Gå til innhold

Ekte juletre?

Anbefalte innlegg

Gjest juletreet
Skrevet

Jeg kjøpte et pent kunstig juletre i fjord fordi jeg er litt allergisk mot sånne ekte trær. Nå er det ingen i min familie som liker dette treet mitt. De ønsker seg et ekte tre ifra de norske skoger.

Må vel gi meg på den selv om jeg får en snufsete og tett jul?

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Allergi er godkjent grunn til å ha plast-juletre. Om familien din ikke skjønner dette er det deres problem. Vil de heller at du skal være smådårlig hele jula altså!?

Skrevet

Så trasig!

Her i huset har jeg snufset i vei i noen år fordi jeg trodde familien hadde dype følelser for naturtrær. Men i fjor trumfa de igjennom et kunsttre for at de ville ha slutt på at jeg skulle få redusert form i jula. Gutta i huset gleder seg allerede til å "bygge juletre" som de sier. Treet er sånt som må settes sammen kvist for kvist, så det er litt puslespill å få det opp.

Skrevet

Det hadde jeg ikke brydd meg om. Er du allergisk er du det. Bedre å ha et plasttre enn at du er dårlig vel? Synes man får kjøpt mange pene plasttrær. har selv et på verandaen! ;o) Inne skal vi ha ekte, aldri hatt plass til juletre, så nå vil jeg ha julelukta. Men plast er faktisk penere, for de er mer jevne, men man får ikke lukta da, men det lukter da jul i stua fordet pga. maten! hadde ikke bytta hadde jeg vært deg, det er ego av dem å si sånt.

Gjest gransnufseren
Skrevet

Jeg er temmelig allergisk, og fram til jeg oppdaget edelgranen, gikk jeg på massive doser antihistaminer i juleuka ;-) Vet at noen også reagerer på edelgran, men dersom du ikke har hatt den i hus tidligere, kan det være verdt et forsøk. Og dersom du normalt ikke bruker allergimedisiner: Kjøp en pakke reseptfrie allergitabletter og se om det holder reaksjonen i sjakk.

Hvis verken edelgran eller allergimedisiner gjør susen, kan du selvfølgelig insistere på kunstig juletre. Men etter å ha observert reaksjonene på et tilsvarende forslag her i gården, er jeg glad for at jeg takler edelgran ...

Skrevet

Nei, er du allergisk synes jeg ikke du skal gi deg.

Men husk at det er veldig forskjell på plasttrær, og man må visstnok litt opp i pris for å se et som ser noenlunde natrutro ut.

Gjest juletreet
Skrevet

Så trasig!

Her i huset har jeg snufset i vei i noen år fordi jeg trodde familien hadde dype følelser for naturtrær. Men i fjor trumfa de igjennom et kunsttre for at de ville ha slutt på at jeg skulle få redusert form i jula. Gutta i huset gleder seg allerede til å "bygge juletre" som de sier. Treet er sånt som må settes sammen kvist for kvist, så det er litt puslespill å få det opp.

Jeg er vel den typen som biter sammen og det at jeg føler meg syk blir ikke så synlig. Må kanskje begynne å tale med trebokstaver, det handler vel om at de ikke skjønner hvor slitsomt det er å være tung i pusten.

Synes mitt juletre er vakkert jeg, men det er visst noen som har andre forestillinger :-)

Gjest juletreet
Skrevet

Jeg er temmelig allergisk, og fram til jeg oppdaget edelgranen, gikk jeg på massive doser antihistaminer i juleuka ;-) Vet at noen også reagerer på edelgran, men dersom du ikke har hatt den i hus tidligere, kan det være verdt et forsøk. Og dersom du normalt ikke bruker allergimedisiner: Kjøp en pakke reseptfrie allergitabletter og se om det holder reaksjonen i sjakk.

Hvis verken edelgran eller allergimedisiner gjør susen, kan du selvfølgelig insistere på kunstig juletre. Men etter å ha observert reaksjonene på et tilsvarende forslag her i gården, er jeg glad for at jeg takler edelgran ...

Takk for tipset, skal gjøre et forsøk med edelgran da kanskje.

