Gå til innhold

Gavebeløp barn / svigerbarn

Anbefalte innlegg

Gjest Julegava
Skrevet

Gir du samme beløp i gave til dine egne barn og deres kjærester/samboere? Ofte har vi gitt våre barn ganske kostbare gaver. Synes foreløbig det holder med 500 til kjærestene. Men da er problemet, når er det passende at barn og svigerbarn går over til å få like beløp? Svigermor gir lik sum til min mann og meg. Er det når de flytter sammen? Da blir det jo litt rart at vi må gå ned i gavestørrelse til egne barn da, ellers blir det jo veldig kostbart når en plutselig får flere å kjøpe store gaver til. Løsningen blir da kanskje å kjøpe en stor gave til huset, som er til begge to, og så en liten personlig til hver. Men når en begynner med fellesgaver så skal det jo liksom være ganske seriøst da.

Hvordan har dere andre foreldre/svigerforeldre løst dette ?

Fortsetter under...

Gjest mammaen til konfirmanten
Skrevet

Jeg synes det må være fint å få en gave til 500 som kjæreste. Men det kommer litt ann på hvor lenge de har vært sammen og hvor alvorlig forholdet er. Er de etablert, blir det noe helt annet. Men jeg har ikke selv så store barn enda.

Skrevet

Jeg syns ikke man trenger å gi samme gavebeløp. Jeg forventer ikke å få for samme beløp av svigers som samboeren får og omvendt.

Vi får ca 4-5000 hver av foreldrene våre, og ca 500 av svigerforeldre. Helt fint syns jeg :o)

Skrevet

Jeg syns ikke man trenger å gi samme gavebeløp. Jeg forventer ikke å få for samme beløp av svigers som samboeren får og omvendt.

Vi får ca 4-5000 hver av foreldrene våre, og ca 500 av svigerforeldre. Helt fint syns jeg :o)

Oj, får dere såååå mye av foreldrene! Heldiggriser:o)

Skrevet

''Vi får ca 4-5000 hver av foreldrene våre, og ca 500 av svigerforeldre.''

Da får du det dobbelte av hva enkelte bruker i klesbudsjett på et år! ;-)

Hva i alle dager får du for den summen?

Skrevet

Hos oss får barn ca 1000kr hver, den ene har samboer som får samme sum. De er forlovet og har et barn.

Annonse

Skrevet

''Vi får ca 4-5000 hver av foreldrene våre, og ca 500 av svigerforeldre.''

Da får du det dobbelte av hva enkelte bruker i klesbudsjett på et år! ;-)

Hva i alle dager får du for den summen?

Penger :P Eller av mamma får jeg ca 1000-1200 kr pluss noen smågaver. Av pappa får jeg 3000-4000 kr i kontanter. Han er ikke typen som shopper. Hehe.

Skrevet

Oj, får dere såååå mye av foreldrene! Heldiggriser:o)

Vi har veldig liten familie da. Ingen søskenbarn, en tante osv, så det blir jo ikke en haug å kjøpe gaver til. Da hadde nok ikke vi fått såpass mye.

Når vi får barn er det nok de som får mesteparten heller :o)

hidi, the scorpion
Skrevet

''Vi får ca 4-5000 hver av foreldrene våre, og ca 500 av svigerforeldre. Helt fint syns jeg :o)''

Dere må ha rike foreldre....!!!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Gir hvert av barna gaver til ca 2000,- . Har ikke svigerbarn.

Skrevet

Nå måtte jeg tenke meg litt om - mine svigerforeldre innlemmet meg som en del av familien med en gang selv om vi ikke bodde sammen og de gir "pargaver" til jul til verdi (ofte det samme) til sine barn med partnere. Ikke enkeltgaver.

Dette varierer jo, mine foreldre ga like mye til eksen min og meg den tiden vi bodde sammen, hans foreldre gjorde definitivt ikke det.

Skrevet

Vi er ikke der ennå selv, men bare noen tanker og erfaringer om dette:

Jeg husker i starten da min mann og jeg var sammen og relativt raskt samboere. Jeg tenkte at jeg håpet at mine foreldre ville gi han minst like fine gaver som jeg fikk, for liksom å markere at han var en del av familien. Men en venninne av meg sa at hun ville blitt fornærmet hvis foreldrene hennes ga kjæresten hennes like fin gave - HUN var datteren, og burde derfor få mest, mente hun;-)

Så folk er forskjelllige, både mottagere og givere.

