Gå til innhold

Hva er det med eldre mennesker og bankkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett så mange eldre mennesker som betaler kash hver gang de er i butikken. Er de redd for å glemme koden på kortet, eller er det andre ting som gjør at de sverger til kontanter? Må jo være slitsomt i hverdagen å skulle ta ut penger før handelen.

Skrevet

Folk klarte seg visst greit også før det ble vanlig å betale med kort i alle butikker; de betalte kontant. Mange eldre trives med å fortsatt gjøre det - og noen av dem synes i tillegg at det er plundrete å bruke kort.

Skrevet

Bare vent til du selv blir gammel, så skal du se at det sikkert er lett å henge igjen i gamle vaner. Det er jo ikke så fryktelig lenge siden kort ble helt standard i alle butikker.

Skrevet

Det er mange eldre som ikke har bankkort en gang, og som får store problemer når bankene etter hvert kutter muligheten for kontantuttak. Men greit nok at de fomler med småpengene. Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!

Det heter forresten cash...

Skrevet

Det er mange eldre som ikke har bankkort en gang, og som får store problemer når bankene etter hvert kutter muligheten for kontantuttak. Men greit nok at de fomler med småpengene. Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!

''Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!''

Det er nok ikke kort når vi blir eldre,- hadde det vært det, hadde det vært gammel teknologi som vi hadde brukt i mange år, og da ville det tilsvart de nåværende eldres kontanter :-)

Bare vent til vi som 85-åringer skal bruke rykende fersk teknologi,- vi møter nok oss selv i døren. Selv om vi tror at vi aldri blir gamle og "teite".

Skrevet

I all verden...det er da ikke så voldsomt lenge siden alle betalte kontant. Synes ikke det er rart i det hele tatt at eldre mennesker vegrer seg i forhold til kort og automater av ymse slag.

Jeg er ikke gammel, men synes det er helt ok å bruke kontanter også. Eller kanskje er årgang 1960 veldig gammelt? Kommer jo an på øyne som ser ;)

Skrevet

''Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!''

Det er nok ikke kort når vi blir eldre,- hadde det vært det, hadde det vært gammel teknologi som vi hadde brukt i mange år, og da ville det tilsvart de nåværende eldres kontanter :-)

Bare vent til vi som 85-åringer skal bruke rykende fersk teknologi,- vi møter nok oss selv i døren. Selv om vi tror at vi aldri blir gamle og "teite".

Sant nok - kortene er vel gått ut da. Jeg ser bare sperrene jeg selv har når jeg får ny mobiltelefon og må sette meg inn i ny bruk hvor irritert jeg blir når jeg ikke får til. Kan bare tenke meg fortvilelsen hos eldre, som kanskje aldri har forholdt seg til en manuell skrivemaskin en gang, og som nå blir tvunget inn i den digitale alderen.

Skrevet

I all verden...det er da ikke så voldsomt lenge siden alle betalte kontant. Synes ikke det er rart i det hele tatt at eldre mennesker vegrer seg i forhold til kort og automater av ymse slag.

Jeg er ikke gammel, men synes det er helt ok å bruke kontanter også. Eller kanskje er årgang 1960 veldig gammelt? Kommer jo an på øyne som ser ;)

Jeg har en mistanke om at trådstarter kanskje synes oss fra starten av 60-tallet er litt gamle, ja ;-)

Skrevet

Sant nok - kortene er vel gått ut da. Jeg ser bare sperrene jeg selv har når jeg får ny mobiltelefon og må sette meg inn i ny bruk hvor irritert jeg blir når jeg ikke får til. Kan bare tenke meg fortvilelsen hos eldre, som kanskje aldri har forholdt seg til en manuell skrivemaskin en gang, og som nå blir tvunget inn i den digitale alderen.

Ja,- jeg tror det er tøffere enn vi tenker oss - og at vi møter oss selv i døra om noen år :-)

Skrevet

Jeg har en mistanke om at trådstarter kanskje synes oss fra starten av 60-tallet er litt gamle, ja ;-)

Nettopp, det slo meg plutselig at jeg kanskje hører til gruppen "eldre" :D

Skrevet

Nettopp, det slo meg plutselig at jeg kanskje hører til gruppen "eldre" :D

Fjortisene synes sikkert det,- vi selv vet bedre, hva? ;-)

Gjest forskjellen er...
Skrevet

Apropos å bruke kort. Jeg gjør det alltid og skulle ønske at jeg kuttet det helt ut. Hvorfor? Jo fordi jeg merkbart bruker mer penger på shopping enn om jeg har kontanter. Da blir jeg mer forsiktig med hvor mye jeg handler når jeg ser pengene minke i lommeboka.

Gjest frudolén
Skrevet

''Må jo være slitsomt i hverdagen å skulle ta ut penger før handelen.''

Det er ikke SÅ mange år siden ALLE gjorde det da. Og SÅ slitsomt var det nå ikke.

Skrevet

De er vant til å ha det slik og da er det ikke slitsomt. Min mor er eldre, men bruker mer og mer kort. hun er ung til sinns da:o)

Gjest majas mamma
Skrevet

Jeg "tvang" min mor til å bruke kort i stedet for kontanter fordi hun alltid gikk rundt med MASSE penger i lommeboka. Så nå handler hun med kort og tar ut 1000 kr i kontanter når hun begynner å bli tom for kontanter. Men det er jo bedre å gå rundt med 1000 i lommeboka enn 3-4000. Men nå har hun fått et stort problem for det siste kortet hun fikk hadde chip, og det skjønner hun seg ikke på. Hun klarer heller ikke å ta ut kontanter i minibank.

Og så hender det at hun kommer hjem fra butikken uten varer for så har hun plutselig glemt koden.

Nettbank skjønner hun seg iallefall ikke på så det er jeg som betaler alle regningene for henne. Men hun er 80 da så da hører hun vel med til gruppen "eldre".

Skrevet

Min eks-svigerfar tok ut hele trygda fra kontoen og gikk rundt med pengene i en plastpose i baklomma...

Hørte fra en som jobber i bank at det hendte at eldre kunder kom inn, tok ut alle pengene sine, telte dem og så på dem og satte dem inn igjen. :o) Sikkert for å se at de virkelig var der og ikke bare var et tall på papiret. Litt søtt også da. :o)

Skrevet

Jeg foretrekker å ta ut kontanter og betale med dem. Føler jeg har mer kontroll på hvor mye penger jeg har.

Betaler jeg mye med kort, så glemmer jeg fort hvor mye jeg har brukt...

Ellers vil jeg tro at eldre føler seg mer komfortable med "gamlemåten" å handle på :)

Skrevet

''Det heter forresten cash...''

Det var et forsøk på fornorsking;)

Skrevet

Min eks-svigerfar tok ut hele trygda fra kontoen og gikk rundt med pengene i en plastpose i baklomma...

Hørte fra en som jobber i bank at det hendte at eldre kunder kom inn, tok ut alle pengene sine, telte dem og så på dem og satte dem inn igjen. :o) Sikkert for å se at de virkelig var der og ikke bare var et tall på papiret. Litt søtt også da. :o)

Åhh hærlig :-)

Sånn skal jeg gjøre når jeg vinner 30 millioner :-)

Skrevet

De må gjerne bruke kontanter for min del, men jeg synes det virker veldig tungvint for dem. Må de dra på postkontoret før hver handel da? Går de rundt med masse kontanter på seg?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...