Colette Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Skrevet 18. desember 2009 Ja, utrolig nok; det ville liksom ikke dø, så jeg satte den bare i kjøkkenvinduet som en ventestasjon. Men så ble det brått knupper på den, og så kom det en hel haug med blomster. Helt unormalt til mitt hus å være. He-he. Flott:-) Der er moro å oppleve slike ting med planter :-) 0 Siter
Gjest nissekjerringa Skrevet 18. desember 2009 Skrevet 18. desember 2009 Julestjerner UTEN glitter og amaryllis 0 Siter
Orio Skrevet 18. desember 2009 Skrevet 18. desember 2009 Jeg har julegardiner på kjøkkenet. De har samme bakgrunnsfarge som veggene mine (cafe royal) og har hemper som henger over en sort gadrinstang. Motivet er fjøsnisser, men ganske diskret:-) Er dette harry? :-) Harry kommer jo også an på helhetsinntrykket. Det skal stå til resten av innredningen, noe i alle fall bunnfargen gjør. Motivet må også ses i sammenheng med andre ting du har på kjøkkenet, hva du har til pynt (har aldri skjønt hvordan folk får plass til det på et kjøkken), farge på ting du har stående fremme, og selvsagt av selve motivet. Fjøsnisser er vel i seg selv ikke harry, men hvis fargene er veldig skarpe eller motivene er store kan det bli harry allikevel. Siden du beskriver motivet som diskret går jeg ut fra at fargene ikke er skarpe og at motivene ikke er store. Så i utgangspunktet tror jeg ikke gardinene dine er harry. Som sagt må det ses i sammenheng med en rekke andre ting, selv om gardinene er i en nøytral farge og motivet er diskret blir det harry om kjøkkenet ellers er dynget ned av nisser og annen julepynt. "Harry" er et vanskelig begrep. Julegardiner som er helt greie på kjøkkenet, kanskje til og med veldig fine, blir fort harry hvis du henger dem opp i stua i stedet. Jeg tror nesten jeg må se et bilde av hele kjøkkenet før jeg kan svare på om de er harry. Men for oss med god smak er jo julen den anledningen vi har til å ta frem vår harry side. :- ) 0 Siter
Colette Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Skrevet 18. desember 2009 Er iallefall kjempefornøyd fordi jeg synes den er så flott Og ekstra artig at ei venninne har laga den Det skjønner jeg godt . Det er alltid mye bedre med det som har et snev av noe personlig ved seg. Det er nettopp det jeg ikke liker med alt som selges av dekorasjoner, det er og blir totalt upersonlig. 0 Siter
Colette Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Skrevet 18. desember 2009 Julestjerner UTEN glitter og amaryllis Det er første gang jeg har kjøpt juletsjerne med glitter:-) Kanskje for å prøve å få et mer foredlet inntrykk av den, på eller annet vis? :-) Jeg synes nemlig at den kan virke ganske vulgær/hverdagslig akkurat slik som den er:-) 0 Siter
Orio Skrevet 18. desember 2009 Skrevet 18. desember 2009 Ikke i det hele tatt, skulle jeg skrive, men så gikk jeg på kjøkkenet og studerte dem litt. Helt i øverste kant er det jaggu meg noen julestjerner svært diskret plassert. Men de er der, hehe. *rister på hodet* Da er det bevist: du er harry. Det kunne vært verre.Det kunne vært gullfargede gardiner med diger, oppblåsbare julestjerner i plast og lys som skifter farge og blinker god jul i morsekode. Men heldigvis er ikke julen bare en feiring av jesu fødsel, den er også det alibiet vi med smakssans trenger for å kunne slippe løs noe av den harry siden vi holder i sjakk resten av året. 0 Siter