En fin måte å unngå å forskjellsbehandle på i starten, dersom man ønsker det, er jo å gi fellesgave, men det forutsetter jo at man bor sammen. Mine foreldre gjorde det til å begynne med, og fortsatt gir moren min som oftest fellesgaver til oss til jul, og heller legger inn forskjellsbehandlingen til bursdager.

Svigers derimot hadde tydeligvis en slags "trappetrinnsordning" mht gavene, der jeg startet med å få et duftkrus første jula, for så å ha gradvis økning til et høyere nivå. Greit nok det, men fikk litt følelsen av at jeg var "på prøve" ettersom hvert år førte til mer...;-)

De har også allltid gitt oss individuelle gaver.

Skrevet

Vi har veldig liten familie da. Ingen søskenbarn, en tante osv, så det blir jo ikke en haug å kjøpe gaver til. Da hadde nok ikke vi fått såpass mye.

Når vi får barn er det nok de som får mesteparten heller :o)

Njanjoooo vi fikk nok noe mer da vi ikke hadde barn vi og, det er sant... Nå er det plutselig blitt 5 barnebarn og da er det der pengene brukes:o) Og det er jo koselig det da!

Annonse

Skrevet

Vi får felles gaver fra mine foreldre og hans foreldre. (Kanskje ikke alltid, men ofte) Hans foreldre gir alltid penger felles til oss begge.

Min stesønn har kjæreste. Han er 18. De bor ikke sammen. Så vi kjøper et gavekort på 300,- til hans kjæreste mens han får en mye større gave.

Skrevet

Nå er jeg ikke svigermor enda, men er svigerdatter ;)

Mine svigerforeldre gir samme sum til sine barn som til sine svigerbarn. Vi får gaver for 500,- alle sammen til jul og til bursdag. Det samme får barnebarna.

Skrevet

Njanjoooo vi fikk nok noe mer da vi ikke hadde barn vi og, det er sant... Nå er det plutselig blitt 5 barnebarn og da er det der pengene brukes:o) Og det er jo koselig det da!

Helt enig. Om det blir noen barnebarn syns jeg det er koselig at det er der mesteparten av pengene går :o)

Skrevet

I vår familie og svigerfamilie har vi aldri direkte tenkt på hva gaver koster. Til hverandre kan vi gi gaver som koster fra 200-2000 kroner, det kan variere, og jeg tror ingen reagerer på det.

Fremdeles er det slik at jeg enkelte ganger får ekstra fine og dyre gaver fra mine foreldre. Det gjelder enten noe som er til bare meg, eller som er til meg og min mann, om det passer slik. Min mann alene får sjelden veldig dyre gaver av mine foreldre. Så sånn sett "diskriminerer" man svigerbarn noe, og det er helt greit, synes jeg.

Skrevet

Helt enig. Om det blir noen barnebarn syns jeg det er koselig at det er der mesteparten av pengene går :o)

''Om det blir noen barnebarn syns jeg det er koselig at det er der mesteparten av pengene går :o)''

Det er jo en selvfølge synes jeg. :o) Når man er så voksen har man som regel alt man trenger også, men det er koselig med en liten oppmerksomhet da.

Skrevet

''Om det blir noen barnebarn syns jeg det er koselig at det er der mesteparten av pengene går :o)''

Det er jo en selvfølge synes jeg. :o) Når man er så voksen har man som regel alt man trenger også, men det er koselig med en liten oppmerksomhet da.

Det var det jeg mente egentlig. At jeg blir ikke sur eller misfornøyd med mindre gaver, og det hadde jeg heller ikke blitt nå :o) Jeg forventer ikke å få såpass mye, men det er det vi har fått de sist årene.

Gjest Julegava
Skrevet

Vi får felles gaver fra mine foreldre og hans foreldre. (Kanskje ikke alltid, men ofte) Hans foreldre gir alltid penger felles til oss begge.

Min stesønn har kjæreste. Han er 18. De bor ikke sammen. Så vi kjøper et gavekort på 300,- til hans kjæreste mens han får en mye større gave.

Hvis han flyttet sammen med kjæresten sin innen neste jul, ville du gått over til å gi henne like stor gave som du gir han til neste jul, tror du? Eller jula etter der

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...