Gå til innhold

Nedvask til jul

Anbefalte innlegg

Gjest hjeeeeeeelp
Skrevet

Skrekk! Jeg har ikke fått vasket ned til jul ennå!!! Og lider av ekstrem tidsnød. Skal ha gjester juleaften og 1. juledag....

Hva ville dere prioritert så det ser nogenlunde ut her?

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

4

• Lillemus

3

• Spirello

2

• Hønemoren

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest nissekjerringa
Skrevet

Jula kommer allikevel, siden du ikke har startet med dette tidligere, så hadde jeg droppa det.

Her starter nedvaskinen i oktober, orker ikke stresse med det oppi jula.

Skrevet

NEI; herregud, det er noe jeg aldri har gjort. Jeg vasker da hele leiligheten ditt og ofte.. Eneste jeg skal vaske før jul er inni vitrineskapene på kjøkkenet, men det hadde jeg gjort uansett for det er merker i glassplatene etter våte glass, og det synes godt når lyset i skapet er tent.

Skrevet

Vask gulv, rydd, tørk støv og sett opp julepynt. Det holder :o)

Rundvask av huset tas til våren.

Skrevet

Bare dumt å vaske nå i mørketiden!!!!!

Ta en vanlig ukesrengjøring og pynt til jul. Det holder i massevis:-)

Skrevet

Nedvask?? Hvor kommer den ordbruken fra egentlig?

Så lenge jeg kan huske har det kaltes rundvask, eller å vaske rundt til jul, men plutselig sier "alle" vaske ned/nedvask. Hva var så galt med å vaske rundt, at det måtte skiftes navn?

Skrevet

Jeg har heller ikke rukket alt før jul. Har bare blitt sånn at jeg tar rundvasken i okt./nov. siden det var den tida vi flytta inn for 26 år siden. Kjøkkenet og badet tar jeg hvert år, de andre rommene annenhvert, sånn tak og vegger altså og inni skaper.

Vent til våren du. Nå vaske glassdører om du har, ha et rent bad/wc, rene kjøkkenbenker og det på komfyren som synes. Støvtørring og gulvvask hører med så blir det så bra så:-)

Lykke til og god jul. Kos deg da.

Gjest vaskepetra
Skrevet

Det er vel bare å tørke støv av møbler/bord og gulv/dørlister og vaske over gulvene. Sjekk at dukene er rene og strøket. Selvsagt vask vasken og puss speilet på badet slik at det ser blankt og delikat ut. Og husk helt rent og tørt håndkle på do/badet. Halvvåte håndklær hos de jeg besøker er ganske æsj.

Ha litt vindusspray på blandebatteriet på badet/do der de skal vaske hendene. Da ser det ekstra blankt og fint ut.

Sett gjerne en liten skål med grønnsåpevann et skjult sted slik at det får dunste litt i rommet :)

Skrevet

Så lenge jeg kan huske har det kaltes rundvask, eller å vaske rundt til jul, men plutselig sier "alle" vaske ned/nedvask. Hva var så galt med å vaske rundt, at det måtte skiftes navn?

Jeg har hørt både rundvask og nedvask så man bruker vel forskjellige uttrykk. Rent blir det vel uansett:-)

Skrevet

''Hva ville dere prioritert så det ser nogenlunde ut her?''

En ekstra telefon til vaskehjelpen :).

Evt. vaske litt ekstra på kjøkken, stue og bad.

Gjest trådstarter
Skrevet

Det er vel bare å tørke støv av møbler/bord og gulv/dørlister og vaske over gulvene. Sjekk at dukene er rene og strøket. Selvsagt vask vasken og puss speilet på badet slik at det ser blankt og delikat ut. Og husk helt rent og tørt håndkle på do/badet. Halvvåte håndklær hos de jeg besøker er ganske æsj.

Ha litt vindusspray på blandebatteriet på badet/do der de skal vaske hendene. Da ser det ekstra blankt og fint ut.

Sett gjerne en liten skål med grønnsåpevann et skjult sted slik at det får dunste litt i rommet :)

Takk for gode råd :)

Skrevet

Har du ikke alltid badet sånn? Har aldri skittent bad.. Blir litt håndklestøv på vasken, men den vasker jeg over hver dag. Alt annet vasket skikkelig en gang i uka, doen oftere.

Gjest vaskepetra
Skrevet

Har du ikke alltid badet sånn? Har aldri skittent bad.. Blir litt håndklestøv på vasken, men den vasker jeg over hver dag. Alt annet vasket skikkelig en gang i uka, doen oftere.

Jeg foretrekker å ha et rent og delikat bad/do alltid ja. Men jeg er ekstra nøye med å pusse speil osv slik at det skinner når jeg skal ha gjester.

:)

Skrevet

Pust!!!!

Så tørker du støv i de rommene gjestene kommer til å oppholde seg. Vask badet. Gjør kjøkkenet presentabelt. Støvsug tepper og vask gulv der gjestene kommer til å være.

Og voila - på 1-3 timer er huset presentabelt :D

Skrevet

Pust!!!!

Så tørker du støv i de rommene gjestene kommer til å oppholde seg. Vask badet. Gjør kjøkkenet presentabelt. Støvsug tepper og vask gulv der gjestene kommer til å være.

Og voila - på 1-3 timer er huset presentabelt :D

''Og voila - på 1-3 timer er huset presentabelt :D''

Hehe,- det kommer sannelig ut på utgangspunktet.... Men det er utrolig hva man rekker på noen timer når gjeste-angst-adrenalinet slår til :-)

Skrevet

Vinduskarmer, synlig støv, støvsug golvene, rydd alle flater så det ikke ser rotete ut. Om det ligger mye stæsj foran bøkene i bokhylla og sånt - sleng det i en skuff på soverommet (*kremt*) og ta det ved en senere anledning.

Hybelelefantene bak sofaen ser ikke besøket allikevel.

Skrevet

''Og voila - på 1-3 timer er huset presentabelt :D''

Hehe,- det kommer sannelig ut på utgangspunktet.... Men det er utrolig hva man rekker på noen timer når gjeste-angst-adrenalinet slår til :-)

Joda, men med utgangspunkt i mitt absolutt ikke spesielt ryddige eller rene hus, så tar det ca 2 timer :)

Skrevet

For meg er nedvask når man vasker for å flytte... Da vasker man ned huset.

Når man vasker til jul, er det rundvask. For meg.

Skrevet

Vaske til jul gjør jeg lett,drar over gulver,tørker litt støv. Husvask blir aldri tatt til jul her,bedre om våren da en kan lufte ut og henge ut tepper og alt :o) ta lett over du.

God jul :o)

Gjest stine stinesen
Skrevet

Merkelig uttrykk. Selv driver jeg mest må oppvask.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...