Gå til innhold

Få gaver på den som blir konfirmert?

Anbefalte innlegg

Gjest mamman til konfirmanten
Skrevet

Ser det blir litt lite gaver på tenåringen, fordi mange slutter å gi når man blir konfirmert. Har avtalt det med noen, mens noen har sluttet av seg selv.

Har det vært sånn hos dere som har eller har hatt tenåringern? Blir det veldig lite?

Er litt stusselig, men samtidig er det jo vanskeligere å kjøpe til større. Sper dere som foreldre på med en ekstragave?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Husker det som barn/tenåring- at det var slik. Husker det som vemodig og litt trist.

Og ser det nå for mine konfirmerte ungdom. Jeg har snakket med dem om det- og de sier det er greit.

Vi gir dem noe- og heldigvis får de noe fra venner på egen alder. Men det er helt klart mindre gaver enn da de var mindre.

Vi gir dem kanksje en liten ekstra gave hver- til en 100 lapp - som "plaster på såret" mtp færre gaver fra tanter/onkler osv.

Skrevet

I vår familie slutter vi ikke med gaver ved konfirmasjonsalder, men vi er en ganske liten familie, så det gjør kanskje gaveopplegget enklere.

Skrevet

Hos oss var det vanlig å stoppe ved konfirmasjonsalder og jeg kan ikke huske at vi reagerte noe spesielt på det, det var heøt vanlig sånn.

Vi har ikke så mange tantebarn, men nå er de største voksne (17 og 19) og dette er siste året de får julegaver.

Skrevet

Vi er en liten familie, og to av mine tantebarn er nå passert konfirmasjonsalderen. Jeg har ikke tenkt tanken på at de ikke skulle få noe av oss til jul...!

Hun på 15 får et kappelaken hun ønsker seg + ei bok, hun på 17 får trolig et gavekort i byen + kanskje en liten ting,

Skrevet

I min familie har vi aldri sluttet ved konfirmasjon, men vi har ganske liten familie. Har imidlertid heller ikke vært slik blant venner med eldre barn, så vidt jeg vet.

Skrevet

Hos oss var det vanlig å stoppe ved konfirmasjonsalder og jeg kan ikke huske at vi reagerte noe spesielt på det, det var heøt vanlig sånn.

Vi har ikke så mange tantebarn, men nå er de største voksne (17 og 19) og dette er siste året de får julegaver.

''Hos oss var det vanlig å stoppe ved konfirmasjonsalder og jeg kan ikke huske at vi reagerte noe spesielt på det, det var heøt vanlig sånn.''

Jeg kan heller ikke huske at dette var noe vi reagerte på, men ihvertfall i min familie fikk vi ikke så veldig store gavene fra onkler/tanter, så overgangen ble ikke så veldig stor.

Pluss at vi hadde mer "utfasing" ved at man fikk "familiegaver" som f eks et brettspill noen år.

Men tantegavene i vår familie nå er på et helt annet nivå enn den gangen jeg var barn, og det vil nok føles sårt for den eneste konfirmerte å se småsøsken pakke opp dyre, fine gaver fra alle onklene og tantene, og selv ikke få _noe_.

Skrevet

Vi i vår familie har sluttet å gi ved konfirmasjon, når barna får barn, er det de som får gavene.

Mamma syntes det blir stusselig til jul, og julegaveopningen hadde gått forsåvidt veldig raskt hadde det ikke vært for at mamma absolutt MÅ gi oss, en stor gave, og masse masse småpakker med ting vi trenger i hverdagen :) Med oppfinnsomme givere som " Fra katten, fjøsnissen, skogtrollet osv... Og meg og søsteren min er 34 og 36 år;) De julene vi har barna, blir det ikke så veldig mye

Skrevet

Jeg har bare to tantebarn, så de får gaver selv om de nå er rundet 18 begge to. Men dersom man har mange å handle til så synes jeg at man må stoppe et sted. Vet at mamma og pappa ofte da kjøpte "familiegaver". (Altså til hele familien samlet)

Skrevet

Jeg er ikke vant til å slutte med gaver ved konfirmasjon i min familie. Faktisk får jeg gaver fra tanten og onkelen min enda, og jeg er 39 og har to barn selv;-)

I mannen min sin familie er det vanlig å slutte med gaver ved konfirmasjon. Jeg synes det er stusselig, særlig tatt i betraktning at vi har såpass god råd at det ikke er noe økonomisk problem. Jeg synes det er hyggelig å gi gaver til nevøene, flere av dem ser vi ganske sjelden og da er det i hvertfall greit å vise dem at vi ikke har glemt dem, men faktisk fortsatt setter pris på dem. Derfor gir vi fortsatt gaver til våre nevøer som er store.

Skrevet

Hos oss pleier vi å gi til hjemmeboende (eller hjemmefeirende uten egen familie) barn...

Skrevet

Synes det er en pussig tradisjon. Høres ut som en stusslig jul den jula vi foreldre sitter og drikker kaffe mens vesla åpner pakker, og det ikke er noen til oss.

Men allikevel ser det ut til at det er dit ting beveger seg, for flere og flere har funnet ut at de skal droppe gavekjøp og heller bare sende penger "kjøp deg noe sjæl". Dersom det er slik det skal bli kan de jo heller la være.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...