Gå til innhold

En tråd om klesbudsjett


Gjest hanna min kanna

Anbefalte innlegg

Det har ingenting ting med saken å gjøre. Men et slikt perverst forbukt er meget skadelig for miljøet. Man kan få mye pent tøy på Fretex, Finn og loppemarkeder.

En ting er jo at unger vokser ut av vintertøyet sitt og ikke har det mer enn 1-2 år, men at voksne MÅ ha ny kåpe / nye støvletter / ny vinterjakke hvert år er egentlig bare tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    3

  • laban

    3

  • morsan

    3

  • cecily

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest frudolén

En ting er jo at unger vokser ut av vintertøyet sitt og ikke har det mer enn 1-2 år, men at voksne MÅ ha ny kåpe / nye støvletter / ny vinterjakke hvert år er egentlig bare tull...

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler mest til barna og bruker ikke mye på meg selv nei.

Det er ikke fordi jeg er nøktern, men fordi jeg rett og slett hater shopping. (Noe som vel er nærmest sosialt selvmord å innrømme, damer skal jo -shoppe-!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på i forbindelse med denne tråden - er det bare jeg som lapper/reparerer klær når de går i stykker? Jeg lapper heller en bukse enn å kjøpe ny, hvis det går hull på. Det gjelder både oss voksnes og ungene sitt tøy. Syr gensre hvis de revner i sømmen, setter lapp på albuene når ullgenseren blir slitt. Oftest ser de jo helt fine ut bortsett fra akkurat der hullet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom julegavebudsjett og eget klesforbruk. Mitt klesbudsjett har lite med penger å gjøre. Jeg kan ikke fordra å prøve klær, jeg liker omtrent ingenting - i hvert fall ikke på meg selv, det ser bare teit ut - og jeg prioriterer nesten aldri å se etter klær til meg selv.

Jeg aner ikke hva en ordentlig BH koster, for jeg bruker ikke "ordentlig" undertøy. Jeg tar meg sammen iblant og kikker litt når det er salg. På den måten får jeg tak i ting uten at det koster noe større, og jeg klarer å motivere meg bedre når jeg vet at jeg kan gjøre et kupp.

Jeg har absolutt ingenting imot at andre prioriterer annerledes. Men det byr meg imot å bruke mye tid og penger på noe som interesserer meg midt i ryggen. Sånn tror jeg mange har det med et eller annet, og jeg har altså disse følelsene for klær og sko. Hater sko, skulle gjerne hatt hover eller pelskledde poter eller noe sånt.

Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.

''Jeg har absolutt ingenting imot at andre prioriterer annerledes. Men det byr meg imot å bruke mye tid og penger på noe som interesserer meg midt i ryggen. Sånn tror jeg mange har det med et eller annet, og jeg har altså disse følelsene for klær og sko. Hater sko, skulle gjerne hatt hover eller pelskledde poter eller noe sånt.''

Halleluja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg har fem par sko. Det er medregnet sko til jogging, støveletter og skikkelige vintersko. Jeg har ikke kjøpt nye sko i år overhodet.

Så nei, jeg bruker ikke mer enn hva jeg sa. Noen av oss er bare ikke så opptatt av klær, andre har faktisk ikke råd til så mye til seg selv og prioriterer ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg lurer på i forbindelse med denne tråden - er det bare jeg som lapper/reparerer klær når de går i stykker? Jeg lapper heller en bukse enn å kjøpe ny, hvis det går hull på. Det gjelder både oss voksnes og ungene sitt tøy. Syr gensre hvis de revner i sømmen, setter lapp på albuene når ullgenseren blir slitt. Oftest ser de jo helt fine ut bortsett fra akkurat der hullet er.

Jeg kan nok forsøke å sy/lappe hvis plagget ellers ser ok ut, men siden jeg handler mest på H&M er kvaliteten deretter, og i 98% av tilfellene kaster jeg nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom julegavebudsjett og eget klesforbruk. Mitt klesbudsjett har lite med penger å gjøre. Jeg kan ikke fordra å prøve klær, jeg liker omtrent ingenting - i hvert fall ikke på meg selv, det ser bare teit ut - og jeg prioriterer nesten aldri å se etter klær til meg selv.

Jeg aner ikke hva en ordentlig BH koster, for jeg bruker ikke "ordentlig" undertøy. Jeg tar meg sammen iblant og kikker litt når det er salg. På den måten får jeg tak i ting uten at det koster noe større, og jeg klarer å motivere meg bedre når jeg vet at jeg kan gjøre et kupp.

Jeg har absolutt ingenting imot at andre prioriterer annerledes. Men det byr meg imot å bruke mye tid og penger på noe som interesserer meg midt i ryggen. Sånn tror jeg mange har det med et eller annet, og jeg har altså disse følelsene for klær og sko. Hater sko, skulle gjerne hatt hover eller pelskledde poter eller noe sånt.

Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.

''Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.''

Det har også blitt kommentert negativt de gangene noen har fortalt at de har kjøpt en veske til flere tusen kroner. Da er det ikke så rart de som bruker mye penger på klær lar være å si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt forbruk er jo bare sykt. Folk at alt for mye penger i dette landet.

Folk må gjøre som de vil.

Vi bruker f.eks. ikke en krone på cafebesøk. Det eksisterer bare ikke i våre liv. (bortsett fra ferie) Mange jeg kjenner svir av flere hundre kroner på slikt pr uke. Vi abbonerer heller ikke på blader.

Vi går på kino en gang pr jubelår. Vi har 5-6 år gammel bil. Ikke har vi mer enn en datamaskin i husstanden, heller. Og vi har faktisk en kassetv (!) til spilltv i kjellerstua.

Bare som eksempler på at folks pengebrukpå forskjellige felt kan være ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.''

Det har også blitt kommentert negativt de gangene noen har fortalt at de har kjøpt en veske til flere tusen kroner. Da er det ikke så rart de som bruker mye penger på klær lar være å si noe.

Det kan godt hende. Jeg er nok sjelden i tråder som handler om vesker eller andre motemerkevarer.

Men jeg skjønner godt at man _generelt_ ikke går så hardt ut med at man har brukt ekstra mye penger på et eller annet. Det vil jo alltid være noen som synes at akkurat den prioriteringen er helt fjern.

Jeg hisser meg sjelden opp over måten folk bruker sine egne penger på - forutsatt at de ikke samtidig klager over dårlig råd eller at f.eks. mat er så dyrt.

Men jeg er heller ikke veldig frampå med påstander om at man _må_ ha en bh / utedress / sykkel / whatever som koster minst kr. X, for ellers er den noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silver Fairy

''Jeg tror det er mange som innbiller seg at de ikke bruker mer, men glemmer da å telle det ene og det andre.''

Det tror jeg også, samtidig så ser det ut til at de fleste som svarer i tråden her er mødre og de mødrene jeg kjenner bruker langt mer penger på barna enn på seg selv. Hadde du spurt en gruppe studenter tror jeg du hadde fått helt andre svar.

Jeg aner ikke hvor mye jeg bruker på klær, men jeg skulle gjerne brukt mer. I det ligger det at jeg ofte føler jeg ikke ser ok ut, og at jeg gjerne vil føle meg komfortabel i det jeg går i. Jeg er litt overvektig og derfor er det vanskelig å finne klær som skjuler skavankene. Jeg trenger ikke å kjøpe den dyreste buksa, men den må sitte fint.

Hadde jeg vært normalvektig hadde jeg nok brukt mer penger på klær. Så forfengelig er jeg! Jeg er singel, har forholdsvis god lønn, og fine klær og det å se bra ut er viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på i forbindelse med denne tråden - er det bare jeg som lapper/reparerer klær når de går i stykker? Jeg lapper heller en bukse enn å kjøpe ny, hvis det går hull på. Det gjelder både oss voksnes og ungene sitt tøy. Syr gensre hvis de revner i sømmen, setter lapp på albuene når ullgenseren blir slitt. Oftest ser de jo helt fine ut bortsett fra akkurat der hullet er.

Sømmer som rakner og lar seg sy sammen uten problemer fikses. Hull på buksa... Tja, det hørte vel mer barnehagetiden til må jeg innrømme, men stort sett er det sånn at de buksene som har fått hull også er fravokst for ungenes del. Selv er jeg ikke videre plaget med hull i buksene. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg svarte i den tråden du snakker om. Syns det er vanskelig å finne ut akkurat hva jeg bruker på klær. Noen mnd kjøper jeg ingenting, mens andre mnd trenger jeg mer. I løpet av de siste ukene har jeg vel kun kjøpt en olabukse, og ingenting annet av klær/sko. Og det var fordi jeg MÅTTE ;O) Hadde kun en igjen uten hull i. Hehe.

Jeg liker ikke å kjøpe klær, men noen ganger må man jo faktisk ha noe nytt. Tipper 500-800 kr pr mnd.

Men til sminke, hudpleie, hårprodukter osv, bruker jeg nok adskillig mer.

Den som får mest av lønna mi er nok hunden ;O))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting jeg lurer på i forbindelse med denne tråden - er det bare jeg som lapper/reparerer klær når de går i stykker? Jeg lapper heller en bukse enn å kjøpe ny, hvis det går hull på. Det gjelder både oss voksnes og ungene sitt tøy. Syr gensre hvis de revner i sømmen, setter lapp på albuene når ullgenseren blir slitt. Oftest ser de jo helt fine ut bortsett fra akkurat der hullet er.

