Gå til innhold

Er hun en manipulator?

Gjest begynner å bli lei av denne venninnen

Anbefalte innlegg

Gjest begynner å bli lei av denne venninnen
Skrevet

Vi har kjent hverandre siden ungdomsskolen pga samme interesse. Har holdt litt sammen etter på også pga at vi har unger på omtrent samme alder og bor i nærheten av hverandre. Da vi var yngre lot jeg meg nok "dukke" litt av henne pga at hun alltid skrøt av at familien hennes var rikere enn min, min far var ARBEIDER osv osv.

Ting jeg reagerte på da var feks hvis jeg var hos henne og noen ringte kunne hun si "nei - det er ingen her". Tror det var fordi hun ikke ville at folk skulle vite at vi var med hverandre. Eller at hun ikke ville "blande" venner. Dette med å "blande" venner har hun ennå. Det er veldig viktig for henne at ingen kan se hvem hun er venn med på Facebook feks. Vi konkurrerte i idrett og hun ble veldig konkurrerende mot meg.

Etter hvert som vi har blitt voksne har jeg fått meg en super lederjobb og tjener veldig bra, mens hun fikk et helt annet karriereløp enn hun hadde sett for seg. Hun var også hjemme i mange år. Mannen min har også byttet jobb og tjener veldig bra. Vi har et større hus, hytte osv osv. Vi er absolutt IKKE skrytete, men det virker som om hun ikke takler at jeg har gjort det "bedre" enn henne i livet (på det økonomiske da).

Jeg er en person som pleier å si noe fint når jeg treffer folk (hvis det er noe nytt feks) som "så fin du var på håret, har du klippet deg?", "ny kåpe?" el. Eller hvis jeg er på besøk "så fint du har fått det", "ny sofa?" osv. Hun kommenterer ALDRI noenting. Selv da jeg hadde tatt permanent (det var for lenge siden) - ikke et ord. Så kom en annen venninne og hun kommenterte det jo med en gang.

Jeg har undret meg over henne mange ganger ja. Burde kanskje unngått henne litt mer, men nå går vi i samme "forening". Der skal hun alltid komme med stikk til meg. Hun kan være veldig taktløs og snakker før hun tenker. (Eller var det bevisst?). Det er som regel meg det er myntet på.

Jeg kom over disse artiklene om manipulering (her er en av dem): http://www.dinevibber.no/2009/01/manipulerende-mennesker-del-3-hvordan-forsvare-seg/

Jeg mener selv at jeg har et godt selvbilde nå i forhold til da jeg var yngre. Har utviklet meg som person og det er som om hun ikke takler det?

Jeg har til nå ignorert så godt jeg kan disse små stikka, av og til er det så tydelig at de andre reagerer men de er jo ikke bevisste på hva som foregår. Det er som om hun vil ha de andre med på å latterligjøre meg. Men etter å ha lest disse artiklene så skal jeg ihvertfall passe på at hun ikke får "pasifisere" meg - for jeg har nok hatt litt lett for å bli litt PAFF av disse uttalelsene og litt forsiktig og tilbakeholden i situasjonen. Sist gang vi treftes hele gjengen så var jeg bevisst på dette. Gjett hvem som var kjemperolig og sa ingenting i slutten.

Problemet med å konfrontere er jo at andre kan synes jeg overreagerer, har derfor valgt å ignorere eller det har blitt en felles forståelse for at hun ER jo litt taktløs.

Hva skal jeg feks svare når hun kommer med uttalelser om Tekoppene mine (som jeg tilfeldigvis valgte denne gangen) "å - disse har jeg også, er SÅ lei av denne serien". Alle reagerte jo da hun sa det - JEG tolket det ikke negativt, men det var som om de andre mente jeg burde det? Jeg tok ikke de te-koppene for å være den hippeste på jord akkurat da for å si det sånn?

De andre reagerte som sagt så jeg bare himlet litt med øynene og lo litt.

Men kanskje jeg burde kontrontert henne mer? Ikke akkurat i DEN situasjonen kanskje? Det var bare et eksempel.

Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde unngått å møte henne så ofte. Om hun spør hvorfor er det faktisk lov til å si at hun alltid har så mye negativt å kommentere om deg at du ikke synes det er så trivelig å være med henne lenger.

Skrevet

Hvis noen hadde kommet med denslags kommentarer til meg såpass ofte at jeg la merke til det, hadde jeg antakelig startet med å stille spørsmål av typen "hva mente du egentlig med det?" På en hyggelig, bare litt nysgjerrig måte.

Hun virker litt snobbete, kanskje oppblandet med diverse komplekser. Det er hennes problem, ikke ditt.

Forøvrig driter jeg langt i om folk synes jeg har dårlig smak, enten det gjelder tekopper, møbler eller noe annet. Det er frivillig å være gjest hos oss.

Skrevet

Hun virker som hun er misunnelig og ikke takler at du har det bra. Så ukoselig å få slike "stikk" hele tiden..

