Gå til innhold

Male trehvit kommode

Anbefalte innlegg

Gjest Malingslukt
Skrevet

Vi skal male en trehvit kommode, eller egentlig et skatoll. Dersom dette gjøres på et soverom, hvor lenge hvil det være sterk malingslukt? Regner med tre strøk, så det vil sikkert ta tre dager.

Skal jeg ta av skuffene for å få malt frontene, eller er det en fordel å kan dra de ut male, og så putte den inn igjen, for å ta neste skuff.

Fortsetter under...

Gjest strutsen
Skrevet

Du bør grunne kommoden før du starter med maling. Siden du bruker oljebasert maling kan du regne med malingslukt noen dager. Jeg ville ikke sovet i det soverommet på en uke minst,men jeg er følsom overfor malingslukt.

Dra skuffene ut før du maler dem.

Gjest Malingslukt
Skrevet

Du bør grunne kommoden før du starter med maling. Siden du bruker oljebasert maling kan du regne med malingslukt noen dager. Jeg ville ikke sovet i det soverommet på en uke minst,men jeg er følsom overfor malingslukt.

Dra skuffene ut før du maler dem.

Takk for svar. Ja jeg tenkte å grunne først. Gruer meg litt, det blir mye som skal males. Fire skuffer. Skrivebordsdelen med enda flere småskuffer. Er vel for kaldt å stå i garasjen nå, så er vel best å gjøre det inne.

Gjest strutsen
Skrevet

Takk for svar. Ja jeg tenkte å grunne først. Gruer meg litt, det blir mye som skal males. Fire skuffer. Skrivebordsdelen med enda flere småskuffer. Er vel for kaldt å stå i garasjen nå, så er vel best å gjøre det inne.

Det tørkes fortere inne, men luft godt etterpå.

Skrevet

Jeg hadde ikke malt på soverommet nei - med mindre du kan ligge på stua noen netter.

Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne, men om den er lakkert med blank lakk bør du grunne så du unngår at det flasser.

Og ta for all del ut skuffene! Hvis ikke risikerer du at de setter seg fast...

Skrevet

Kjøp vannbasert, (nesten) luktfri "økologisk" maling. Koster ikke særlig mye mer enn vanlig maling, f.eks. på Obs bygg.

Annonse

Gjest strutsen
Skrevet

Jeg hadde ikke malt på soverommet nei - med mindre du kan ligge på stua noen netter.

Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne, men om den er lakkert med blank lakk bør du grunne så du unngår at det flasser.

En gang vi ikke grunnet ubehandlet trepanel i taket, måtte vi male mange flere strøk. Og da blir grunning både rimeligere og kjappere :)

Gjest Malingslukt
Skrevet

En gang vi ikke grunnet ubehandlet trepanel i taket, måtte vi male mange flere strøk. Og da blir grunning både rimeligere og kjappere :)

Skulle underskrive med malingslukt, så skrev jeg med strutsen i svar til lillemus.

*rødme*

Skrevet

''Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne,''

Jeg trodde man alltid skulle grunne ubehandlet tre. Og om den ikke er ny bør den også forbehandles i form av avfetting for at grunning og maling skal sitte.

Skrevet

''Om den er ubehandlet fra før er det vel ikke nødvendig å grunne,''

Jeg trodde man alltid skulle grunne ubehandlet tre. Og om den ikke er ny bør den også forbehandles i form av avfetting for at grunning og maling skal sitte.

Jeg gir meg! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...