Gå til innhold

Pinnekjøtt fra Grilstad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har smakt det i år? Ser det er ganske rimelig, men smaker det greit?

Skal lage til fire personer, da bør jeg ha mellom 2-2.5 kg?

Står det på pakka hvor lenge det bør vannes ut, eller er det en fast tid sånn ca?

Skrevet

Er ikke alltid det står på pakka hvor lenge, selv kjøper jeg bare hele sider.

Kommer jo litt an på hvor salte du ønsker dem, men jeg personlig bruker å sette dem i saltvann lillejuleaften på ettermiddag, og lar dem ligge til de skal i gryta. Da syntes jeg dem er salt nok

Skrevet

Er ikke alltid det står på pakka hvor lenge, selv kjøper jeg bare hele sider.

Kommer jo litt an på hvor salte du ønsker dem, men jeg personlig bruker å sette dem i saltvann lillejuleaften på ettermiddag, og lar dem ligge til de skal i gryta. Da syntes jeg dem er salt nok

Jeg skal lage det på torsdag, så da legger jeg i vann onsdag kveld? Liker at det smaker litt salt hvertfall.

Skrevet

Det gjør ingenting om det er en pakke røkt, og en pakke urøkt i samme gryta? Eller vil det røkte avgi smak?

Skrevet

Jeg skal lage det på torsdag, så da legger jeg i vann onsdag kveld? Liker at det smaker litt salt hvertfall.

Da jeg var liten brukte vi bare å legge kjøttet i vann ca 2 timer før det skal kokes.

Jeg bruker nå i voksen alder å variere litt. :-)'

Skrevet

Da jeg var liten brukte vi bare å legge kjøttet i vann ca 2 timer før det skal kokes.

Jeg bruker nå i voksen alder å variere litt. :-)'

Men er det noen måte å teste ut hvor salt kjøttet er etter så og så mange timer i vann? Blir vel ikke realistisk smak om jeg smaker på det før det er dampet regner jeg med.

Gjest Venner vi?
Skrevet

Torsdag? Tror du ha bommet litt. Er ikke den 24. på torsdag! Legg det i vann den 23. og trekk det den 24.

Skrevet

Torsdag? Tror du ha bommet litt. Er ikke den 24. på torsdag! Legg det i vann den 23. og trekk det den 24.

Jeg skal nok spise pinnekjøtt før julaften ;O)

Skrevet

Vi har prøvd det og var ikke fornøyd. Lite kjøttfulle biter. Så en test for en tid tilbake og de fikk vedlig dårlig kritikk.

Skrevet

Vi har prøvd det og var ikke fornøyd. Lite kjøttfulle biter. Så en test for en tid tilbake og de fikk vedlig dårlig kritikk.

Er Gilde bedre tror du? Gidder ikke betale 200 kr og mer pr kg.

Gjest Venner vi?
Skrevet

Jeg skal nok spise pinnekjøtt før julaften ;O)

Jeg forstår, du tar Snekker Andersen og Julenissen litt på forskudd! :)

Skrevet

Er Gilde bedre tror du? Gidder ikke betale 200 kr og mer pr kg.

Ja, det synes i hvertfall vi. Har prøvd begge deler nå.

Jeg pleier å vanne ut natta over, bytter vann og lar kjøttet ligge til jeg setter over til koking.

Lykke til.

Skrevet

Men er det noen måte å teste ut hvor salt kjøttet er etter så og så mange timer i vann? Blir vel ikke realistisk smak om jeg smaker på det før det er dampet regner jeg med.

Det vet jeg ikke. :-)

Men hadde jeg vært deg så hadde jeg lagt i vann dagen før, bare for all sikkerhetens skyld.

Skrevet

Vanligvis står det på pakken, men det står da 12-24 timer. Vi har alle forskjellig smak, men det blir mer enn salt nok for meg selv om det vannes ut i 18-20 timer med ett vannbytte.

Skrevet

Vanligvis står det på pakken, men det står da 12-24 timer. Vi har alle forskjellig smak, men det blir mer enn salt nok for meg selv om det vannes ut i 18-20 timer med ett vannbytte.

Da prøver jeg det. 15-18 kanskje :o)

Skrevet

Vi bruker vanne ut i 12-18 timer. Dersom du vanner ut for mye kan det fremdeles spises, men ev. med litt salt på.

Vanner du ut for lite blir det uspiselig. Hardt og ramsalt. Var nettopp på julebord hvor hotellet hadde glemt å vanne ut pinnekjøttet (....)

Skrevet

Vi bruker vanne ut i 12-18 timer. Dersom du vanner ut for mye kan det fremdeles spises, men ev. med litt salt på.

Vanner du ut for lite blir det uspiselig. Hardt og ramsalt. Var nettopp på julebord hvor hotellet hadde glemt å vanne ut pinnekjøttet (....)

Jeg var og spiste lunsj på et av byens flotteste hotell. Tok et lite stykke pinnekjøtt, og det smakte grusomt. Seigt og hardt, gikk ikke an å tygge. Jeg tenkte de ikke hadde kokt det nok, men det er jo godt mulig at de hadde glemt å vanne det ut!!!

Tabbe! Jeg vanner det alltid ut over natta - ca 18 timer - og damper det i 3 timer.

Skrevet

Har ikke smakt det, men er det lite kjøtt på stykkene, ville jeg nok beregnet 2-2,5 kg ja.

Jeg har sett anbefallt både 350 g og 400 g pp, men har erfart at det kan bli litt lite hvis det er lite kjøtt på stykkene.

Du MÅ legge det i bløtt minst natta over! Første gangen jeg laget pinnekjøtt selv, glemte jeg det, og fikk derfor bare vannet det ut et par timer, og det var grusomt salt (og jeg liker salt mat, altså)

Du kan gjerne blande røkt og urøkt i samme gryte - det er ikke noe problem. Men du klarer vel neppe å skille de to typene fra hverandre under serveringen.

Skrevet

Har ikke smakt det, men er det lite kjøtt på stykkene, ville jeg nok beregnet 2-2,5 kg ja.

Jeg har sett anbefallt både 350 g og 400 g pp, men har erfart at det kan bli litt lite hvis det er lite kjøtt på stykkene.

Du MÅ legge det i bløtt minst natta over! Første gangen jeg laget pinnekjøtt selv, glemte jeg det, og fikk derfor bare vannet det ut et par timer, og det var grusomt salt (og jeg liker salt mat, altså)

Du kan gjerne blande røkt og urøkt i samme gryte - det er ikke noe problem. Men du klarer vel neppe å skille de to typene fra hverandre under serveringen.

Jeg så de hadde kjøtt fra spekeloftet på smart club. 129 eller 159 kr kg. Lurer på om jeg går for det. Leste at det skulle smake greit.

Jeg tror nok jeg heller lar det ligge i vann litt for lenge enn litt for kort. Som en annen skriver her også er det vel nesten uspiselig om det blir for salt. Kan heller salte litt ekstra etterpå.

På smart club tror jeg de kun hadde urøkt så da kjøper jeg det. Var samboeren min som gjerne ville smake begge deler, for han kan ikke huske om han har smakt pinnekjøtt før?!?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...