Gå til innhold

Selge en leke - hvem får pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge en av lekene til avkommet. Det er en relativt dyr leke, vi ga vel rundt 2000,- for den for ca 3 år siden. Tenkte å ta 500,- for den.

Er det mest riktig at vi foreldre får de pengene, eller barnet? Ka dokker trur?

Skrevet

Hvis leken skal erstattes med en annen, synes jeg betalingen for leken kan gå til delbetaling av den nye.

Hvis ikke, synes jeg pengene kan settes på en bankkonto i barnets navn, så kan h*n etterhvert bruke pengene til å kjøpe seg noe nytt.

Skrevet

Enig med Elextra. Foreldrene skal i alle fall ikke ta pengene og kjøpe noe til seg selv for dem. De er jo barnets.

Skrevet

Hvis leken skal erstattes med en annen, synes jeg betalingen for leken kan gå til delbetaling av den nye.

Hvis ikke, synes jeg pengene kan settes på en bankkonto i barnets navn, så kan h*n etterhvert bruke pengene til å kjøpe seg noe nytt.

Takk for svar. Det var noe sånt jeg tenkte meg. Sammen med pengene hun sikkert får til jul, så har hun nok straks råd til en DSi (er det ikke det den nye heter?)

Skrevet

Da jeg solgte bæremeisen til poden som var helt ubrukt så satte jeg pengene inn på hans konto.. Det var gave til han, og dermed hans penger føler jeg.

Hadde gjort det samme hadde jeg solgt noen av hans leker..

Skrevet

Enig med Elextra. Foreldrene skal i alle fall ikke ta pengene og kjøpe noe til seg selv for dem. De er jo barnets.

Ja, det høres fornuftig ut :o)

Skrevet

Da jeg solgte bæremeisen til poden som var helt ubrukt så satte jeg pengene inn på hans konto.. Det var gave til han, og dermed hans penger føler jeg.

Takk for svar. Vi gjør det nok på den måten, vi også :o)

Skrevet

Akkurat med en bæremeis hadde jeg faktisk ikke følt at det var ungens eiendom ;-) Hadde regnet det mer som en (ekstra) gave til oss voksne enn til ungen...

Skrevet

Men er det alltid riktig da ?

Da vil jo eldstemann komme veldig dårlig ut - iom at hans klær utstyr og leker går videre til småsøsken. (Og du betaler vel ikke storebror når lillesøster arver hans bæremeis ??)

Mens utstyr til lillesøster kanskje er salgbart når hun er ferdig med det ?

Skrevet

Avhenger litt om det er andre søsken i familien eller ikke, synes jeg. Som en annen sier i denne tråden, så vil eldstemann erfare at hans gjenstander går i arv til de som er yngre, mens den yngste jo kan selge i stedet. Jeg tenker generelt sett at dersom det gjelder gjenstander som er anskaffet av foreldrene, så er det _familien_ som eier gjenstanden og derfor også _familien_ som bør ha pengene ved et evt. salg. Dersom det er snakk om store barn, så kan de da være med på å påvirke hva pengene skal gå til, mens det for yngre barn er rimelig at foreldrene vurderer.

Skrevet

Snuppa solgte den gamle senga si. Tror vi fikk 2000 for den. Vi delte pengene.

Det ho fikk for slalomskia fikk ho selv. (Utstyret hadde vi spleiset på i sin tid)

Skrevet

Det kommer litt an på hvordan gjenstanden er anskaffet.

Har barnet i sin tid kjøpt den for egne penger, er det en selvfølge at h*n får pengene selv.

Det samme vil jeg si hvis det er en julegave eller bursdagspresang som kommer fra utenforstående, og som har blitt gitt barnet som eiendom.

Er den derimot kjøpt av foreldrene, og anskaffet utenom presang eller en spesiell anledning, så synes jeg ikke det er noen selvfølge at barna får pengene selv.

Dette må vurderes litt i hvert tilfelle, og utifra hvor stort beløp det dreier seg om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...