Gå til innhold

nick har svelget slangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går.

Som vanlig når jeg skal ha utført et eller annet, så ender det med at blir en selsom affære.

Jeg har slitt med mageproblemer i over ett år. Fastlegen henviste meg til spesialist, som prompte avviste henvisningen. Jeg fikk bedriftslegen til å sette litt press på og fikk så en innkalling til gastroskopiundersøkelse. Jeg har vært gjennom en sånn før, og dette er en bare en av de tingene man rett og slett må lide seg gjennom, det er motbydelig uansett hvordan man nå ser på det.

Jeg var tidlig ute og ble møtt av en hyggelig assistent. Hun virket mere bekymret enn meg selv. To rom, legen satt i det første. Jeg trodde at det var vanlig prosedyre å snakke litt med pasienten før prosedyren. men jeg ble vist rett inn på undersøkelsesrommet. Jeg blir lagt i venstre sideleie og breiet av assistenten som nesten har tårer i øynene. Jeg er ikke særlig stresset.

Nå kommer legen inn. En gammel gubbe. Av erfaring så er disse de verste. Han hilser og begynner så å stille spørsmål om symptomer, etc, mens jeg ligger der som en idiot. Dette kunne han da for faen tatt inne på kontoret? Han virker sur og ikke særlig lykkelig over å se meg. Jeg aner et visst tap av ansikt ifm med at han ble presset til å ta denne testen.

Han spør om alkohol. Jeg forklarer mitt forbruk. Han fortsetter å snakke om alkohol. Jeg har ikke noe å tilføye.

Undersøkelsen starter. Jeg får lokalbedøvelse bak i halsen. Vil du ha mere? Hun er like bekymret, og jeg får en spray til for syns skyld. Får en bitering i munnen, og slangen, den er omtrent blyant-tykk og ca en halv meter lang, blir ført ned i halsen. Svelg! Èn gang til! Så er den inne i halsen og jeg brekker meg som gal mens han fører den ned i magen.

Det er ubehagelig, men det er ikke mulig å spy opp noe, slangen blokkerer det hele. Trikset er å greie å puste jevnt, da roer brekningsrefleksen seg betraktelig. Innimellom får jeg nye brekninger, og får et surt; Det tar bare lengre tid hvis du holder på sånn!, fra legen.

Jeg vurderer seriøst å gi han et slag i skrittet men finner ut at det er ikke så lurt. Han er bare som leger flest, uten evne til å sette seg inn i pasientens situasjon. Rasshøl! Assistenten stryker meg over kinnet.

Han titter rundt i magen, og presser slangen ned i tolvfingertarmen. Tar noen prøver. Dette er smertefritt. det finnes har ingen nerver i disse områdene. Jeg brekker meg litt til men har det etter forholdene bra. Så lenge slangen ikke beveges opp eller ned, så er det ikke så galt.

Han ser seg litt rundt på vei ut, men kan ikke se noe galt.

Ferdig. Slangen ut, og spyttet og blodet som følger med, tørkes bort. Jeg tørker tårene. Øynene føles helt rødsprengte. Det er de sikkert også. Man spyr ikke ute at tårene triller, i hvert fall ikke jeg.

Blir debrifet av en like sur lege. Har de ingen kvalitetskontroll av disse gamle drittsekkene som, IMHO, burde vært luket ut av helsesystemet for lenge siden?

Han er mest opptatt av at han mener det ikke er noe galt, og en del av spørsmålene er rett og slett nedverdigende og insinuerende. Jeg får det inntrykket av at han har klassifisert meg som alkoholiker før jeg i hele tatt kom inn på kontoret hans. Jeg er ikke typen til å la meg mobbe av en gammel tosk, men gidder rett og slett ikke ta til motmæle. Undersøkelsen er ferdig, prøvene er tatt, så hva han måtte mene og tro, er meg fullstendig likegyldig.

Jeg betaler og går. Sovner på sofaen hjemme.

The end.