Nei, lappede klær er virkelig ikke noe godt å ha på seg. Så dårlig råd har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker så lite som mulig på klær. Rett og slett for det interesserer meg ikke så mye.

Klær som er rimelig og som jeg ønsker å ha mange av og i ulike farger som t-skjorter, pologensere, sokker, truser osv. kjøper jeg gjerne i kjedebutikker.

Større ting som kåper, støvletter osv som skal vare flere sesonger kjøper jeg kvalitet og da koster det også litt mer.

Prøver å fordele slike større kjøp, slik at ikke alt kommer samtidig.

Bruker lite på klær, kanskje 2000-3000 kr mnd på alle fem til sammen. Arver mye klær til barna og de arver også innbyrdes. Og de får gjerne klær i gaver til jul og bursdag. Mannen min og jeg er nøkterne, men har det vi trenger og ser alltid ordentlige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom julegavebudsjett og eget klesforbruk. Mitt klesbudsjett har lite med penger å gjøre. Jeg kan ikke fordra å prøve klær, jeg liker omtrent ingenting - i hvert fall ikke på meg selv, det ser bare teit ut - og jeg prioriterer nesten aldri å se etter klær til meg selv.

Jeg aner ikke hva en ordentlig BH koster, for jeg bruker ikke "ordentlig" undertøy. Jeg tar meg sammen iblant og kikker litt når det er salg. På den måten får jeg tak i ting uten at det koster noe større, og jeg klarer å motivere meg bedre når jeg vet at jeg kan gjøre et kupp.

Jeg har absolutt ingenting imot at andre prioriterer annerledes. Men det byr meg imot å bruke mye tid og penger på noe som interesserer meg midt i ryggen. Sånn tror jeg mange har det med et eller annet, og jeg har altså disse følelsene for klær og sko. Hater sko, skulle gjerne hatt hover eller pelskledde poter eller noe sånt.

Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.

''Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.''

Veldig bra sagt.

Ellers registrerer jeg at jeg nok har et mindre problematisk forhold til klesshopping enn deg, selv om jeg føler meg som en anti-shop-a-holic'er i forhold til de fleste venninnen mine...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømmer som rakner og lar seg sy sammen uten problemer fikses. Hull på buksa... Tja, det hørte vel mer barnehagetiden til må jeg innrømme, men stort sett er det sånn at de buksene som har fått hull også er fravokst for ungenes del. Selv er jeg ikke videre plaget med hull i buksene. :o)

''Sømmer som rakner og lar seg sy sammen uten problemer fikses. Hull på buksa... Tja, det hørte vel mer barnehagetiden til må jeg innrømme, ''

Samme her, Og med en 12-åring som IKKE står på skateboard o.l. blir det ikke hull i klærne...;-)

Jeg er forresten innehaver av en fantastisk stoppesopp - dyre og/eller fine ullsokker har blitt stoppet her i huset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på i forbindelse med denne tråden - er det bare jeg som lapper/reparerer klær når de går i stykker? Jeg lapper heller en bukse enn å kjøpe ny, hvis det går hull på. Det gjelder både oss voksnes og ungene sitt tøy. Syr gensre hvis de revner i sømmen, setter lapp på albuene når ullgenseren blir slitt. Oftest ser de jo helt fine ut bortsett fra akkurat der hullet er.

Nei, jeg lapper ikke klær, annet enn regntøy og tekniske stoffer, som kan få en klistrelapp.

Barneklær kjøpes billig, og når de er hullete går de i søpla. Har stoppet hjemmestrikkede klær, men det er unntaket.

Selv får jeg ikke hull på knærne, buksene mine slites mer ut ved å miste elastikk og form, og da er det lite å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lappede klær er virkelig ikke noe godt å ha på seg. Så dårlig råd har jeg ikke.

Det handler da ikke nødvendigvis om å ha dårlig råd. Vi har god råd til å kjøpe det vi trenger av klær. Men jeg føler det er for ille å kaste klær bare på grunn av et lite hull som lett kan repareres. Prøver å begrense "bruk-og-kast". Synes ikke klærne blir ubehagelige selv om de er lappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klør meg i hodet og lurer på hvor tråden min ble av.

Jeg bruker over 20000 i året på klær bare til meg selv. Jeg liker å shoppe og er etterhvert som økonomien er blitt bedre, blitt mer kvalitetsbevisst både til meg selv og ungene.

Men jeg har symaskin og lapper likevel. Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers. Sømmer blir sydd hvis klærne er ok ellers..

Årsaken til at jeg skrev innlegget, er at jeg lurer på hva som er "normalt". Om jeg burde skjemmes over forbruket, eller om det er vanlig forbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...