Gjest Julegava Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Vi er ikke der ennå selv, men bare noen tanker og erfaringer om dette: Jeg husker i starten da min mann og jeg var sammen og relativt raskt samboere. Jeg tenkte at jeg håpet at mine foreldre ville gi han minst like fine gaver som jeg fikk, for liksom å markere at han var en del av familien. Men en venninne av meg sa at hun ville blitt fornærmet hvis foreldrene hennes ga kjæresten hennes like fin gave - HUN var datteren, og burde derfor få mest, mente hun;-) Så folk er forskjelllige, både mottagere og givere. En fin måte å unngå å forskjellsbehandle på i starten, dersom man ønsker det, er jo å gi fellesgave, men det forutsetter jo at man bor sammen. Mine foreldre gjorde det til å begynne med, og fortsatt gir moren min som oftest fellesgaver til oss til jul, og heller legger inn forskjellsbehandlingen til bursdager. Svigers derimot hadde tydeligvis en slags "trappetrinnsordning" mht gavene, der jeg startet med å få et duftkrus første jula, for så å ha gradvis økning til et høyere nivå. Greit nok det, men fikk litt følelsen av at jeg var "på prøve" ettersom hvert år førte til mer...;-) De har også allltid gitt oss individuelle gaver. hehe... Så da vet du at du er godtatt av svigers unå da iallefall! 0 Siter
Gjest Julegava Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Gir hvert av barna gaver til ca 2000,- . Har ikke svigerbarn. Men hva ville du gjort hvis en av ungene dine fikk kjæreste da? Kommer kjæresten til i januar f.eks, så må du nok pent tenke på denne problemstillingen når desember kommer. ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 hehe... Så da vet du at du er godtatt av svigers unå da iallefall! Ja, har heldigvis vært det noen år:-) 0 Siter
Axcia Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Vi er ikke der ennå selv, men bare noen tanker og erfaringer om dette: Jeg husker i starten da min mann og jeg var sammen og relativt raskt samboere. Jeg tenkte at jeg håpet at mine foreldre ville gi han minst like fine gaver som jeg fikk, for liksom å markere at han var en del av familien. Men en venninne av meg sa at hun ville blitt fornærmet hvis foreldrene hennes ga kjæresten hennes like fin gave - HUN var datteren, og burde derfor få mest, mente hun;-) Så folk er forskjelllige, både mottagere og givere. En fin måte å unngå å forskjellsbehandle på i starten, dersom man ønsker det, er jo å gi fellesgave, men det forutsetter jo at man bor sammen. Mine foreldre gjorde det til å begynne med, og fortsatt gir moren min som oftest fellesgaver til oss til jul, og heller legger inn forskjellsbehandlingen til bursdager. Svigers derimot hadde tydeligvis en slags "trappetrinnsordning" mht gavene, der jeg startet med å få et duftkrus første jula, for så å ha gradvis økning til et høyere nivå. Greit nok det, men fikk litt følelsen av at jeg var "på prøve" ettersom hvert år førte til mer...;-) De har også allltid gitt oss individuelle gaver. ''Svigers derimot hadde tydeligvis en slags "trappetrinnsordning" mht gavene, der jeg startet med å få et duftkrus første jula, for så å ha gradvis økning til et høyere nivå. Greit nok det, men fikk litt følelsen av at jeg var "på prøve" ettersom hvert år førte til mer...;-)'' *hehe* Men det hadde kanskje vært merkelig om de hadde klina til med like mye som til sine barn, om dere hadde vært sammen kun i noen måneder? Sånn i starten, mener jeg. Husker at jeg fikk en suppeøse til Hardangerbestikket jeg samla på, til min første bursdag. Da hadde vi vært sammen i nesten 2 mnd ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 ''Svigers derimot hadde tydeligvis en slags "trappetrinnsordning" mht gavene, der jeg startet med å få et duftkrus første jula, for så å ha gradvis økning til et høyere nivå. Greit nok det, men fikk litt følelsen av at jeg var "på prøve" ettersom hvert år førte til mer...;-)'' *hehe* Men det hadde kanskje vært merkelig om de hadde klina til med like mye som til sine barn, om dere hadde vært sammen kun i noen måneder? Sånn i starten, mener jeg. Husker at jeg fikk en suppeøse til Hardangerbestikket jeg samla på, til min første bursdag. Da hadde vi vært sammen i nesten 2 mnd ;-) ''Husker at jeg fikk en suppeøse til Hardangerbestikket jeg samla på, til min første bursdag. Da hadde vi vært sammen i nesten 2 mnd ;-)'' *Hehe* Jeg fikk en orkide av svigersene den første bursdagen, da vi vært i lag en mnd. ) Og den lever fremdeles etter 4,5 år! Tror faktisk den har et par blomster nå, men jeg tror den dauer snart, den får færre og færre blomster for hver blomstring nå. På det meste hadde den 24 blomster på en gang! Og jeg eier ikke grønne fingre... 0 Siter
