Gå til innhold

Hva er det med eldre mennesker og bankkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Må jo være slitsomt i hverdagen å skulle ta ut penger før handelen.''

Det er ikke SÅ mange år siden ALLE gjorde det da. Og SÅ slitsomt var det nå ikke.

Men er det ikke sånn at de faktisk betaler for å ta ut penger , når de gjør det på postkontoret?

Skrevet

Min eks-svigerfar tok ut hele trygda fra kontoen og gikk rundt med pengene i en plastpose i baklomma...

Hørte fra en som jobber i bank at det hendte at eldre kunder kom inn, tok ut alle pengene sine, telte dem og så på dem og satte dem inn igjen. :o) Sikkert for å se at de virkelig var der og ikke bare var et tall på papiret. Litt søtt også da. :o)

he he:) kanskje jeg skal gjøre det en gang, blir spennende å se hvilken reaksjon jeg får fra folka på postkontoret da. tror sikkert at jeg er paranoid etc :)

Skrevet

Sant nok - kortene er vel gått ut da. Jeg ser bare sperrene jeg selv har når jeg får ny mobiltelefon og må sette meg inn i ny bruk hvor irritert jeg blir når jeg ikke får til. Kan bare tenke meg fortvilelsen hos eldre, som kanskje aldri har forholdt seg til en manuell skrivemaskin en gang, og som nå blir tvunget inn i den digitale alderen.

Jeg husker farmoren min som døde for en del år siden. Hvis hun skulle ringe en instans og møtte en automatisk telefonsvarer som ga henne ulike valg, så la hun på. I dag kan man nesten ikke unngå en slik telefonsvarer når du ringer et sted. For eldre med dårlig kortidshukommelse så har de sikkert glemt hva de skulle for noe når de kommer til valg 9.

Skrevet

De må gjerne bruke kontanter for min del, men jeg synes det virker veldig tungvint for dem. Må de dra på postkontoret før hver handel da? Går de rundt med masse kontanter på seg?

Jeg vet ikke hva "de" gjør. :) Gamle folk er like forskjelllige som unge folk.

Skrevet

''Det heter forresten cash...''

Det var et forsøk på fornorsking;)

''Det var et forsøk på fornorsking;)''

Da heter det kontanter! :-)

Gjest frudolén
Skrevet

Men er det ikke sånn at de faktisk betaler for å ta ut penger , når de gjør det på postkontoret?

Det gjør det kanskje. Jeg har ikke tatt ut kontanter over disk på år og dag;)

Skrevet

Det er mange eldre som ikke har bankkort en gang, og som får store problemer når bankene etter hvert kutter muligheten for kontantuttak. Men greit nok at de fomler med småpengene. Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!

Det heter forresten cash...

''Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!''

Når vi blir gamle står vi nok heller og vifter med kortet og lurer på hvor betalingsterminalen ble av - på den tiden er det et helt nytt betalingssystem som gjelder, og vi sverger til det gode gamle bankkortet...

Skrevet

Min eks-svigerfar tok ut hele trygda fra kontoen og gikk rundt med pengene i en plastpose i baklomma...

Hørte fra en som jobber i bank at det hendte at eldre kunder kom inn, tok ut alle pengene sine, telte dem og så på dem og satte dem inn igjen. :o) Sikkert for å se at de virkelig var der og ikke bare var et tall på papiret. Litt søtt også da. :o)

''Hørte fra en som jobber i bank at det hendte at eldre kunder kom inn, tok ut alle pengene sine, telte dem og så på dem og satte dem inn igjen''

Hehe, høres ut som en remklamefilm for Lotto!

Skrevet

''Tenk når vår generasjon står der som eldre, uten kontanter, og har glemt koden på kortet!''

Det er nok ikke kort når vi blir eldre,- hadde det vært det, hadde det vært gammel teknologi som vi hadde brukt i mange år, og da ville det tilsvart de nåværende eldres kontanter :-)

Bare vent til vi som 85-åringer skal bruke rykende fersk teknologi,- vi møter nok oss selv i døren. Selv om vi tror at vi aldri blir gamle og "teite".

Hehe, noe lignende skrev jeg nettopp, hadde ikke lest innlegget ditt først...

Skrevet

Det er vel forsatt noen som får gebyr hver gang de bruker bankkortet, så da er det forståelig at de ikke betaler med kort når de handler for en tier.

Jeg bruker omtrent alltid kort når jeg handler for store beløp, men sjelden når jeg handler for noen tiere.

En eldre dame jeg kjenner hadde tatt ut mange tusen kroner da hun ble frastjålet vesken. Og det i en fredelig liten vestlandsbygd midt på dagen! Trolig har fyren sett hun tok ut penger og fulgt etter henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...