Gå til innhold

skattekorta...

Anbefalte innlegg

Gjest huttemeitu
Skrevet

Foreldrefradrag, hva er det?

Er det det man kan trekke av pga barnepass?

Det står null på meg og min mann,

men vi har betalt barnehageplass 100 % siden februar i fjor...

Hvordan får jeg ført på dette - og hvordan bevise? Vi betaler regningen via nettbank. Og kan man også regne med kostpenger som vi betaler i tillegg til vanlig barnehageregning?

Og kan vi ha dette fradraget kun på min skatt og ikke hans? grunnen til at jeg spør er at huslånet står i hans navn og jeg er stygt redd jeg får den baksmellen neste år også pga jeg nå står i 0 i gjeld...

Skrevet

Barnehagen fyller ut et skjema til deg hvor det står hvor mye dere har betalt og leverer inn til skattekontoret. Du får kopi.

Hvis dere vil ha det i ditt navn sier du fra om det.

Husk at du også kan føre transport til/fra barnehagen i foreldrefradraget hvis dere må kjøre "feil" vei i forhold til jobben.

Gjest trådstarter
Skrevet

Barnehagen fyller ut et skjema til deg hvor det står hvor mye dere har betalt og leverer inn til skattekontoret. Du får kopi.

Hvis dere vil ha det i ditt navn sier du fra om det.

Husk at du også kan føre transport til/fra barnehagen i foreldrefradraget hvis dere må kjøre "feil" vei i forhold til jobben.

Gjør de dette automatisk, eller må jeg be barnehagestyrer gjøre det?

Og når sender man inn dette, er det når selvangivelsen skal sendes inn man legger det ved som vedlegg?

Skrevet

Jeg regner med at du tenker på skattekortet for 2010. Dette er basert på ligningen fra 2008, og da hadde dere tydeligvis ikke utgifter til barnepass. Dette kan du endre ved å føre på antatt fradrag for 2010 og sende inn for å få nytt skattekort. Men det utgjør jo ikke så fryktelig mye, så du kan jo også bare la være å endre skattekortet. (Fradraget får du jo når du leverer selvsangivelsen uansett)

Dersom gjeldsrenter også skal deles, så må dere endre dette og sende inn for å få nytt skattekort på dette også. (Alle endringer gjøres selvsagt samtidig:-)

Du kommer til å få informasjon fra barnehagen om beløpet som er innbealt. En del barnehager sender også opplysningene slik at ligningskontoret får disse. Ellers må du føre på beløpet på den forhåndsutfylte selvangivelsen du får.

Og som du har fått tips om, så får du også fradrag for kjøring til/fra barnehagen dersom du ikke har brukt opp beløpet du kan få til fradrag:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...