candyqueen_83 Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Jeg kjøpte pinnekjøtt fra spekeloftet i stad, og la det i vann ca kl 22. Smakte på en liten bit nå, og det var jo såvidt jeg kjente noen saltsmak?? Bør jeg helle ut vannet nå? 0 Siter
astridny Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Jeg hadde villet helt ut vannet. Som sagt hjemme hos oss brukte vi bare å ha pinnekjøttet i vannet ca 2-3 timer. Og da var vi 2 voksne og 3 barn som spiste og jeg kan aldri huske at det var for salt. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Skrevet 17. desember 2009 Jeg hadde villet helt ut vannet. Som sagt hjemme hos oss brukte vi bare å ha pinnekjøttet i vannet ca 2-3 timer. Og da var vi 2 voksne og 3 barn som spiste og jeg kan aldri huske at det var for salt. Ingen som svarte meg på fornatta, så jeg tok sjansen på å la det ligge i vann. I ca 11 timer. Så da er vel sikkert saltsmaken borte. Hehe. Får heller salte litt ekstra. 0 Siter
tusseline Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Ingen som svarte meg på fornatta, så jeg tok sjansen på å la det ligge i vann. I ca 11 timer. Så da er vel sikkert saltsmaken borte. Hehe. Får heller salte litt ekstra. Ett døgn skal det ligge i vann 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Skrevet 17. desember 2009 Ett døgn skal det ligge i vann Det står natten over på pakka, og det har det gjort )Andre steder står det fra 10 timer og opp til 30 timer. 0 Siter
tusseline Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Det står natten over på pakka, og det har det gjort )Andre steder står det fra 10 timer og opp til 30 timer. Da er det jo greit, hvis det står det på pakka Om du googler, tror jeg det "vanlige" er 20-24 timer. 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Skrevet 17. desember 2009 Da er det jo greit, hvis det står det på pakka Om du googler, tror jeg det "vanlige" er 20-24 timer. Ja, så det var 12 timer jeg hadde tenkt. Men det smakte jo så lite salt så tenkte jeg ikke kunne vanne ut mer enn de fire timene det hadde ligget. 0 Siter
tiliti Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Man får ikke med seg så mye av smaken når kjøttet er rått og kaldt, mye av den sitter i fettet. Har ikke smakt på rått pinnekjøtt, men jeg vil regne med det har mindre smak enn varmt og ferdigdampet. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 17. desember 2009 Skrevet 17. desember 2009 Akkurat nå er Hellstrøm på TV 3 med pinnekjøtt:-) 0 Siter
Colette Skrevet 18. desember 2009 Skrevet 18. desember 2009 Akkurat nå er Hellstrøm på TV 3 med pinnekjøtt:-) Ja, det var han .-) Og han ga blaffen i hele dampingen, og kokte pinnekjøttet i en grønnsaksbuljong. Det skal jeg også gjøre:-) Mye fortere gjort, og mye mindre lukt i huset. Jeg stoler 100% på Hellstrøm:-) 0 Siter
Hønemoren Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Ja, det var han .-) Og han ga blaffen i hele dampingen, og kokte pinnekjøttet i en grønnsaksbuljong. Det skal jeg også gjøre:-) Mye fortere gjort, og mye mindre lukt i huset. Jeg stoler 100% på Hellstrøm:-) Ja, den mannen kan nok faget sitt. Dattera mi skal prøve Hellstrøms måte å steike ribbe på i morgen da vi skal dit på middag så blir spennende...... For meg gjelder nok som det heter i ordtaket: Gode vaner er vonde å vende. Er alltid veldig godt fornøyd med ribba som jeg steiker på min måte så hvorfor gjøre det annerledes..... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Ingen som svarte meg på fornatta, så jeg tok sjansen på å la det ligge i vann. I ca 11 timer. Så da er vel sikkert saltsmaken borte. Hehe. Får heller salte litt ekstra. Jeg tror det skal gå bra uansett! Som regel kjennes kjøttet vassent ut etter å ha ligget i vann såpass lenge, og saltsmaken kjennes ikke godt. Når du damper kjøttet kommer saltsmaken til sin rett igjen. 0 Siter
morsan Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Ingen som svarte meg på fornatta, så jeg tok sjansen på å la det ligge i vann. I ca 11 timer. Så da er vel sikkert saltsmaken borte. Hehe. Får heller salte litt ekstra. Det er jo den enkleste ting av verden å ha på mer salt på mat man ikke synes er salt nok, så ikke bekymre deg om dette:-) Ellers skjønner jeg ikke at du orket å smake på kjøttet nå *urk* 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Ja, den mannen kan nok faget sitt. Dattera mi skal prøve Hellstrøms måte å steike ribbe på i morgen da vi skal dit på middag så blir spennende...... For meg gjelder nok som det heter i ordtaket: Gode vaner er vonde å vende. Er alltid veldig godt fornøyd med ribba som jeg steiker på min måte så hvorfor gjøre det annerledes..... Jeg får Hellstrøms ribbe på julaften. Og jeg har til og med tenkt å koke en porsjon med surkålen hans som vi skal prøvesmake :-) Men vi garderer oss med vanlig surkål i tillegg:-) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 20. desember 2009 Forfatter Skrevet 20. desember 2009 Det er jo den enkleste ting av verden å ha på mer salt på mat man ikke synes er salt nok, så ikke bekymre deg om dette:-) Ellers skjønner jeg ikke at du orket å smake på kjøttet nå *urk* Ikke ekkelt det da ) Tok tre biter jeg. Hehe. Kjøttet ble forøvrig perfekt synes jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.