Gå til innhold

Parkeringsbot - viktig møte på jobben

Anbefalte innlegg

Gjest kjipe penger
Skrevet

Tirsdag var jeg på et viktig (ekstraordinært møte - jeg skulle egentlig hatt fri, og måtte bytte om på en fridag) heldagsmøte med jobben, på et annet sted enn kontoret. Jeg hadde bil, og hadde lagt parkometerlapp i vinduet frem til klokka 15, da var møtet beregnet å være ferdig.

Møtet var imidlertid ikke ferdig før 15.40, og jeg syntes det var ubehagelig å gå ut like før vi var ferdige. Det endte selvsagt med bot - 700 kr - parkometervakten hadde vært der 15.10.

Er det rimelig at arbeidsplassen betaler denne boten? Kan det godtas av revisor?

Jeg viste velvilje med å snu rundt på hælen seint på mandag, og bli med på dette - og var 100% deltakende tirsdag - og ønsket å bli værende helt til vi var ferdige. Selvsagt burde jeg ha betalt noe lenger enn jeg gjorde, men det gjorde jeg altså ikke.

Skrevet

Hva er det med folk og bøter egentlig? Å få bot er helt frivillig, for det aller meste. Men å betale de, nei se dèt skal vi ikke... Tull!

Du ble med på møtet frivillig. Du betalte til tre, og unnlot å gå ut å betale mer når du så at møtet ville vare lenger enn til 15.00.(hadde dere ikke pause i løpet av dagen?) -Og du vil at sjefen skal betale fordi du var "snill" og ble med på møtet?

Spør du... Betaler jobben så er du heldig. Betaler ikke jobben, så får du heller tenke deg litt mer om neste gang du skal parkere et sted...

Gjest Som en generell regel nei
Skrevet

Vi har som regel å ikke betale bøter for medarbeiderne våre.

Det har skjedd at vi har påtatt oss den utgiften, men da i veldig spesielle tilfeller.

Du får nesten høre med sjefen din, for slikt kan nok variere fra sted til sted.

Skrevet

Vi har som regel å ikke betale bøter for medarbeiderne våre.

Det har skjedd at vi har påtatt oss den utgiften, men da i veldig spesielle tilfeller.

Du får nesten høre med sjefen din, for slikt kan nok variere fra sted til sted.

Helt grei regel synes jeg. Arbeidsgiver kan jo ikke ta ansvar for alt den ansatte gjør heller. Blir jo det samme om man er litt sent ute og velger å kjøre for fort og får fartsbot. det skal jo heller ikke arbeidsgiver normalt belastes med.

Skrevet

Dette er ditt problem og ikke firmaet sitt.

Jeg hadde en som ville ha dekket fartsbot en gang fordi han ble tatt i en fotoboks med firmabilen. Han mente at firmaet måtte dekke fordi det var firmabil:-)

Det endte selvsagt med at han måtte punge ut selv.

Skrevet

Dette er ditt problem og ikke firmaet sitt.

Jeg hadde en som ville ha dekket fartsbot en gang fordi han ble tatt i en fotoboks med firmabilen. Han mente at firmaet måtte dekke fordi det var firmabil:-)

Det endte selvsagt med at han måtte punge ut selv.

Men dersom sjefen sier at det er greit, er det i orden revisjonsmessig?

Skrevet

Men dersom sjefen sier at det er greit, er det i orden revisjonsmessig?

Det må nok legges med en forklaring på hvorfor boten ble dekket. Kan det bli et skattemessig spørsmål ut av det tro?...forresten det er vel under den grensen.

Gjest hanna min kanna
Skrevet

Hvis arbeidsgiver betaler så er det snilt, rimelig kan det neppe være.

Skrevet

Du kan jo spørre om de vil betale. Men de får ikke fradrag for slik kostnad, og det utløser skatteplikt for deg. (Dersom de skal gjøre det korrekt.)

Skrevet

Dette synes jeg faktisk ikke at arbeidsgiver har noe med.

Du hadde jo selv 100% kontroll på dette.

Du kunne enten ha "safet" ved å betale litt lenger enn møtet var beregnet å vare, eller du kunne ha unnskyldt deg og gått ut og lagt på mere penger når tiden gikk ut.

Hadde du derimot blitt nektet / forhindret i å gå ifra møtet når tiden gikk ut, og dermed fått bot, så kunne man vel si at arbeidsgiver hadde en viss skyld.

Men jeg oppfatter det slik som at det var du selv som valgte å ikke gjøre det. Og da stiller det seg jo litt annerledes synes jeg..

Skrevet

Du kan jo spørre om de vil betale. Men de får ikke fradrag for slik kostnad, og det utløser skatteplikt for deg. (Dersom de skal gjøre det korrekt.)

Hva mener du med at jobben ikke får fradrag for det?

Nå blir det nok til at jeg ikke får det refundert - har i alle fall betalt regninga selv i kveld, så får vi evt komme tilbake til det etter jul. Sjefen sa ikke plent nei, men han tvilte på at revisor ville kunne godta det.

Skrevet

Hva mener du med at jobben ikke får fradrag for det?

Nå blir det nok til at jeg ikke får det refundert - har i alle fall betalt regninga selv i kveld, så får vi evt komme tilbake til det etter jul. Sjefen sa ikke plent nei, men han tvilte på at revisor ville kunne godta det.

Det de sier om at revisor ikke godkjenner det betyr at det blir ikke fradragsberettigede kostnader for firmaet.

Firmaer betaler jo skatt av overskudd. Altså inntekter - kostnader. Men de får altså ikke trekke fra denne kostnade, og må betale skatt av dette beløpet.

Det finnes også noen andre (veldig få) kostnader man ikke får fradrag for. F.eks. dresom du tar med kunder ut og spise, og beløpet overstiger et visst beløp. (rundt 300?)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...