Gå til innhold

kan man lære å like mennesker man misliker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del mennesker jeg ikke har så god kjemi med. Mange av dem irriterer meg uten at jeg helt vet hvorfor. Jeg har en onkel som jeg blir veldig irritert over fordi han er så påståelig over alt mulig. I alle diskusjoner med han så føler jeg meg veldig dum.

Kan man endre den kjemien man har med folk? Er det mulig? Noen som har oppskriften på det?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Man kan ikke endre andre. :-)

Man kan kun selv forsøke være ovenbærende og heve seg over det som irriterer en med vedkommende.

Så kan man heller unngå å være for lenge i slengen sammen med vedkommende.

hidi, the scorpion
Skrevet

Ikke lett, men ja man kan endre seg;)

Bestem deg for å bare svare positivt. Vedkommende forventer ikke ditt positive svar, og vil spørre deg om mer! Vær like posistiv i alle svarene dine, og h*n kommer til å ta et hint;)

Noen mennesker er det håpløst å ha en diskusjon med, da benytter jeg meg av "positivitetsregelen", og den fungerer hundre prosent;)

"Naboens katt ble drept av granater!" Du sier: "Virkelig?"

Skrevet

Ikke lett, men ja man kan endre seg;)

Bestem deg for å bare svare positivt. Vedkommende forventer ikke ditt positive svar, og vil spørre deg om mer! Vær like posistiv i alle svarene dine, og h*n kommer til å ta et hint;)

Noen mennesker er det håpløst å ha en diskusjon med, da benytter jeg meg av "positivitetsregelen", og den fungerer hundre prosent;)

"Naboens katt ble drept av granater!" Du sier: "Virkelig?"

problemet er at jeg blir så engasjert og vil si hva jeg tenker om temaet. Når han bare har et enkelt svar på alt så blir jeg provosert. Jeg blir irritert på mennesker som er så fordømt selvsikre hele tiden.

Kjemi er noen merkelige greier ....

Skrevet

problemet er at jeg blir så engasjert og vil si hva jeg tenker om temaet. Når han bare har et enkelt svar på alt så blir jeg provosert. Jeg blir irritert på mennesker som er så fordømt selvsikre hele tiden.

Kjemi er noen merkelige greier ....

Høres ut som onkelen din kan irritere på seg en gråstein ;-)

Påståelige mennesker er generelt provoserende om de ikke er interessert i innspill fra andre. Egentlig kan vel det tyde på at de ikke tør diskutere, siden de ikke har flere argumenter å vise til. Tryggest å holde seg til sine bastante meninger. :-)

Skrevet

Jeg har en "venninne" som tror jeg er en vandrende datasupporter som hun kan ringe til skrive melding til når hun måtte ønske det. Gidder ikke jeg å svare så er det melding på melding.

Når jeg da tar meg tid til å "hjelpe" henne, skal hun krangle på det. Er du sikker på at det skal gjøres sånn og sånn. Før så brukte jeg å si til henne at da fikk hun heller ringe supporten til dataen hun har, eller så får hun finne utav det selv. Idag når det kommer dataspørsmål fra henne så sier jeg bare " du vet jo dette så mye bedre selv, så hvorfor spørr du?" Jeg er utdannet data ingeniør, hun er barnehage ansatt! Hun spørr ikke så ofte lengre;)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Jeg har en "venninne" som tror jeg er en vandrende datasupporter som hun kan ringe til skrive melding til når hun måtte ønske det. Gidder ikke jeg å svare så er det melding på melding.

Når jeg da tar meg tid til å "hjelpe" henne, skal hun krangle på det. Er du sikker på at det skal gjøres sånn og sånn. Før så brukte jeg å si til henne at da fikk hun heller ringe supporten til dataen hun har, eller så får hun finne utav det selv. Idag når det kommer dataspørsmål fra henne så sier jeg bare " du vet jo dette så mye bedre selv, så hvorfor spørr du?" Jeg er utdannet data ingeniør, hun er barnehage ansatt! Hun spørr ikke så ofte lengre;)

Du får begynne å spørre henne om hun kan passe barna dine hvis du har noen. :-P "Du som kan det så godt, kan du ikke se etter Per, Pål og Kari mens jeg stikker på kafé en tur?" Jeg hjalp jo deg med det dataproblemet du hadde her i forrige uke, og det hadde jo kostet deg flere hundre kroner om du skulle fått hjelp andre steder...

De som har peiling på data må jo synes det er bare gøy å hjelpe alle med problemer. Rart det der... :-P

Skrevet

Det du kan gjøre er å virkelig prøve å forstå vedkommende. Hvorfor er han så påståelig? Hva er det egentlig et uttrykk for?

Istedet for å irritere deg, så kan du observere måten vedkommende oppfører seg på, hvordan han snakker, uten at du skal dømme det til å være bra eller dårlig. Bare observer, vær interresert, og prøv å forstå.

Det er egentlig veldig intressant å prøve å forstå mennesker som er veldig ulik fra seg selv.

Skrevet

Det du kan gjøre er å virkelig prøve å forstå vedkommende. Hvorfor er han så påståelig? Hva er det egentlig et uttrykk for?

Istedet for å irritere deg, så kan du observere måten vedkommende oppfører seg på, hvordan han snakker, uten at du skal dømme det til å være bra eller dårlig. Bare observer, vær interresert, og prøv å forstå.

Det er egentlig veldig intressant å prøve å forstå mennesker som er veldig ulik fra seg selv.

''Det er egentlig veldig intressant å prøve å forstå mennesker som er veldig ulik fra seg selv.''

Er enig i det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...