Gå til innhold

En tråd om klesbudsjett


Gjest hanna min kanna

Anbefalte innlegg

Gjest Ha'kke shoppegen, jeg...

En ting jeg lurer på i forbindelse med denne tråden - er det bare jeg som lapper/reparerer klær når de går i stykker? Jeg lapper heller en bukse enn å kjøpe ny, hvis det går hull på. Det gjelder både oss voksnes og ungene sitt tøy. Syr gensre hvis de revner i sømmen, setter lapp på albuene når ullgenseren blir slitt. Oftest ser de jo helt fine ut bortsett fra akkurat der hullet er.

Vi voksne har ikke så mye hull i klærne; dvs., hvis det går hull på en genser midt foran, f.eks. fra en glo eller noe sånt, så kastes genseren. Men ullklær lappes/sys/bøtes hvis plagget ellers er verdt å ta vare på. Ut over det er det lite hullslitasje på våre klær.

Ungenes klær lappet jeg når de var små, for i barnehagen gikk det fort hull både i baken og på knærne. Regnklær og dresser ble tapet med gaffatape (suveren lappeteknikk!), men jeg må gi tapt når det kommer til ødelagte glidelåser og store revner.

Er veldig enig i at klær godt kan lappes selv om de var rimelige i innkjøp, men da må det være noe ved plagget som gjør det verdt innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Lillemus

    3

  • laban

    3

  • morsan

    3

  • cecily

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Silver Fairy

Ja, jeg klør meg i hodet og lurer på hvor tråden min ble av.

Jeg bruker over 20000 i året på klær bare til meg selv. Jeg liker å shoppe og er etterhvert som økonomien er blitt bedre, blitt mer kvalitetsbevisst både til meg selv og ungene.

Men jeg har symaskin og lapper likevel. Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers. Sømmer blir sydd hvis klærne er ok ellers..

Årsaken til at jeg skrev innlegget, er at jeg lurer på hva som er "normalt". Om jeg burde skjemmes over forbruket, eller om det er vanlig forbruk?

Tråden ligger på psykiatri tror jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler da ikke nødvendigvis om å ha dårlig råd. Vi har god råd til å kjøpe det vi trenger av klær. Men jeg føler det er for ille å kaste klær bare på grunn av et lite hull som lett kan repareres. Prøver å begrense "bruk-og-kast". Synes ikke klærne blir ubehagelige selv om de er lappet.

En raknet søm kan gå an å sy, men å lappe et hull blir aldri bra syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig er det vel ofte sånn her at man svarer i de trådene der man har litt meninger av typen "absolutt ja" eller "absolutt nei". Så hvis det ble veldig mange "nesten ingenting"-svar i tråden fra i går, kan det tenkes at den av en eller annen grunn appellerte mest til de som får hetta ved tanken på kjøpesentre og prøverom. Hadde spørsmålet blitt stilt litt annerledes, kunne det blitt flere kles- og kvalitetsbevisste som svarte. Det trenger ikke bety at den ene gruppa føler seg bedre eller dårligere enn den andre.''

Det har også blitt kommentert negativt de gangene noen har fortalt at de har kjøpt en veske til flere tusen kroner. Da er det ikke så rart de som bruker mye penger på klær lar være å si noe.

Forsøk å skrive inne på foreldre og småbarn at en kjøper både Ecco, Reima og Kivat til full pris. Da er det ikke måte på hvor mye bedre det er å arve sko, kjøpe dressen på Sparkjøp og luer til femtilappen ;-)

For all del, de som ønsker å bruke svært lite på klær og utstyr til seg selv og familien må bare gjøre det, men jeg syns også at det må være lov å kjøpe dyrere uten at det skal bety at en sløser og er tilnærmet dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo at unger vokser ut av vintertøyet sitt og ikke har det mer enn 1-2 år, men at voksne MÅ ha ny kåpe / nye støvletter / ny vinterjakke hvert år er egentlig bare tull...

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klør meg i hodet og lurer på hvor tråden min ble av.

Jeg bruker over 20000 i året på klær bare til meg selv. Jeg liker å shoppe og er etterhvert som økonomien er blitt bedre, blitt mer kvalitetsbevisst både til meg selv og ungene.

Men jeg har symaskin og lapper likevel. Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers. Sømmer blir sydd hvis klærne er ok ellers..

Årsaken til at jeg skrev innlegget, er at jeg lurer på hva som er "normalt". Om jeg burde skjemmes over forbruket, eller om det er vanlig forbruk?

Du fikk jo svar i tråden - da går du bare inn på Svar til meg og trykker

. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg klør meg i hodet og lurer på hvor tråden min ble av.

Jeg bruker over 20000 i året på klær bare til meg selv. Jeg liker å shoppe og er etterhvert som økonomien er blitt bedre, blitt mer kvalitetsbevisst både til meg selv og ungene.

Men jeg har symaskin og lapper likevel. Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers. Sømmer blir sydd hvis klærne er ok ellers..

