Gå til innhold

Nedvask til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde prioritert det som vil synes for gjestene + kjøkkenet.

Badet ville jeg tatt relativt grundig, tørket over flisene på veggen rundt vask og speil, vasket dusjkabinett etc. Og dratt raskt over gulv/do/vask dagen før/samme dag.

Neste punkt er stua. Støvsuge og vaske gulv. Støvsuge gardiner, det er for lite tid til å vaske dem. Støvsuge sofaen og tatt en grundig runde med støvkluten. Se over potteplantene, de som er litt shabby kastes eller flyttes inn i et annet rom for anledningen. Kjøp ev. noen nye.

Kjøkkenet. Jeg ville ikke tatt noen storrengjøring der. Selvfølgelig gulvvask og en opprydning på benkene, fjern mest mulig. Sørg for å ha tom oppvaskmaskin når gjestene kommer.

Gangen. Vask gulvet og tørk støv. Rydd opp så det blir plass til gjestenes sko og yttertøy.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Orio

4

• Lillemus

3

• Spirello

2

• Hønemoren

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

VIlle kostet på meg vaskehjelp. Det er luksus i stresstida! :-)

Skrevet

Vinduskarmer, synlig støv, støvsug golvene, rydd alle flater så det ikke ser rotete ut. Om det ligger mye stæsj foran bøkene i bokhylla og sånt - sleng det i en skuff på soverommet (*kremt*) og ta det ved en senere anledning.

Hybelelefantene bak sofaen ser ikke besøket allikevel.

''en senere anledning.''

Jeg er litt usikker på når den kommer. Når arvingene skal rydde ut av huset etter at jeg er død?

Skrevet

''en senere anledning.''

Jeg er litt usikker på når den kommer. Når arvingene skal rydde ut av huset etter at jeg er død?

En anledning god som noen ;)

Skrevet

Nedvask?? Hvor kommer den ordbruken fra egentlig?

Så lenge jeg kan huske har det kaltes rundvask, eller å vaske rundt til jul, men plutselig sier "alle" vaske ned/nedvask. Hva var så galt med å vaske rundt, at det måtte skiftes navn?

Det er kanskje mange som blir svimle bare ved tanken på rundvask? Du kan jo se det for deg: husmoren med forkle og tørkle på hodet som spinner rundt og rundt med kluten i hånda.

Skrevet

Vaske ned?!?!?!? Det er da langt fra nødvendig. Slikt gjorde de bare i gamle dager. ;0)

Tørk over de verste plassene med ei støvfille, støvsug og mopp gulvene. Holder i massevis.

Skrevet

For meg er nedvask når man vasker for å flytte... Da vasker man ned huset.

Når man vasker til jul, er det rundvask. For meg.

''For meg er nedvask når man vasker for å flytte... Da vasker man ned huset.''

Samme her

Skrevet

Start i den ene enden av huset og ta rom for rom: Rydd opp i rot (kast så mye som mulig), tørk støv med en mikrofiberklut (flekker bør taes med litt vann på kluten) og vask gulvet med tørrmopp. Gå gjerne over tilslutt med våtmopp.

Dette tar neppe mer enn et par timer, så det fikser du greit :)

Skrevet

Jeg hadde prioritert det som vil synes for gjestene + kjøkkenet.

Badet ville jeg tatt relativt grundig, tørket over flisene på veggen rundt vask og speil, vasket dusjkabinett etc. Og dratt raskt over gulv/do/vask dagen før/samme dag.

Neste punkt er stua. Støvsuge og vaske gulv. Støvsuge gardiner, det er for lite tid til å vaske dem. Støvsuge sofaen og tatt en grundig runde med støvkluten. Se over potteplantene, de som er litt shabby kastes eller flyttes inn i et annet rom for anledningen. Kjøp ev. noen nye.

Kjøkkenet. Jeg ville ikke tatt noen storrengjøring der. Selvfølgelig gulvvask og en opprydning på benkene, fjern mest mulig. Sørg for å ha tom oppvaskmaskin når gjestene kommer.

Gangen. Vask gulvet og tørk støv. Rydd opp så det blir plass til gjestenes sko og yttertøy.

