Gå til innhold

Hvilke blomster kjøper dere til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ute på blomsterhandel i går, og endte opp med en rød julestjerne med glitter, en rød asalea og en lykt med 4 svibler inni (dyr..) Og så bevilget jeg meg en ny orkide med mange knopper og blomster :-)

Nytt av året er gule julestjerner...Men de minnet meg litt mye om påske, så de fristet ikke meg :-(

Fortsetter under...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

45

• morsan

15

• AneM1365380603

13

• Orio

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Gule julestjerner?? Det har jeg ikke sett. Men jeg har sett såkalte hvite - de er det jo litt gulskjær i. Men de er ikke aktuelle her, og ihvertfall ikke _rosa_.

Jeg kjøper svibler som jeg skyller bort jorda av og setter i svibelvaser (3 stk). Og så bruker jeg å kjøpe rød julestjerne, men har ikke kommet så langt ennå.

Asalea er pent, men alt for vanskelig, så den gidder jeg ikke prøve meg på.

Skrevet

Har ikke plass til så mange potter, men pleier kjøpe amaryllis til jul. :-)

Skrevet

Gule julestjerner?? Det har jeg ikke sett. Men jeg har sett såkalte hvite - de er det jo litt gulskjær i. Men de er ikke aktuelle her, og ihvertfall ikke _rosa_.

Jeg kjøper svibler som jeg skyller bort jorda av og setter i svibelvaser (3 stk). Og så bruker jeg å kjøpe rød julestjerne, men har ikke kommet så langt ennå.

Asalea er pent, men alt for vanskelig, så den gidder jeg ikke prøve meg på.

Jeg mener ikke de hvite, men faktisk påskegule :-)

Dette var hos Mester Grønn.

Asalea er ikke så vanskelig, hvis man ikke forventer at den skal leve lenger enn til ca. 1.1. :-) Jeg synes julestjernene er vel så vriene mange ganger, og av dårlig kvalitet. Med blader som tørker inn nederst, etter å ha vært overvannet i butikkene. For de er ofte kliss våte når man kjøper dem.

Skrevet

Har ikke plass til så mange potter, men pleier kjøpe amaryllis til jul. :-)

Amaryllis er kjempefin når den er i blomst :-)

Skrevet

Jeg har fått røde julestjerner. De må være røde, enig i det.

Jeg liker julestjerner, de lever så lenge!

:0)

Annonse

Skrevet

Vi kjøper svibler. Mannen har de siste årene arrangert julebord og vi får julestjernene når festen er over. I år har vi 6 små røde og tre store hvite.

Skrevet

Giftig for katter og sikkert hunder også. Den rampete katten min spiser det meste

Gjest Ingen blomsterpike her nei
Skrevet

Kjøper INGEN blomster til jul, og håper hvert år at jeg ikke får noen heller.

Jeg har sorte fingre, dødsfingre...dreper alt jeg kommer over :( Det er så synd å få noe vakkert og så se de døde restene etter fem dager.

Så jeg kjøper ingen ting, og vil helst ikke ha heller. Eneste jeg er glad i er buketter, de er jo "ment til å dø" liksom :)

Skrevet

Vi kjøper svibler. Mannen har de siste årene arrangert julebord og vi får julestjernene når festen er over. I år har vi 6 små røde og tre store hvite.

Ja, de er vakre :-) Men lukten kan bli litt vel intens. Jeg måtte kaste dem ut i fjor :-( Ikke pga av allergi eller andre alvorlige reaksjoner. Det ble bare litt vel mye lukt i lengden.

Skrevet

Giftig for katter og sikkert hunder også. Den rampete katten min spiser det meste

Julestjerner er visst ikke så giftige lenger. Kattene min jafser det i seg, og de tåler det like godt som kattemat :-)

Skrevet

Hehe, her spiser de heldigvis ikke blomster! Verken, hunder, katter, unger eller menn! ;p

Skrevet

Julestjerner er visst ikke så giftige lenger. Kattene min jafser det i seg, og de tåler det like godt som kattemat :-)

Haha, spiser de blomstene? Skulle ikke tro det smakte særlig! ;p

Annonse

Skrevet

Amaryllis. Røde. Fra Rema. Har nettopp lært at jeg skal la være å vanne dem for at de ikke skal bli laaaange. Så nå står det små nette stilker med røde klokker på de som har blitt drevet lengst. Og de ble bare vannet bittelitt den første dagen.

Asalea har jeg også fått kontroll på, så jeg må ha et par store, hvite asalea også. Lar de stå til de er nesten tørre, så setter jeg hele potta ned i vasken og dynker dem skikkelig. Da står de i blomst til langt ut i januar. Forutsatt at de er god kvalitet. Foretrekker å kjøpe på blomsterbutikk, for Rema-variantene har jeg ymse opplevelser med.

Skrevet

Amaryllis er et must, med svibel som god nr. to. Forbinder duften med jul :-).

En stor asalea kjøper jeg også gjerne like før jul. Men vanskelig å få vannet den nok - er flink med å la den stå i vannbad hver dag den første uken, så sklir det ut... men ikke så farlig om den ikke varer vinteren ut.

Kjøper også ofte er par julestjerner, selv om jeg egentlig ikke er så begeistret for dem.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ja, de er vakre :-) Men lukten kan bli litt vel intens. Jeg måtte kaste dem ut i fjor :-( Ikke pga av allergi eller andre alvorlige reaksjoner. Det ble bare litt vel mye lukt i lengden.

Jeg kjøper dem også pga lukten.

Men jeg klarer ikke _for mye_ av den lukten. Den blir intens. Så de sviblene står sjelden mer enn 3-5 dager i full blomst, før jeg må kvitte meg med dem.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Lever de lenge?

Hm.

Hva er det jeg gjør feil da?

Skrevet

Da skal jeg kjøpe en for da har rampekatten noe å spise og garantert diare i jula ;o)

Skrevet

Jeg kjøper dem også pga lukten.

Men jeg klarer ikke _for mye_ av den lukten. Den blir intens. Så de sviblene står sjelden mer enn 3-5 dager i full blomst, før jeg må kvitte meg med dem.

''Jeg kjøper dem også pga lukten.''

Jeg også:-) Og det blir aldri for mye av den:-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Kjøper INGEN blomster til jul, og håper hvert år at jeg ikke får noen heller.

Jeg har sorte fingre, dødsfingre...dreper alt jeg kommer over :( Det er så synd å få noe vakkert og så se de døde restene etter fem dager.

Så jeg kjøper ingen ting, og vil helst ikke ha heller. Eneste jeg er glad i er buketter, de er jo "ment til å dø" liksom :)

Buketter vil jeg helst ikke ha, nettopp fordi de dør raskt. Og at de kan begynne drysse- og at stilkene blir ekkel etter hvert.

Kjøper julestjerne og svibler hvert år. De dør/blir kastet de også- men etter litt lengre tid enn evt buketter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...