Årsaken til at jeg skrev innlegget, er at jeg lurer på hva som er "normalt". Om jeg burde skjemmes over forbruket, eller om det er vanlig forbruk?

.. og trykker "Tråd".

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opptatt av klær og ikke glad i å shoppe og føler vel ikke at jeg bruker særlig mye på klær.

Jeg ble litt nysgjerrig av denne tråden og nå har jeg sett over skap og gang og regnet ut hva jeg har kjøpt for i 2009. Det beløper seg til ca. 12000. Dette innbefatter to vinterjakker, skisko, slalåmhjelm, innetreningssko (fitness-sko) og vinterstøvler. For øvrig er det en del skiklær da jeg det siste året har begynt bruke ski som trening i større grad enn de siste årene.

Hvis vi sier at jeg har glemt noe, anslår jeg at jeg i år har brukt ca. 15000 på klær. Det er nok noe over gjennomsnittet for jeg kjøper ikke vinterjakke og -støvler hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å resonnere meg tilbake - hva jeg har kjøpt av tøy/sko i 2009:

Sko: Sorte høye støveletter - på salg i november 599

Lyse sommersko - ca 250

Sorte sandaler - ca 250

Yttertøy: Ingenting - jeg fikk vinterjakke til jul i fjor, har ei mellomtykk høstjakke jeg bruker mye, ei Swix-jakke jeg bruker på tur når det er litt kaldt, ei hvit sommerjakke, og ei lyseblå allværsjakke som jeg bruker en sjelden gang. Har ikke kåpe lenger - den jeg hadde var ca 12 år gammel og den gav jeg til Armenia i høst. Skal kjøpe kåpe på nyttårssalget

Bukser: Tipper jeg har kjøpt 2 bukser i år - til kanskje 500 kr pr stk. Har arvet flere bukser etter min søster i tillegg.

Skjørt: Har muligens kjøpt 1 eller 2 skjørt - til 200-300 hver

Gensere/t-skjorter/topper: Tipper jeg har kjøpt 5-7 stk - totalt kanskje 1500 kr

Undertøy: Har kjøpt mange nye truser i år, hadde vanvittig mange gamle utvaska... En tusenlapp kanskje i truser + 1-2 bh'er?

Treningstøy: Tror jeg har kjøpt ett sett treningstøy i år - tipper det kom på ca 700 kr

Har sikkert glemt noe, men ikke mye tror jeg. Kom til ca 6500 kr. Det hørtes lite ut - men la oss si 10.000 da, hvis jeg regner med at noe er glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å resonnere meg tilbake - hva jeg har kjøpt av tøy/sko i 2009:

Sko: Sorte høye støveletter - på salg i november 599

Lyse sommersko - ca 250

Sorte sandaler - ca 250

Yttertøy: Ingenting - jeg fikk vinterjakke til jul i fjor, har ei mellomtykk høstjakke jeg bruker mye, ei Swix-jakke jeg bruker på tur når det er litt kaldt, ei hvit sommerjakke, og ei lyseblå allværsjakke som jeg bruker en sjelden gang. Har ikke kåpe lenger - den jeg hadde var ca 12 år gammel og den gav jeg til Armenia i høst. Skal kjøpe kåpe på nyttårssalget

Bukser: Tipper jeg har kjøpt 2 bukser i år - til kanskje 500 kr pr stk. Har arvet flere bukser etter min søster i tillegg.

Skjørt: Har muligens kjøpt 1 eller 2 skjørt - til 200-300 hver

Gensere/t-skjorter/topper: Tipper jeg har kjøpt 5-7 stk - totalt kanskje 1500 kr

Undertøy: Har kjøpt mange nye truser i år, hadde vanvittig mange gamle utvaska... En tusenlapp kanskje i truser + 1-2 bh'er?

Treningstøy: Tror jeg har kjøpt ett sett treningstøy i år - tipper det kom på ca 700 kr

Har sikkert glemt noe, men ikke mye tror jeg. Kom til ca 6500 kr. Det hørtes lite ut - men la oss si 10.000 da, hvis jeg regner med at noe er glemt.

Jeg kom på hva jeg glemte!!!! Jeg kjøpte meg jo faktisk ordenlig penkjole til en konfirmasjon jeg var i i vår!

Kjole + bolero + strømpebukse kom på 1800 kr, pensko kom på ca 500 - så da ble det 2300 i tillegg.

Badedrakt og bikini hadde jeg fra før, så det kjøpte jeg ikke (glemte bare å tenke gjennom det i stad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok kr. 30 000,- på klær og sko til meg selv i året.

Da har jeg tatt med 2 par nye joggesko, nye støvletter, kåpe/jakke hvert år. Gubben bruker nok noe mindre, vi har 2 jenter på 9-10 år som sikkert også får klær og sko for tilsammen kr. 30 000,- pr. år.

Nye vinterjakker/bukser/støvler/støveletter/joggesko/håndballsko/fotballsko osv. er ikke akkurat gratis.

Kjøper mye på salg, men kjøper da av dyre merker. Handler svært sjelden i kjedebutikker.