Vær litt mer forberedt på disse stikkene hennes, slik at du kan komme med motsvar. Så ubehagelig at hun prøver å få deg til å fremstå som dum.

Du kan jo si noe slikt; "Hva mente du med det?", "Kan du utdype hva du mener?", "Hvorfor synes du det?", "Ja, slik velger jeg å gjøre/ha det", "Har du noe imot det?", "Ja, vi har alle forskjellig smak, og heldigvis for det"....

Skjønner ikke hva det gir henne overhodet å oppføre seg slik.

Hadde unngått dama hvis jeg hadde kunnet. Du kan jo prøve å snakke med henne på tomannshånd, men det hjelper vel ikke. Da får du vel bare høre via andre eller i plenum en forvridd del av samtalen dere har hatt...

Skrevet

Hun høres ut som hun har et sterkt behov for å hevde seg og for å bli "akseptert"

Siden hun var sånn allerede som barn, så kan det jo virke som hun er oppdratt til å definere folk etter "penger og posisjon.

Og de som "flaskes opp" med å legge vekt på slike verdier, vil logisk nok bli svært opptatt av hvordan de fremstår i forhold til andre, og måle sin egenverdi deretter.

Ergo blir de nok lett sjalu og misunnelige på folk som har oppnådd mere, eller fremstår bedre, enn dem selv.

I deres tilfelle er det kanskje ekstra vanskelig for henne å føle at rollene er "byttet om" i forhold til tidligere.

Hun er vant til å være den "overlegne" part, men opplever at du har nådd henne igjen, og til og med gått forbi henne på områder hun anser som viktige.

Derfor kan det virke som hun prøver å "sette deg tilbake på plass" og gjenvinne sin posisjon, ved å bruk av nedlatende og sårende kommentarer som skal få deg til å føle deg "mindre" enn henne.

Er enig med de andre her at du bør "konfrontere" henne ved å f.eks be henne utdype hva hun mener med en spydig kommentar.

Hvis hun oppdager at hun ikke slipper unna så lett, men må stå tilrette for det hun sier, så vil hun kanskje begynne å tenke seg om to ganger..

Ellers ville jeg nok prøvd å ha mindre med denne venninnen å gjøre.

Gjest begynner å bli lei av denne venninnen...
Skrevet

Hun høres ut som hun har et sterkt behov for å hevde seg og for å bli "akseptert"

Siden hun var sånn allerede som barn, så kan det jo virke som hun er oppdratt til å definere folk etter "penger og posisjon.

Og de som "flaskes opp" med å legge vekt på slike verdier, vil logisk nok bli svært opptatt av hvordan de fremstår i forhold til andre, og måle sin egenverdi deretter.

Ergo blir de nok lett sjalu og misunnelige på folk som har oppnådd mere, eller fremstår bedre, enn dem selv.

I deres tilfelle er det kanskje ekstra vanskelig for henne å føle at rollene er "byttet om" i forhold til tidligere.

Hun er vant til å være den "overlegne" part, men opplever at du har nådd henne igjen, og til og med gått forbi henne på områder hun anser som viktige.

Derfor kan det virke som hun prøver å "sette deg tilbake på plass" og gjenvinne sin posisjon, ved å bruk av nedlatende og sårende kommentarer som skal få deg til å føle deg "mindre" enn henne.

Er enig med de andre her at du bør "konfrontere" henne ved å f.eks be henne utdype hva hun mener med en spydig kommentar.

Hvis hun oppdager at hun ikke slipper unna så lett, men må stå tilrette for det hun sier, så vil hun kanskje begynne å tenke seg om to ganger..

Ellers ville jeg nok prøvd å ha mindre med denne venninnen å gjøre.

Hei - jeg tror du har helt rett i det du skriver.

Ja - jeg burde hatt en treffende kommentar. Er egentlig for snill tror jeg. Burde ha sagt noe sånt som: "Beklager at jeg ikke tok de aller mest trendy koppene, glemte meg visst av litt" litt ironisk - men med et smil.

Mye fornuftig man kommer på man skulle ha sagt - etterpå :) får være litt mer forberedt neste gang.

Jeg vet jo at jeg ikke har dårlig smak eller noe, og jeg er slank og pen (dog begynner jo å dra litt på åra etterhvert), vi har det trendy nok og jeg kler meg bra og alt sånt. Det er som om hun leter etter noe hun kan "ta" meg på... Ang koppene - jeg er ikke så desperat at jeg hiver alt som ikke er tipp topp moderne - og de er relativt stilrene, ikke glorete eller noe.

Vi treffes ikke så ofte som før, angrer nesten på at jeg inviterte henne med i denne "foreningen" - hun ble med gjennom meg.

Gjest katjarina
Skrevet

Jeg tror hun alltid har hatt behov for å heve seg over noen og av en eller annen grunn har det blitt deg. Det at du hadde foreldre som hadde lavere inntekt enn hennes var noe hun lett kunne bruke. Jeg kan tenke meg at du kanskje er dyktigere enn henne på noe hun gjerne skulle vært best i, eller at du er penere/mer populær/smartere enn henne. Av en eller annen grunn er hun sjalu på deg.