Allergimedisiner blir jeg så trett av. I kombinasjon med andre medisiner jeg må bruke, som også gir tretthet, kan jeg nok ikke bruke dette. Takk for råd :)

Gjest gransnufseren
Skrevet

Allergimedisiner blir jeg så trett av. I kombinasjon med andre medisiner jeg må bruke, som også gir tretthet, kan jeg nok ikke bruke dette. Takk for råd :)

Lykke til - jul blir det åkke som, men fortrinnsvis en uten snufsing, tung pust og rennende øyne :-)

(Vedr. allergimedisiner er jeg i samme situasjon som deg; jeg bruker andre medisiner som gir trøtthet, men har de siste årene funnet ut at jeg ikke blir så trøtt av Kestine. Vet imidlertid ikke om de fås reseptfritt - eller om det ville kunnet være en løsning for deg.)

Gjest juletreet
Skrevet

Lykke til - jul blir det åkke som, men fortrinnsvis en uten snufsing, tung pust og rennende øyne :-)

(Vedr. allergimedisiner er jeg i samme situasjon som deg; jeg bruker andre medisiner som gir trøtthet, men har de siste årene funnet ut at jeg ikke blir så trøtt av Kestine. Vet imidlertid ikke om de fås reseptfritt - eller om det ville kunnet være en løsning for deg.)

Tusen takk, det skal jeg huske på :-)

Gjest juletreet
Skrevet

Nei, er du allergisk synes jeg ikke du skal gi deg.

Men husk at det er veldig forskjell på plasttrær, og man må visstnok litt opp i pris for å se et som ser noenlunde natrutro ut.

Synes mitt er veldig naturtro. Kjøpte dette i Sverige og står du litt på avstand kan du nesten tro det er ekte :)

Skrevet

Du må slett ikke gi deg. De som ikke er allergisk mot noe skjønner ikke hvor ille det kan være.

Skrevet

Jeg har et kunstig juletre som alle tror er ekte, man må kjenne på nålene for å skjønne at det ikke er det, eller se veldig nærme på stammen. Jeg kjøpte det på Bohus, tror jeg betalte rundt 1300 for det (det finnes i to størrelser).

Jeg er også allergisk. Dessuten ser jeg opptatt av ressursbruk, og syns jeg det er meningsløst å hogge ned så mange trær hver eneste desember.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Nei hallo, det er det du som bestemmer!

Tenk alle dyra som følger med juletrærne fysj... ekle kryp.

Men det er forskjell på juletrær - de kunstige sådan. vi har et dyrere kunstig et og det ser forbløffende ekte ut når det er pyntet :) man glemmer at det ikke er ekte.

Det finnes jo furunålslukt på spray, den tåler du kanskje? Om det er lukta de savner :) Å ta inn granbar var et gammelt triks, men ikke så lurt om du er allergisk :)

Og du sparer de stakkars trærne...

Skrevet

Har du prøvd edelgran eller furu? Det er mange som reagerer mindre på det enn på vanlig gran.

Jeg er også allergisk mot juletrær, jula er fylt av snufsing og tett pust. Men jeg vil ha juletre, og plasttre er ikke aktuelt for meg. Da vil jeg heller være uten juletre. Men det er mitt valg, og det er meg det går utover. Jeg ville ikke "tvunget" andre til å plages med allergi i julen. (Men jeg er rimelig lettet når det er tid for å hive ut juletreet.)

Skrevet

Svar: bruk plasttreet i år også. Det er ikke riktig at resten av familien skal tvinge deg til en jul fylt av allergi.

(Hvis det er veldig viktig for resten av familien og plagene for deg er beskjedne kan det være greit å gå for "ekte vare".)

Skrevet

Har du prøvd edelgran eller furu? Det er mange som reagerer mindre på det enn på vanlig gran.

Jeg er også allergisk mot juletrær, jula er fylt av snufsing og tett pust. Men jeg vil ha juletre, og plasttre er ikke aktuelt for meg. Da vil jeg heller være uten juletre. Men det er mitt valg, og det er meg det går utover. Jeg ville ikke "tvunget" andre til å plages med allergi i julen. (Men jeg er rimelig lettet når det er tid for å hive ut juletreet.)

''Har du prøvd edelgran eller furu?''

Furu? No way. Da heller et skikkelig plasttre. Furu er ikke juletre.

Skrevet

Jeg blir trøtt av allergimedisinene bare de første dagene jeg tar dem. Hvis du blir trøtt av dem går det an å ta dem på kvelden (når du legger deg).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...