Gå til innhold

En tråd om klesbudsjett


Gjest hanna min kanna

Anbefalte innlegg

Gjest hanna min kanna

Jeg leste en tråd i går om hvor mye penger i året dolere bruker på klær. Jeg finner den ikke igjen, men husker at jeg ble overrasket at alle de mest nøkterne i Norges land er på dol og de andre er ikke her. Hvor er de?

Jeg tror ikke at majoriteten av norske kvinner bruker gjennomsnittlig 500 kr. i måneden på klær og sko. Det er så enkelt at jeg tror ikke at de som svarte hadde rett. Jeg tror det er mange som innbiller seg at de ikke bruker mer, men glemmer da å telle det ene og det andre.

Hvis dere kjøper alltid de billigste klærne så sparer dere ikke i lengden. Gode vintersko er dyre, ja eller god og varm vinterjakke. Hva med sommersandaler og bh'er? Hvor mye koster en ordentlig bh f.eks?

Jeg bruker mer enn 500 kroner i måneden og har ikke noe særlig overforbruk. Jeg har vært i den situasjonen å være nesten uten penger og jeg tror ikke det er tilfellet med de fleste her. Ikke når jeg leser julegavetrådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    3

  • laban

    3

  • morsan

    3

  • cecily

    3

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjøper skikkelige plagg når jeg først handler, men jeg beholder dem til de er utslitt (og det tar tid når det er god kvalitet). Jeg har heller ikke mange plagg, klarer meg med to-tre hverdagsbukser f.eks. Dermed blir ikke budsjettet særlig høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler vel mer klær nå enn jeg gjorde for bare et par år siden. Men det er jammen ikke mye.

Når jeg tenker tilbake et par mnd. så føler jeg at jeg virkelig har skeiet ut. Kjøpt meg kjole, belte og strømper til jul. Nesten 500,-. Før det kjøpte jeg en truse på tilbud. (49,- tror jeg.) Før det må jeg nok gå maaaaange uker tilbake. Kjøpte to bukser og et par sandaler i høst.

Handler nesten alt på tilbud. Så da får jeg kvalitetskær billig. Fikk f.eks. en Gant-olabukse til 300,-.

Men noen tusenlapper pr. år blir det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ha'kke shoppegen, jeg...

Jeg er en av dem med veldig lavt klesbudsjett, og selv om du sikkert har rett i at endel glemmer det man faktisk kjøper, så er det noen raringer av oss som ikke kjøper særlig mye klær...

''Hvis dere kjøper alltid de billigste klærne så sparer dere ikke i lengden. Gode vintersko er dyre, ja eller god og varm vinterjakke. Hva med sommersandaler og bh'er? Hvor mye koster en ordentlig bh f.eks?''

Bare for å ta dine eksempler: Kåpa mi kjøpte jeg på supersalg våren 2006, kosta 250,-. Kjøpte vinterjakke på supersalg i Sverige i vår, gav 150,-. Allværsjakka fikk jeg til sist store bursdag. Vinterskoene fikk jeg gjennom jobben for 4 år siden, støvletter kjøpte jeg riktignok for 1600,- - for 7 år siden. Sommersandalene er nok modne for utskiftning, de ble kjøpt for snart 15 år siden og kostet blod da. Siste BH'n jeg kjøpte var høsten 2007, den kosta nesten 900,-.

Jeg har gått endel opp og ned i vekt de siste 10 årene, så jeg har klær i alle størrelser. Selv om de er billige, blir de liksom ikke så slitt når de ligger nedpakket i bokser. :-)

Siden jeg ikke jobber, har jeg de siste 2 årene i hovedsak gått i treningsklær hjemme.

Jeg er veldig lite glad i å gå i butikker, så jeg handler klær stort sett på våren på salg.

Noen av oss er altså billige i drift. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bruker nok

Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året.

Da har jeg tatt med 2 par nye joggesko, nye støvletter, kåpe/jakke hvert år. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.

Nye vinterjakker/bukser/støvler/støveletter/joggesko/håndballsko/fotballsko osv. er ikke akkurat gratis.

Kjøper mye på salg, men kjøper da av dyre merker. Handler svært sjelden i kjedebutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året.

Da har jeg tatt med 2 par nye joggesko, nye støvletter, kåpe/jakke hvert år. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.

Nye vinterjakker/bukser/støvler/støveletter/joggesko/håndballsko/fotballsko osv. er ikke akkurat gratis.

Kjøper mye på salg, men kjøper da av dyre merker. Handler svært sjelden i kjedebutikker.

''Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.''

...og DER spratt vel gjennomsnittet på DOL såpass opp at trådstarter nok synes det er mer troverdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom julegavebudsjett og eget klesforbruk. Mitt klesbudsjett har lite med penger å gjøre. Jeg kan ikke fordra å prøve klær, jeg liker omtrent ingenting - i hvert fall ikke på meg selv, det ser bare teit ut - og jeg prioriterer nesten aldri å se etter klær til meg selv.

Jeg aner ikke hva en ordentlig BH koster, for jeg bruker ikke "ordentlig" undertøy. Jeg tar meg sammen iblant og kikker litt når det er salg. På den måten får jeg tak i ting uten at det koster noe større, og jeg klarer å motivere meg bedre når jeg vet at jeg kan gjøre et kupp.

Jeg har absolutt ingenting imot at andre prioriterer annerledes. Men det byr meg imot å bruke mye tid og penger på noe som interesserer meg midt i ryggen. Sånn tror jeg mange har det med et eller annet, og jeg har altså disse følelsene for klær og sko. Hater sko, skulle gjerne hatt hover eller pelskledde poter eller noe sånt.

Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom julegavebudsjett og eget klesforbruk. Mitt klesbudsjett har lite med penger å gjøre. Jeg kan ikke fordra å prøve klær, jeg liker omtrent ingenting - i hvert fall ikke på meg selv, det ser bare teit ut - og jeg prioriterer nesten aldri å se etter klær til meg selv.

Jeg aner ikke hva en ordentlig BH koster, for jeg bruker ikke "ordentlig" undertøy. Jeg tar meg sammen iblant og kikker litt når det er salg. På den måten får jeg tak i ting uten at det koster noe større, og jeg klarer å motivere meg bedre når jeg vet at jeg kan gjøre et kupp.

Jeg har absolutt ingenting imot at andre prioriterer annerledes. Men det byr meg imot å bruke mye tid og penger på noe som interesserer meg midt i ryggen. Sånn tror jeg mange har det med et eller annet, og jeg har altså disse følelsene for klær og sko. Hater sko, skulle gjerne hatt hover eller pelskledde poter eller noe sånt.

Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.

Enig med deg! Jeg liker heller ikke å kjøpe klær, kjøpesentra besøker jeg bare når jeg MÅ. (men nå MÅ jeg vel snart, for jeg har ingen julegaver i hus ennå...) Men jeg aner virkelig ikke hvor mye penger jeg bruker på klær, så jeg pleier ikke svare på slike tråder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hanna min kanna

''Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.''

...og DER spratt vel gjennomsnittet på DOL såpass opp at trådstarter nok synes det er mer troverdig :-)

Nå ja dette begynner å ligne noe relistisk, men en er ikke nok. Jeg tror fremdeles ikke at flertallet på dol hater kjøpesentre og klesbutikker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Jeg svarte ikke i denne tråden - har egentlig ingen anelse om hva jeg/vi bruker i klesbudsjett.

Noen måneder kjøper jeg ingenting - andre måneder blir det mye, spes til nye årstider. Til minsten var jeg blant annet og kjøpte vintersko i går, til 900. Tidligere i vinter fikk han to stk. vinterdresser til 600 pr stk.

Skal man ta med treningstøy/utstyr drar det veldig opp.

Men som sagt - aner ikke hva vi bruker pr mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, men vi er en familie på 5, og vi bruker nok sikkert 30000 kr i året, kanskje mer? Jeg aner virkelig ikke. Vi voksne bruker jo vintersko i flere sesonger, likeså yttertøy. Men det kjøpes stadig noe til barna som hele tiden vokser.

Jeg svir av gryn på sportsbutikker og skobutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året.

Da har jeg tatt med 2 par nye joggesko, nye støvletter, kåpe/jakke hvert år. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.

Nye vinterjakker/bukser/støvler/støveletter/joggesko/håndballsko/fotballsko osv. er ikke akkurat gratis.

Kjøper mye på salg, men kjøper da av dyre merker. Handler svært sjelden i kjedebutikker.

Jeg er nok ikke så langt unna deg :-)

Jeg synes det er morsomt med klær og kanskje særlig sko, dessuten må jeg kle meg ganske pent i forbindelse med jobb. Er også glad i sportsklær av ulike slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid det handler om at man ikke liker å gå i butikker og handle da... Jeg har rett og slett ikke økonomi til å bruke tusenvis av kroner på klær til meg selv hver eneste mnd. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året.

Da har jeg tatt med 2 par nye joggesko, nye støvletter, kåpe/jakke hvert år. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.

Nye vinterjakker/bukser/støvler/støveletter/joggesko/håndballsko/fotballsko osv. er ikke akkurat gratis.

Kjøper mye på salg, men kjøper da av dyre merker. Handler svært sjelden i kjedebutikker.

Slikt forbruk er jo bare sykt. Folk at alt for mye penger i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ikke så langt unna deg :-)

Jeg synes det er morsomt med klær og kanskje særlig sko, dessuten må jeg kle meg ganske pent i forbindelse med jobb. Er også glad i sportsklær av ulike slag.

Ellers er det nok jeg som er kleskjøperen i familien.

Mannen min kjøper sjelden noe, men gjerne ganske dyrt når han først kjøper.

Til barna kjøper jeg gode (og dyre) sko og støvler, men ikke mer enn de trenger. Bruker også litt på en god vinterjakke og -dress, ellers blir det rimelig H&M o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året.

Da har jeg tatt med 2 par nye joggesko, nye støvletter, kåpe/jakke hvert år. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.

Nye vinterjakker/bukser/støvler/støveletter/joggesko/håndballsko/fotballsko osv. er ikke akkurat gratis.

Kjøper mye på salg, men kjøper da av dyre merker. Handler svært sjelden i kjedebutikker.

Her ligger nok jeg også... Og 15' på jr er nok også realistisk ja (kanskje faktisk i underkant) - kjøpte foreksempel vintersko og ytterjakke her om dagen: hhv 1300,- og 1500,-. Han er 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker nok

Slikt forbruk er jo bare sykt. Folk at alt for mye penger i dette landet.

Det beste hadde vel vært om alle var like, og hadde like ønsker........, da hadde vel du vært fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frudolén

Det beste hadde vel vært om alle var like, og hadde like ønsker........, da hadde vel du vært fornøyd.

Det har ingenting ting med saken å gjøre. Men et slikt perverst forbukt er meget skadelig for miljøet. Man kan få mye pent tøy på Fretex, Finn og loppemarkeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...