger/svigerfar la være å servere pinnekjøttet på fat ved bordet og heller gå 3 meter ut på kjøkkenet og hente selv på bank og i ovn? eller er det helt utelukekt, tro? Synes det er vanskelig å virkelig nyte julefreden og maten når man hele tiden må passe på å fylle fat etc.... ;)

Gjest majas mamma
Skrevet

2 juledag er det min tur til å ha juleselskap. 22 stykker blir vi i år. Jeg dekker på et fint bord i stuen, og har all maten på kjøkkenet, hvor jeg legger på fat og så får folk gå og forsyne seg selv. Mye lettere å rydde opp etterpå også.

Skrevet

Dette er ditt valg. Det spiller ingen rolle synes jeg. (Altså for de som skal spise)

Skrevet

Gjør det du syns er best. helt greit å hente mat selv!!

Skrevet

Selv synes jeg det er vanskelig å nyte julefreden når noen av gjestene til enhver tid er på vei til eller fra kjøkkenet for å fylle tallerkenen. Da løper jeg heller litt ekstra selv.

Men "alt går", som man sier :-)

Skrevet

Når vi er mange til bords så er det ikke alltid greit for meg som vertskap, er på hogget hele tiden og livredd for at ikke fatene er fulle nok og sausen varm. Det gir jo ingen god stemning ved bordet. Man skal jo helst være avslappet og ha det fint selv også.

Så gjør som du føler at du også har det bra og vær heller en glad og ikkestresset vertinne!

Skrevet

Selvsagt kan man legge opp til selvforsyning.

Personlig synes jeg det er bedre med litt store fat som man må etterfylle. Synes det er koselig at alle sitter til bords og ikke en etter en spretter opp for å forsyne seg.

Men, jeg hadde ikke reagert om vi hadde vært på besøk og måtte forsynes oss selv.

Skrevet

2 juledag er det min tur til å ha juleselskap. 22 stykker blir vi i år. Jeg dekker på et fint bord i stuen, og har all maten på kjøkkenet, hvor jeg legger på fat og så får folk gå og forsyne seg selv. Mye lettere å rydde opp etterpå også.

Enig, sånn gjorde jeg det i går, vi var 24 stk. Hadde div. julemat og alt var plassert på kjøkkenet, inkl. brød og smør. Hadde et lite bord stående i stua med drikkevarer og fikk en til å ta ansvaret for at folk hadde noe i glassene.

Jeg selv satt på kjøkkenet siden noen måtte sitte der pga plassen. Da fikk jeg samtidig fulgt med på om fatene trengte påfyll, men tok meg et par turer inn i stua for å høre om folk hadde det bra:-) Alle var fornøyd med førjulsfamilieselskapet så jeg følte meg som ei god vertinne.

Var virkelig koselig å se de gamle stråle ved å ha alle samla på en gang: barn, svigerbarn, barnebarn, svigerbarnebarn og oldebarn. Tradisjon hos oss dette.

Skrevet

Ja, det kan du gjøre, men blir mere ro over middagen om alle sitter rolig, synes jeg.

Det går an å la fatene gå en omgang rundt bordet, alle forsyner seg godt og du setter fatene ut på kjøkkenet igjen. Alle koser seg i ro og fred (også vertinna:-) ) og spiser opp første servering. Deretter runde to.

Dette opplevde jeg en gang jeg var borte på middag og synes det var så vellykka, ikke minst for vertsskapet. Ellers så har jeg lett for å følge med på om noen mangler saus, potet etc. og blir jo bare stresset om man skal servere hele tida.

Gjest sånn har vi allltid gjort det
Skrevet

Ja, det kan du gjøre, men blir mere ro over middagen om alle sitter rolig, synes jeg.

Det går an å la fatene gå en omgang rundt bordet, alle forsyner seg godt og du setter fatene ut på kjøkkenet igjen. Alle koser seg i ro og fred (også vertinna:-) ) og spiser opp første servering. Deretter runde to.

Dette opplevde jeg en gang jeg var borte på middag og synes det var så vellykka, ikke minst for vertsskapet. Ellers så har jeg lett for å følge med på om noen mangler saus, potet etc. og blir jo bare stresset om man skal servere hele tida.

Hehe, jeg har aldri tenkt over at det er noen annen måte å gjør det på, jeg. Vi har alltid praktisert dette med to (eller flere) runder, og jeg har alltid tenkt at det er den innlysende måten å gjøre det på. Ser jo nå at det er det ikke, men jg er uansett helt enig med det. Det fungerer kjempeflott.

Skrevet

Hehe, jeg har aldri tenkt over at det er noen annen måte å gjør det på, jeg. Vi har alltid praktisert dette med to (eller flere) runder, og jeg har alltid tenkt at det er den innlysende måten å gjøre det på. Ser jo nå at det er det ikke, men jg er uansett helt enig med det. Det fungerer kjempeflott.

Jeg trodde også det var "normalt".

Skrevet

Vi pleier å ha alt på serveringsfat, poteter og grønnsaker står som regel på bordet hele tiden, mens "kjøttfatet" gjerne settes litt til side og sendes rundt flere ganger.

Heldigvis er det bare familie tilstede og de sier bare fra om det er tomt på et fat og så fyller vi på. :o) Vil det ikke bli veldig urolig med selvforsyning?

AneM1365380603
Skrevet

Som gjest ville det vært helt greit, men som vertinne ville jeg nok heller hatt flere serveringsfat som ble sendt rundt.

Skrevet

Jeg trodde også det var "normalt".

Jeg også. Da får også vertskapet spist i ganske fred og ro :-)

Skrevet

Jeg også. Da får også vertskapet spist i ganske fred og ro :-)

Samme her:-)

Jeg tenker at det blir mye mer ro ved bordet på det viset, enn om folk skal reise seg og hente mat på kjøkkenet selv.

Vi har også en elektrisk varmeplate vi setter fra oss fat på underveis. Pluss at gjestene våre er flnke til å si fra, og ikke minst til å hjelpe til med sjenking av drikke (og i tidligere tider: Hjelpe barn dersom det var behov for det.)

Skrevet

Med så mange mennesker ville jeg også latt dem gå og forsyne seg selv:-)

Annerledes hvis vi bare er 10-12 stk.

Skrevet

Da er det flere som har praktisert det sånn skjønner jeg og det er bra. Jeg har det vel hjemmefra at mora mi ikke fikk gjort annet enn å se etter at folk hadde poteter, saus, kjøtt og tilbehør på tallerkenen. Hun serverte vel omtrent hele tida.

Dette med to runder er veldig flott, om en har litt lite saus etterhvert får det vel gå eller så går det an å spørre. Er viktig at også vertskapet kan nyte maten selv om det ikke blir helt som om man er borte selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...