Axcia Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 ''Husker at jeg fikk en suppeøse til Hardangerbestikket jeg samla på, til min første bursdag. Da hadde vi vært sammen i nesten 2 mnd ;-)'' *Hehe* Jeg fikk en orkide av svigersene den første bursdagen, da vi vært i lag en mnd. ) Og den lever fremdeles etter 4,5 år! Tror faktisk den har et par blomster nå, men jeg tror den dauer snart, den får færre og færre blomster for hver blomstring nå. På det meste hadde den 24 blomster på en gang! Og jeg eier ikke grønne fingre... ''Og den lever fremdeles etter 4,5 år! '' Utrolig!!! *imponert over plantetrivselen i det Lillemus'ke hjem* :-) 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 ''Svigers derimot hadde tydeligvis en slags "trappetrinnsordning" mht gavene, der jeg startet med å få et duftkrus første jula, for så å ha gradvis økning til et høyere nivå. Greit nok det, men fikk litt følelsen av at jeg var "på prøve" ettersom hvert år førte til mer...;-)'' *hehe* Men det hadde kanskje vært merkelig om de hadde klina til med like mye som til sine barn, om dere hadde vært sammen kun i noen måneder? Sånn i starten, mener jeg. Husker at jeg fikk en suppeøse til Hardangerbestikket jeg samla på, til min første bursdag. Da hadde vi vært sammen i nesten 2 mnd ;-) ''*hehe* Men det hadde kanskje vært merkelig om de hadde klina til med like mye som til sine barn, om dere hadde vært sammen kun i noen måneder? Sånn i starten, mener jeg.'' Joda, men det kommer an på hva man mener med "første" jula, da... ;-) Vi traff hverandre i september, og jula det året hadde jeg bare såvidt hilst på dem, og fikk ingen ting. Juni året etterpå flyttet vi sammen, og det var altså den første jula deretter at jeg fikk duftkruset... ;-/ 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 ''Husker at jeg fikk en suppeøse til Hardangerbestikket jeg samla på, til min første bursdag. Da hadde vi vært sammen i nesten 2 mnd ;-)'' *Hehe* Jeg fikk en orkide av svigersene den første bursdagen, da vi vært i lag en mnd. ) Og den lever fremdeles etter 4,5 år! Tror faktisk den har et par blomster nå, men jeg tror den dauer snart, den får færre og færre blomster for hver blomstring nå. På det meste hadde den 24 blomster på en gang! Og jeg eier ikke grønne fingre... Så flott! Jeg fikk en orkidé for noen år siden, der det sto at den ville blomstre igne om ca ett års tid. Men selv om _bladene_ levde i beste velgående, kom det aldri noen fler blomster. Dvs jeg ga den bare et par-tre år før den ble resirkulert i beste feng-shui-stil! 0 Siter
Anonym 82 Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Fra min side av saken... Samboeren og jeg har vært sammen i fem år. Av min mor får jeg mer enn ham. Vi får gjerne noen små pakker hver, og så kan jeg kanskje få et gavekort på 500 kr i tillegg eller noe... Til bursdag får vi likt. Av min far får vi en fast sum hver jul. Min søster og jeg har fått en lik men stigende sum hvert år. Har vi en partner, er den til begge. Er en av oss aleine den julen, får man alt selv. Samboeren min får ikke bursdagsgave av ham. Hans mor gir litt mer til ham, men ikke stor forskjell. Eller så gir hun noe til oss begge. Til bursdager får han også litt mer enn meg tror jeg. Hans far gir enten til oss eller bare til ham i jula. Jeg får ikke til bursdager. Har aldri tenkt over at fedrene våre ikke gir til svigerbarna før nå faktisk;-) Det betyr vel at vi begge synes det er en helt naturlig og god fordeling av pakkene:-) Og med små i huset har det selvsagt mest å si at de får en pakke med noe fint (fint, ikke dyrt) i - det er ingen myte! :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Så flott! Jeg fikk en orkidé for noen år siden, der det sto at den ville blomstre igne om ca ett års tid. Men selv om _bladene_ levde i beste velgående, kom det aldri noen fler blomster. Dvs jeg ga den bare et par-tre år før den ble resirkulert i beste feng-shui-stil! Min blomstrer et par ganger i året. Den står i et vindu der den har mye lys, men lite direkte sol, sørvendt. Får ca. 1 dl vann annenhver uke eller noe sånt. Noe annet gjør ikke jeg med den. ) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Min blomstrer et par ganger i året. Den står i et vindu der den har mye lys, men lite direkte sol, sørvendt. Får ca. 1 dl vann annenhver uke eller noe sånt. Noe annet gjør ikke jeg med den. ) Orkideene her lever så lenge at jeg snart blir irritert ) Føler jo ikke at jeg kan kaste dem når de er i full vigør heller, men jeg har lyst til å bytte dem ut. 0 Siter
Axcia Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 ''*hehe* Men det hadde kanskje vært merkelig om de hadde klina til med like mye som til sine barn, om dere hadde vært sammen kun i noen måneder? Sånn i starten, mener jeg.'' Joda, men det kommer an på hva man mener med "første" jula, da... ;-) Vi traff hverandre i september, og jula det året hadde jeg bare såvidt hilst på dem, og fikk ingen ting. Juni året etterpå flyttet vi sammen, og det var altså den første jula deretter at jeg fikk duftkruset... ;-/ Herregud, snålt. Om du hadde flytta sammen med sønnen min, skulle du i det minste fått to duftkrus! *haha* 0 Siter
morsan Skrevet 16. desember 2009 Skrevet 16. desember 2009 Herregud, snålt. Om du hadde flytta sammen med sønnen min, skulle du i det minste fått to duftkrus! *haha* he he... 0 Siter
Speak Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Hvis han flyttet sammen med kjæresten sin innen neste jul, ville du gått over til å gi henne like stor gave som du gir han til neste jul, tror du? Eller jula etter der Tja. Vanskelig å si. Det enkleste hadde jo vært å gi noe felles til dem. Så hadde ikke problemet vært der. Ellers hadde nok ho fått litt mindre enn han lenge enda vil jeg tro. Men det kommer kanskje også an på hvor godt kjent du blir med dem? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.