Med det budsjettet ville hele min lønn gått til klær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å tenke.....

Har 3 unger, de har kanskje fått klær for tilsammen 6-7000 i år...

Kjøpte noen gensere i sommer og en kjole. Alt på salg. Noen truser. Tilsammen kanskje et 2-3000 kr. Kan ikke huske jeg har vært å handlet noen mer jeg. Skal på shopping i morgen da, og svi av litt til jul...... Hater å handle klær, men gleder meg til i morgen ettersom jeg skal sammen med ei super venninne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt penger på klær. Men jeg bestiller mye klær fra utlandet. Mye artigere, og mye billigere.

Hvor mye i mnd jeg kjøper for er veldig forskjellig. Det kommer jo ann på hvor mange andre regninger der er, og om det er noe annet som er kostbart.

I går bestilte jeg meg to par støvletter, og en genser/tunika. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg klør meg i hodet og lurer på hvor tråden min ble av.

Jeg bruker over 20000 i året på klær bare til meg selv. Jeg liker å shoppe og er etterhvert som økonomien er blitt bedre, blitt mer kvalitetsbevisst både til meg selv og ungene.

Men jeg har symaskin og lapper likevel. Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers. Sømmer blir sydd hvis klærne er ok ellers..

Årsaken til at jeg skrev innlegget, er at jeg lurer på hva som er "normalt". Om jeg burde skjemmes over forbruket, eller om det er vanlig forbruk?

Tråden er forøvrig her:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4268322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg klør meg i hodet og lurer på hvor tråden min ble av.

Jeg bruker over 20000 i året på klær bare til meg selv. Jeg liker å shoppe og er etterhvert som økonomien er blitt bedre, blitt mer kvalitetsbevisst både til meg selv og ungene.

Men jeg har symaskin og lapper likevel. Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers. Sømmer blir sydd hvis klærne er ok ellers..

Årsaken til at jeg skrev innlegget, er at jeg lurer på hva som er "normalt". Om jeg burde skjemmes over forbruket, eller om det er vanlig forbruk?

''Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers''

Imponert over at du syr strømpebukser!

Hender jeg reparerer nylonstrømper også, men da gjerne med neglelakk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg syr også strømpebukser jeg liker (går mye i skjørt) hvis det er et hull på tåa eller i baken, og den ser ok ut ellers''

Imponert over at du syr strømpebukser!

Hender jeg reparerer nylonstrømper også, men da gjerne med neglelakk! :-)

Neglelakktrikset benyttes her også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også såvidt innom den tråden og ble overasket! Jeg synes jeg har veldig lite klær i forhold til andre jenter, jeg har til enhver tid omtrent bare et par sko til hver anledning og ellers ikke det helt store utvalget av klær. Bruker å kjøpe litt dyre sportsklær men det er klær som jeg har i flere år. Men jeg bruker nok 2- 2500 i mnd på klær/sko pr mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hanna min kanna

Jeg var også såvidt innom den tråden og ble overasket! Jeg synes jeg har veldig lite klær i forhold til andre jenter, jeg har til enhver tid omtrent bare et par sko til hver anledning og ellers ikke det helt store utvalget av klær. Bruker å kjøpe litt dyre sportsklær men det er klær som jeg har i flere år. Men jeg bruker nok 2- 2500 i mnd på klær/sko pr mnd

Jeg kjøper av og til kvalitet og da bruker jeg de klærne i flere år. Jeg anser ikke meg som noen overforbruker og vet om mange som bruker mye mer enn jeg gjør. Jeg kan tenke meg at jeg bruker rundt 2000 kr. i måneden gjennomsnittlig på klær, og jeg ser nå at det er flere som har samme forbruk som meg.

Jeg er helt uenig i at de som kjøper billige klær er de som tenker mest på miljø og slikt. Billige klær varer kort og det har blitt mye mer kast og bruk mentalitet med billig kjeder og klær som ser utvaskete ut etter to til tre omganger i vaskemaskinen. Dyre, klassiske klær er bra for miljøet. Slike klær selges gjerne i second hand butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper av og til kvalitet og da bruker jeg de klærne i flere år. Jeg anser ikke meg som noen overforbruker og vet om mange som bruker mye mer enn jeg gjør. Jeg kan tenke meg at jeg bruker rundt 2000 kr. i måneden gjennomsnittlig på klær, og jeg ser nå at det er flere som har samme forbruk som meg.

Jeg er helt uenig i at de som kjøper billige klær er de som tenker mest på miljø og slikt. Billige klær varer kort og det har blitt mye mer kast og bruk mentalitet med billig kjeder og klær som ser utvaskete ut etter to til tre omganger i vaskemaskinen. Dyre, klassiske klær er bra for miljøet. Slike klær selges gjerne i second hand butikker.

?..... Jeg mener heller ikke at det er bra for miljø å kjøpe billigklær...Hvis man har klærne lenge så er det best for miljøet med god kvalitet. Men hvis man uansett må ha siste mote så spiller det vel ingen rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...