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nick

12

• Caloni Makaroni

9

• Dorthe

5

• løvinne71

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Takk. Du er tøff.

Dette styrker min beslutning om å aldri, aldri _noensinne_ ta gastroskopiundersøkelse.

* noterer "fortsatt utmerket helse" øverst på ønskelista *

Skrevet

Takk. Du er tøff.

Dette styrker min beslutning om å aldri, aldri _noensinne_ ta gastroskopiundersøkelse.

Støttes!

Skrevet

Huff! Dette hørtes grusomt ut!

Opplevelsen er nok ille nok i seg selv, så man trenger ikke en sur lege på toppen av det hele.

Men det undrer meg jo litt hvorfor legen var så opptatt av ditt alkoholforbruk hvis dette var helt "uten grunn"?

Jeg vet jo ikke hvor mye du drikker, men hvis ditt forbruk er beskjedent / "normalt" så ville det vel neppe vært et tema?

Kanskje legen ikke er helt på jordet når han sier dette??

Skrevet

Herregud! Jeg håper de ser sine pasienter an og aldri ville gitt disse legene til barn/ungdom - ikke at voksne mennesker skulle hatt dem heller, altså, men... Himmel.

Skrevet

Huff! Dette hørtes grusomt ut!

Opplevelsen er nok ille nok i seg selv, så man trenger ikke en sur lege på toppen av det hele.

Men det undrer meg jo litt hvorfor legen var så opptatt av ditt alkoholforbruk hvis dette var helt "uten grunn"?

Jeg vet jo ikke hvor mye du drikker, men hvis ditt forbruk er beskjedent / "normalt" så ville det vel neppe vært et tema?

Kanskje legen ikke er helt på jordet når han sier dette??

Jeg har aldri møtt fyren før i mitt liv, så hvordan han kan henge seg opp i dette har jeg ikke anelse om. Ikke har jeg diskutert alkohol i noen sammenheng med fastlegen heller.

Det aner meg at han har dette som en fiks ide, akkurat som når eksrøykere blir fanatisk antirøyk når de stumper røyken.

Skrevet

Jeg har aldri møtt fyren før i mitt liv, så hvordan han kan henge seg opp i dette har jeg ikke anelse om. Ikke har jeg diskutert alkohol i noen sammenheng med fastlegen heller.

Det aner meg at han har dette som en fiks ide, akkurat som når eksrøykere blir fanatisk antirøyk når de stumper røyken.

Det er jo ikke så rart at dette er et "standard-spørsmål" ved slike tilfeller.

Erfaringsmessig, så vet jo legene at alkoholforbruk kan være en viktig faktor ved mageproblemer. Så det er jo ikke rart at han vil avklare rundt dette for å kunne foreslå behandling eller stille diagnose.

På samme måte vil jeg tro at en person som oppsøker lege for pusteproblemer eller hoste, ganske sikkert vil bli spurt om h*n røyker.

Skrevet

Det er jo ikke så rart at dette er et "standard-spørsmål" ved slike tilfeller.

Erfaringsmessig, så vet jo legene at alkoholforbruk kan være en viktig faktor ved mageproblemer. Så det er jo ikke rart at han vil avklare rundt dette for å kunne foreslå behandling eller stille diagnose.

På samme måte vil jeg tro at en person som oppsøker lege for pusteproblemer eller hoste, ganske sikkert vil bli spurt om h*n røyker.

Det er rart når han nesten utelukkende fokuserer på dette, spesiellt når jeg forklarte mitt alkoholforbruk i detalj.

Det finnes nesten utallige grunner for at magen ikke fungerer. Når jeg forklaerer at dette startet rett etter en voldsom matforgiftning så er det helt på trynet å antyde at jeg er alkis.

Skrevet

Hehe, det høres ut som om du er like glad i norsk helsevesen som meg. Gamle gubber som ikke vet hva de snakker om og er mest opptatt av å få deg ut på 15 minutter.