Når det gjelder gardiner, så kan man bare sette dem på kort program i vaskemaskinen og henge dem rett opp etter sentrifugering :) Tok meg maks en time inkl. vasken - og duften av nyvaskede gardiner er herlig :)

Skrevet

For meg er nedvask når man vasker for å flytte... Da vasker man ned huset.

Når man vasker til jul, er det rundvask. For meg.

Tror kanskje det er en dialektform?

Jeg er vant til å kalle det nedvask og hadde aldri hørt uttrykket rundvask før min trøndervenninne brukte det ;)

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Nedvask?? Hvor kommer den ordbruken fra egentlig?

Så lenge jeg kan huske har det kaltes rundvask, eller å vaske rundt til jul, men plutselig sier "alle" vaske ned/nedvask. Hva var så galt med å vaske rundt, at det måtte skiftes navn?

Nedvask kommer av at man vasker tak, vegger, skap, gulv. Begynner på toppen serru!

Skrevet

Når det gjelder gardiner, så kan man bare sette dem på kort program i vaskemaskinen og henge dem rett opp etter sentrifugering :) Tok meg maks en time inkl. vasken - og duften av nyvaskede gardiner er herlig :)

Jobben er jo å få gardinene opp og ned, ikke selve vaskingen. Å henge dem rett opp etter sentrifugering har min mor alltid praktisert, så det har jeg fått inn med morsmelka. :- )

Skrevet

Vinduskarmer, synlig støv, støvsug golvene, rydd alle flater så det ikke ser rotete ut. Om det ligger mye stæsj foran bøkene i bokhylla og sånt - sleng det i en skuff på soverommet (*kremt*) og ta det ved en senere anledning.

Hybelelefantene bak sofaen ser ikke besøket allikevel.

Det er rart det med å ha ting foran bøkene. Det er totalt bannlyst i min bokhylle. Ikke en ting skal legges foran bøker i bokhylla, det kunne ikke ramlet meg inn. Men jeg ser noen andre gjør det. Vel, det er kanksje nærmest en nevrotisk ting, men det irriterer vettet av meg og jeg liker at bøker lines fint opp i hylla.

Skrevet

Det er rart det med å ha ting foran bøkene. Det er totalt bannlyst i min bokhylle. Ikke en ting skal legges foran bøker i bokhylla, det kunne ikke ramlet meg inn. Men jeg ser noen andre gjør det. Vel, det er kanksje nærmest en nevrotisk ting, men det irriterer vettet av meg og jeg liker at bøker lines fint opp i hylla.

''Det er rart det med å ha ting foran bøkene. Det er totalt bannlyst i min bokhylle.''

*Humrer* I min bokhylle står selvfølgelig bøkene ytterst på hylla så det ikke er mulig å legge noe foran dem, men min kjære har ikke helt skjønt det der...

Skrevet

Jobben er jo å få gardinene opp og ned, ikke selve vaskingen. Å henge dem rett opp etter sentrifugering har min mor alltid praktisert, så det har jeg fått inn med morsmelka. :- )

Ok:)

Jeg synes det er kjempeenkelt å få dem opp/ned, men så har jeg sikkert "enkle" gardiner/gardinstenger også..

Skrevet

Samme her!

Blir gær'n om noen dytter bøkene helt inn i bokhylla!! ;)

Skrevet

''Når det gjelder gardiner, så kan man bare sette dem på kort program i vaskemaskinen og henge dem rett opp etter sentrifugering''

Spørs vel på typen gardiner, men de fleste gardiner må vel strykes for å bli pene?

Skrevet

Det er viktigere å holde det rent, enn å gjøre rent.

Dessuten kommer jula innenifra *hehe*

Skrevet

''Når det gjelder gardiner, så kan man bare sette dem på kort program i vaskemaskinen og henge dem rett opp etter sentrifugering''

Spørs vel på typen gardiner, men de fleste gardiner må vel strykes for å bli pene?

I så fall hadde jeg aldri i livet vaska dem ;)

Gardinene i stua mi blir kjempefine etter vask og trenger ikke stryking, men det er sikkert noen stoffer som blir krøllete etter vask, ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...