Gå til innhold

Hvordan si i fra til jålete gamle menn?

Anbefalte innlegg

Gjest Hiver etter pusten...
Skrevet

Min far har på sine eldre dager blitt "jålete" på ett bestemt område. Han dynker seg med etterbarberingsvann, ja så til de grader at han overdøver alle andre lukter, smaker, det nærmest lammer konsentrasjonsevnen.

Når vi møtes, og jeg får en klem, overføres som regel lukten til mitt kinn. Med ett går også jeg rundt og dufter som et aldri så lite, vandrende parfymeri.

For meg har dette nå kommet til et punkt hvor jeg "irriterer" meg over denne "invaderingen" av rommet. Jeg vil faktisk langt foretrekke sigarettlukt fremfor intenst etterbarberingsvann.

Så kommer spørsmålet: Hvordan sier jeg fra om dette på en skånsom måte? Han er veldig vanskelig å irettesette, går ofte i vranglås, blir fornærmet og sur. Jeg skulle så gjerne ha en parfymefri juleaften der det går an å få med seg julens lukter og smaker fra kjøkkenet og ikke fra fars innkjøp på danskebåten.

Råd?

Skrevet

Du får be han komme kvelden før for overnatting, og bytte ut innholdet i etterbarberingsvannet til vann, med litt luktolje ;)

Skrevet

Godt tips fra noen andre her, du kan kanskje vanne parfymen ut i det minste. Ellers må du bare si det som det er og la han bli fornærma. Eller si at du er allergisk mot parfyme og at han ikke kan bruke det når dere treffes, og sikkert lurt at han finner seg noe mildere, for det er mange som kan reagere, da det er veldig sterk lukt :)

Skrevet

Spør om han har brukt samme lukt lenge nå og blitt immun mot den selv, for du kjenner at han bruker litt for mye. Og så anbefaler du å bytte merke og ta mindre på.

Grusomt med slik stank. Jeg har astma og i dårlige perioder kan jeg bli tett i pusten bare av å passere slike luktbomber på gata.

Skrevet

Mitt forslag er hvit løgn... Siden du ikke er allergisk, så kan du kanskje si til faren din at du får så vondt i hodet av tung parfyme for tida, og at du derfor må be han om å stille uten etterbarberingsvann til julefeiring. En hvit løgn må være lov for å sikre din juletrivsel. Og trivselen til din far reduseres ikke særlig mye av at han ikke får lukte danskebåt i familieselskapet ;)

Gjest din far er en vis gammel mann
Skrevet

Jeg synes motsatt av deg. Motbydelig med tobakkslukt, dårlig ånde og ikke minst gammelmannslukta som alle gamle får når de når en viss alder.

Skrevet

Dette har jeg faktisk sagt i fra til "the big boss" her i firmaet. Folk trodde vel at jeg var gal. Men her luktet det i rommet + at vi t.o.m. kjente lukten etter å ha tatt i samme dørhåndtak etter han.

Sa vel noe slikt som at det luktet godt av han, men at det var bedre med litt mindre. Og da må jo damene komme litt nærmere også for å få en god lukt av deg:-)

Jeg sa det BARE til han. Uten noen andre til stede.

Neste gang hadde han mye mindre på, og da passet jeg på å komme nærmere for å lukte litt. Funka strålende.

Skrevet

Dette har jeg faktisk sagt i fra til "the big boss" her i firmaet. Folk trodde vel at jeg var gal. Men her luktet det i rommet + at vi t.o.m. kjente lukten etter å ha tatt i samme dørhåndtak etter han.

Sa vel noe slikt som at det luktet godt av han, men at det var bedre med litt mindre. Og da må jo damene komme litt nærmere også for å få en god lukt av deg:-)

Jeg sa det BARE til han. Uten noen andre til stede.

Neste gang hadde han mye mindre på, og da passet jeg på å komme nærmere for å lukte litt. Funka strålende.

Hehe, flott. Jeg bruker lite, så jeg håper at det er så lite at de må sette seg på fanget mitt for å kjenne godt etter:-) Det er mange flotte jenter her så det hadde gjort seg:-)

Skrevet

Hehe, flott. Jeg bruker lite, så jeg håper at det er så lite at de må sette seg på fanget mitt for å kjenne godt etter:-) Det er mange flotte jenter her så det hadde gjort seg:-)

Vel, det funka. Og det er jo det som er poenget;-)

Alltid godt når mannfolk lukter godt. Så fortsett med litt godlukt. Jeg synes etterbarberingsbalsamene ofte lukter godt. De er mildere. MMmm.....

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Du får vel bare si det som det er, men velge dine ord med omhu. Og si det så fort som mulig, så han har tid til å bli blid igjen etter 'fornærmelsen' innen julaften!

Caloni Makaroni
Skrevet

Det beste er nok å ta dette under julemiddagen. Mens familie og venner er samlet, så slår du skjea mot glasset, reiser deg, og tømmer hjertet :P

Men nei, skjønner greia. Noen ganger får man kvelningsfornemmelser av folks parfymevaner *blargh*

Skrevet

*Smyger seg innpå og tar en liten sniff* ;o)

Skrevet

*Smyger seg innpå og tar en liten sniff* ;o)

Bare å smyge deg innpå:-)

Gjest majas mamma
Skrevet

Du får kjøpe et nytt etterbarberingsvann til han, og si at du er blitt litt lei den gamle og syns den har litt sterk lukt. Og samtidig ymte forsiktig frempå at den nye også er litt sterkt i lukten så han ikke trenger å ta på så mye.

Skrevet

Jeg prøvde å sniffe i USB-stikket her på pc'n, men det lukta ingenting ;-)

Skrevet

Jeg prøvde å sniffe i USB-stikket her på pc'n, men det lukta ingenting ;-)

Hmm, det var rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...