Gjest Malingslukt Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Vi skal male en trehvit kommode, eller egentlig et skatoll. Dersom dette gjøres på et soverom, hvor lenge hvil det være sterk malingslukt? Regner med tre strøk, så det vil sikkert ta tre dager. Skal jeg ta av skuffene for å få malt frontene, eller er det en fordel å kan dra de ut male, og så putte den inn igjen, for å ta neste skuff. 0 Siter
Gjest strutsen Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Du bør grunne kommoden før du starter med maling. Siden du bruker oljebasert maling kan du regne med malingslukt noen dager. Jeg ville ikke sovet i det soverommet på en uke minst,men jeg er følsom overfor malingslukt. Dra skuffene ut før du maler dem. 0 Siter
Gjest Malingslukt Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Du bør grunne kommoden før du starter med maling. Siden du bruker oljebasert maling kan du regne med malingslukt noen dager. Jeg ville ikke sovet i det soverommet på en uke minst,men jeg er følsom overfor malingslukt. Dra skuffene ut før du maler dem. Takk for svar. Ja jeg tenkte å grunne først. Gruer meg litt, det blir mye som skal males. Fire skuffer. Skrivebordsdelen med enda flere småskuffer. Er vel for kaldt å stå i garasjen nå, så er vel best å gjøre det inne. 0 Siter
Gjest strutsen Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Takk for svar. Ja jeg tenkte å grunne først. Gruer meg litt, det blir mye som skal males. Fire skuffer. Skrivebordsdelen med enda flere småskuffer. Er vel for kaldt å stå i garasjen nå, så er vel best å gjøre det inne. Det tørkes fortere inne, men luft godt etterpå. 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Jeg hadde ikke malt på soverommet nei - med mindre du kan ligge på stua noen netter. Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne, men om den er lakkert med blank lakk bør du grunne så du unngår at det flasser. Og ta for all del ut skuffene! Hvis ikke risikerer du at de setter seg fast... 0 Siter
mumitrollet Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Kjøp vannbasert, (nesten) luktfri "økologisk" maling. Koster ikke særlig mye mer enn vanlig maling, f.eks. på Obs bygg. 0 Siter
Gjest strutsen Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Jeg hadde ikke malt på soverommet nei - med mindre du kan ligge på stua noen netter. Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne, men om den er lakkert med blank lakk bør du grunne så du unngår at det flasser. Og ta for all del ut skuffene! Hvis ikke risikerer du at de setter seg fast... En gang vi ikke grunnet ubehandlet trepanel i taket, måtte vi male mange flere strøk. Og da blir grunning både rimeligere og kjappere 0 Siter
Gjest Malingslukt Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 En gang vi ikke grunnet ubehandlet trepanel i taket, måtte vi male mange flere strøk. Og da blir grunning både rimeligere og kjappere Skulle underskrive med malingslukt, så skrev jeg med strutsen i svar til lillemus. *rødme* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. desember 2009 Skrevet 14. desember 2009 Jeg hadde ikke malt på soverommet nei - med mindre du kan ligge på stua noen netter. Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne, men om den er lakkert med blank lakk bør du grunne så du unngår at det flasser. Og ta for all del ut skuffene! Hvis ikke risikerer du at de setter seg fast... ''Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne,'' Jeg trodde man alltid skulle grunne ubehandlet tre. Og om den ikke er ny bør den også forbehandles i form av avfetting for at grunning og maling skal sitte. 0 Siter
Lillemus Skrevet 15. desember 2009 Skrevet 15. desember 2009 ''Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne,'' Jeg trodde man alltid skulle grunne ubehandlet tre. Og om den ikke er ny bør den også forbehandles i form av avfetting for at grunning og maling skal sitte. Jeg gir meg! ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.