Når det gjelder te-koppepisdoden hadde jeg svart "du tåler vel å drikke av dem en gang til", eller "siden du ikke liker koppene håper jeg du liker innholdet". Da fremstår kommentaren hennes som enda flauere, samtidig som du hever deg over det.

Gjest begynner å bli lei denne venninnen
Skrevet

Jeg tror hun alltid har hatt behov for å heve seg over noen og av en eller annen grunn har det blitt deg. Det at du hadde foreldre som hadde lavere inntekt enn hennes var noe hun lett kunne bruke. Jeg kan tenke meg at du kanskje er dyktigere enn henne på noe hun gjerne skulle vært best i, eller at du er penere/mer populær/smartere enn henne. Av en eller annen grunn er hun sjalu på deg.

Når det gjelder te-koppepisdoden hadde jeg svart "du tåler vel å drikke av dem en gang til", eller "siden du ikke liker koppene håper jeg du liker innholdet". Da fremstår kommentaren hennes som enda flauere, samtidig som du hever deg over det.

Ja stemmer at jeg hadde bedre karakterer på skolen enn henne og var veldig lettlært. Hadde nok ikke så stor selvtillit på den tiden men det har blitt betraktelig bedre med åra :)

Men yrket mitt "betyr" jo ingenting iflg henne, jeg har kort høyskoleutdannelse men har jobbet meg opp. Hun har gått litt lenger på høyskole enn meg men hun har nesten ikke jobbet. Alikevel er det visst bare utdannelse som teller. I yrkeslivet "mitt" ser vi nesten bare på erfaring og ikke utdannelse. Jo - selvfølgelig betyr utdannelse også litt, men erfaring og attester/referanser betyr definitivt mest.

Og i flg mannen min (og andre) er jeg penere også :) stemmer det! (Fikk forresten høre "jeg er jo DOBBELT så høy som deg" da vi var unge - hun er 1.74 og jeg er 1.66... høyden har aldri plaget meg).

Kan jeg ringe deg neste gang jeg trenger en slik kommentar? Problemet er å komme på dem i farten...

Skrevet

Hei - jeg tror du har helt rett i det du skriver.

Ja - jeg burde hatt en treffende kommentar. Er egentlig for snill tror jeg. Burde ha sagt noe sånt som: "Beklager at jeg ikke tok de aller mest trendy koppene, glemte meg visst av litt" litt ironisk - men med et smil.

Mye fornuftig man kommer på man skulle ha sagt - etterpå :) får være litt mer forberedt neste gang.

Jeg vet jo at jeg ikke har dårlig smak eller noe, og jeg er slank og pen (dog begynner jo å dra litt på åra etterhvert), vi har det trendy nok og jeg kler meg bra og alt sånt. Det er som om hun leter etter noe hun kan "ta" meg på... Ang koppene - jeg er ikke så desperat at jeg hiver alt som ikke er tipp topp moderne - og de er relativt stilrene, ikke glorete eller noe.

Vi treffes ikke så ofte som før, angrer nesten på at jeg inviterte henne med i denne "foreningen" - hun ble med gjennom meg.

''Burde ha sagt noe sånt som: "Beklager at jeg ikke tok de aller mest trendy koppene, glemte meg visst av litt" litt ironisk - men med et smil.

''

Jeg synes du gjorde det rette ved å ignorere kommentaren hennes.

Det er tydelig at hun lider under mindreverdighetskomplekser, og slikt er tungt å forholde seg til når vedkommende stadig gir uttrykk for dem. Det beste (men kanskje verste for henne?) vil vel være å ignorere stikkene, om du klarer. Evt. må du konfrontere henne, og da samtidig kanskje si noe om sidene ved henne du setter pris på.

Gjest katjarina
Skrevet

Ja stemmer at jeg hadde bedre karakterer på skolen enn henne og var veldig lettlært. Hadde nok ikke så stor selvtillit på den tiden men det har blitt betraktelig bedre med åra :)

Men yrket mitt "betyr" jo ingenting iflg henne, jeg har kort høyskoleutdannelse men har jobbet meg opp. Hun har gått litt lenger på høyskole enn meg men hun har nesten ikke jobbet. Alikevel er det visst bare utdannelse som teller. I yrkeslivet "mitt" ser vi nesten bare på erfaring og ikke utdannelse. Jo - selvfølgelig betyr utdannelse også litt, men erfaring og attester/referanser betyr definitivt mest.

Og i flg mannen min (og andre) er jeg penere også :) stemmer det! (Fikk forresten høre "jeg er jo DOBBELT så høy som deg" da vi var unge - hun er 1.74 og jeg er 1.66... høyden har aldri plaget meg).

Kan jeg ringe deg neste gang jeg trenger en slik kommentar? Problemet er å komme på dem i farten...

Du får heller invitere meg, så skal jeg smelle i når det trengs. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...