Gå til innhold

Slik var jeg kledd i dag.

Anbefalte innlegg

Gjest hanna min kanna
Skrevet

Jeg kom hjem nå etter å ha vært ute i ca. 14 timer. I dag har jeg hatt på meg en svart ullkåpe med ekte pelskant rundt hetta. Den kjøpte jeg for ti år siden i New York på salg. Den kostet likevel noen tusen kroner den gangen. Støvlene er helt nye og kostet 1500 kr.

Under hadde jeg en dyprosa jakke i lin. Den kjøpte jeg for ca. tre år siden for ca. 1200 kr. Svart skjørt som jeg kjøpte omtrent samtidig med jakken, kan ha kostet 800 - 900 kr. Under jakka hadde jeg svart pologenser i tykk bomull som jeg kjøpte for noen år siden i Berlin. Den var på salg og jeg kjøpte flere i forskjellige farger. Billig var den og neppe over hundrelappen. Jeg hadde leggings under som kan ha kostet rundt hundrelappen også, men den ble kjøpt på våren. Bh fra Victoria Secret i New York til ca. 200 - 300 kr. Svarte blondetruser fra Sloggi, hvor mye koster de ca. 50 kr. kanskje.? Sokkene aner jeg ikke hva kostet, men neppe særlig mye. For øvrig kastet jeg dem da jeg kom hjem da jeg så at det var hull på dem.

Jeg tok t-banen inn til sentrum midt på dagen. Jeg så meg rundt om jeg så noen dollignende personer. En dame hadde på seg gamle, billige klær, alle andre var godt kledde i vinterkulden. På møte i byen hadde mennene dress, skjorte og slips. Aner ikke hva de kan ha kostet. Damene hadde jakker og skjørt tilsvarende meg. Ikke noen som lignet på dem som har beskrevet sin garderobe på dol.

Over en business-møte-middag senere hadde de fleste tilsvarende klær. I mellomtiden fikk jeg tid til å titte i skobutikker, men kjøpte ingenting. Det var mange mennesker overalt, både i kjøpesentre og på Karl Johan. Sannsynligvis er ingen av dem på dol siden de bruker tiden sin på å gå i butikker.

Jeg er ikke interessert i hva enkelt personer bruker på klær, men jeg synes det er interessant hvis dolere er blitt en homogen gruppe med samme politiskt syn, noenlunde tilsvarende inntekt, familiestørrelse, alder og sexualliv.

Jeg har ikke vært på dol i noen år og livet mitt har forandret seg drastisk i de årene. Før i tiden var jeg mye her i perioder og da var det aksjon og mye diskusjoner. Nå handler det om hvor lite man bruker på klær, hvor godt man vasker, ingen bruker kredittkort, oppdragelsesmetoder, kvalitet på såper og dopapir osv.

Jeg har hatt to perioder (noen år om gangen) med lite penger hvor jeg ikke kunne kjøpe klær i det hele tatt og måtte få som gaver fra familie eller veldedighetsorganisasjoner. Det var tøft og vondt og jeg ville aldri ha skrevet om det på internett.

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden du refererer til, men jeg elsker ihvertfal å shoppe klær, sko osv:-) Bruker nok en god del penger på det ja..

Gjest bjølsen
Skrevet

Jeg har ikke lest tråden du refererer til, men jeg elsker ihvertfal å shoppe klær, sko osv:-) Bruker nok en god del penger på det ja..

Ja, er det ikke herlig å sløse bort penger på unødvendig tull?

Skrevet

Ja, er det ikke herlig å sløse bort penger på unødvendig tull?

Har du tenkt på det at hvis alle skulle sluttet å handle ting som er unødvendig ville veldig veldig mange bedrifter gått konkurs? Og med finanskrisen friskt i minne vet nok de fleste hva konsekvensene av det vil innebære.

Gjest bjølsen
Skrevet

Har du tenkt på det at hvis alle skulle sluttet å handle ting som er unødvendig ville veldig veldig mange bedrifter gått konkurs? Og med finanskrisen friskt i minne vet nok de fleste hva konsekvensene av det vil innebære.

En veldedig organisasjon kunne sikkert brukt pengene mer fornuftig? Og skal klimaet reddes MÅ forbruket KRAFTIG ned.

Skrevet

Jeg jobbet tidligere et sted hvor jeg måtte delta på en del møter, var med på lunsj, ut og spise middag iblant med forretningsforbindelser. Da var det selvsagt viktig å være velstelt og pent kledd. Men jeg skilte da på jobbklær og hjemmeklær.

Men selv om jeg hadde en slik jobb, var jeg ikke særlig opptatt av merkeklær og at jeg måtte ha mange dyre klær.

Jeg tjente nok til å ha råd til det, men ønsket å bruke pengene på andre ting rett og slett.

Tror neppe vi på dol er noen homogen gruppe, men kanskje det er slik at de som tilhører de som bruker mye penger på klær og er opptatt av det ikke er i flertall? På samme måte som de som har dårlig råd og rett og slett ikke har mulighet til unne seg klær og sko ikke er så ivrige til å svare?

Enig i at dol har forandret seg opp gjennom årene, men det er da bare naturlig? Vi forandrer jo oss vi som vanker her også, vi og barna våre blir eldre, endringer i jobb og privat, samt at det faller noen fra og kommer noen til hele tiden.

Skrevet

''...jeg synes det er interessant hvis dolere er blitt en homogen gruppe med samme politiskt syn, noenlunde tilsvarende inntekt, familiestørrelse, alder og sexualliv''

Det er det ingen fare for

tror

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...