Du var nå heldig som fikk bedøvelse da, det fikk ikke jeg når jeg skulle ta den undersøkelsen

Skrevet

Takk. Du er tøff.

Rektoskopi er enda verre. Ikke gjør det heller

Skrevet

Det er rart når han nesten utelukkende fokuserer på dette, spesiellt når jeg forklarte mitt alkoholforbruk i detalj.

Det finnes nesten utallige grunner for at magen ikke fungerer. Når jeg forklaerer at dette startet rett etter en voldsom matforgiftning så er det helt på trynet å antyde at jeg er alkis.

"Det er rart når han nesten utelukkende fokuserer på dette, spesiellt når jeg forklarte mitt alkoholforbruk i detalj"

"så er det helt på trynet å antyde at jeg er alkis"

Det kommer jo an på HVA du svarte angående hvor mye du drikker, det da...

Hvis drikkingen din virkelig er bagatellmessig, så ville han vel neppe antydet at du er "alkis?"

Derfor kan det virke som han ikke syntes forklaringen din var tilfredsstillende nok til å kunne avfeie alkoholbruk som en medvirkende årsak.

En kraftig magekatarr som du hadde, kan jo ha svekket toleransen din også for "moderat" alkohol-forbruk, eller for enkelte typer mat du tålte tidligere.

Skrevet

Skal huske på det :-)

Skrevet

"Det er rart når han nesten utelukkende fokuserer på dette, spesiellt når jeg forklarte mitt alkoholforbruk i detalj"

"så er det helt på trynet å antyde at jeg er alkis"

Det kommer jo an på HVA du svarte angående hvor mye du drikker, det da...

Hvis drikkingen din virkelig er bagatellmessig, så ville han vel neppe antydet at du er "alkis?"

Derfor kan det virke som han ikke syntes forklaringen din var tilfredsstillende nok til å kunne avfeie alkoholbruk som en medvirkende årsak.

En kraftig magekatarr som du hadde, kan jo ha svekket toleransen din også for "moderat" alkohol-forbruk, eller for enkelte typer mat du tålte tidligere.

Niks, jeg har ikke noe spesiellt forbruk, og det har aldri vært reagert på dette ifm andre undersøkelser jeg har tatt.

Er du sikker på at du ikke er en gammel doktor ned spesialfelt fordøyelsessykdommer?

Skrevet

Hehe, det høres ut som om du er like glad i norsk helsevesen som meg. Gamle gubber som ikke vet hva de snakker om og er mest opptatt av å få deg ut på 15 minutter.

Du var nå heldig som fikk bedøvelse da, det fikk ikke jeg når jeg skulle ta den undersøkelsen

Den der bedøvelsen har mest placeboeffekt. Uansett hadde han ikke tid til å vente til den begynte å virke.

Brekker seg gjør man uansett.

Skrevet

Jeg tar heller fem rektoskopier fremfor èn gastroskopi.

Rektoskopien var ikke noe problem for meg.

Skrevet

Jeg tar heller fem rektoskopier fremfor èn gastroskopi.

Rektoskopien var ikke noe problem for meg.

Jeg trodde jeg skulle få den hageslangen ut av halsen, han la meg bakover i stolen og kjørte den 50 cm inn på noen sekunder.

Caloni Makaroni
Skrevet

Faen, jeg skal ta en sånn undersøkelse innen et par-tre mnd, og burde ikke lest dette! *grøsse* Tror jeg må drikke meg full og glemme at jeg har lest det *nikke*.

Skrevet

Faen, jeg skal ta en sånn undersøkelse innen et par-tre mnd, og burde ikke lest dette! *grøsse* Tror jeg må drikke meg full og glemme at jeg har lest det *nikke*.

Jeg har også tatt gastroskopi. Det gikk helt glatt. Ingenting å grue seg til. Tren på å puste rolig og dypt gjennom nesen med åpen munn.

Noen sutrer for alt. Litt ubehag må en tåle.

Skrevet

Hadde det vært meg ville jeg bedt legen om en valium e.l. i forkant :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...