Colette Skrevet 18. desember 2009 Forfatter Skrevet 18. desember 2009 Harry kommer jo også an på helhetsinntrykket. Det skal stå til resten av innredningen, noe i alle fall bunnfargen gjør. Motivet må også ses i sammenheng med andre ting du har på kjøkkenet, hva du har til pynt (har aldri skjønt hvordan folk får plass til det på et kjøkken), farge på ting du har stående fremme, og selvsagt av selve motivet. Fjøsnisser er vel i seg selv ikke harry, men hvis fargene er veldig skarpe eller motivene er store kan det bli harry allikevel. Siden du beskriver motivet som diskret går jeg ut fra at fargene ikke er skarpe og at motivene ikke er store. Så i utgangspunktet tror jeg ikke gardinene dine er harry. Som sagt må det ses i sammenheng med en rekke andre ting, selv om gardinene er i en nøytral farge og motivet er diskret blir det harry om kjøkkenet ellers er dynget ned av nisser og annen julepynt. "Harry" er et vanskelig begrep. Julegardiner som er helt greie på kjøkkenet, kanskje til og med veldig fine, blir fort harry hvis du henger dem opp i stua i stedet. Jeg tror nesten jeg må se et bilde av hele kjøkkenet før jeg kan svare på om de er harry. Men for oss med god smak er jo julen den anledningen vi har til å ta frem vår harry side. :- ) He...he....Du får sagt det, orio :-) For å si det sånn: Mitt kjøkken går i brun- og beigetoner hele veien:-) Jeg har mer julepynt på lager, men døra inn til julepynten gikk i vranglås kveld.... Men min unge, fresche svigerdatter bemerket i hvert fall sist jul hun var her at mine julegardiner var så fine :-) Jeg vet ikke om hun mente det eller om hun bare smisket med svigermor. Men hun er ikke av dem smiskete typen:-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 18. desember 2009 Skrevet 18. desember 2009 *rister på hodet* Da er det bevist: du er harry. Det kunne vært verre.Det kunne vært gullfargede gardiner med diger, oppblåsbare julestjerner i plast og lys som skifter farge og blinker god jul i morsekode. Men heldigvis er ikke julen bare en feiring av jesu fødsel, den er også det alibiet vi med smakssans trenger for å kunne slippe løs noe av den harry siden vi holder i sjakk resten av året. *haha* Ja, jeg er nok småharry, i allefall Plasttre har vi også, udolsk som jeg er. Noen naboer er superharry, for de har blinkene lys i alle julens farver rundt husene sine. Festlig 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 *haha* Ja, jeg er nok småharry, i allefall Plasttre har vi også, udolsk som jeg er. Noen naboer er superharry, for de har blinkene lys i alle julens farver rundt husene sine. Festlig Jeg har også plasttre i år:-) Ikke kostet det mye heller:-) Men det er greit nok for mitt bruk :-) Har kjøpt lys av typen 120 minilys, og det ble så fint så :-) 0 Siter
morsan Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 ''For meg handler jula generelt mye om nostalgi, og de plantene som vi hadde i huset da jeg var barn, typisk svibler, julestjerne og gran er en del av denne nostalgien.'' Nostalgi går i arv, likeså harrystempel. Har mistanke om at jeg har arvet mye av min motvilje mot julestjerner fra min mor . Ja, og jeg har aldri eid en amaryllis - i likhet med min mor;-) 0 Siter
morsan Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg legger ikke å veldig mye i det, men jeg synes det var morsomt med harrystempel på julestjerna Jeg vet det er en kjær juleplante for mange, men jeg er ikke så begesitret for den, selv om den tar seg bedre ut i dekorasjoner enn alene. Jeg som har julegardiner på kjøkkenet leste jo her inne at _det_ er svært umoderne. Litt småharry jeg også ''selv om den tar seg bedre ut i dekorasjoner enn alene.'' nei, det er jeg ikke enig i. Jeg liker ikke slikke sammenplantninger med julestjerne oppi, men en ikke helt liten flergrenet julestjerne gjør seg godt på mitt julebord:-) 0 Siter
morsan Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg kjøper ikke blomster til jul for jeg regner alltid med at jeg får minst et par julestjerner e.l. Julestjerner er greit fordi de "alltid" har vært der, men de ryker ut med det samme jula er over (enten de ser pene ut eller ei ;-)). Første søndag i januar er vi alltid på en fast julefest. Der lodder de ut diverse på slutten av kvelden og aller sist går alle julestjernene som står på bordene. Man kan faktisk se at folk omtrent gjør seg usynlige slik at de slipper å vinne blomstene ;-) På søndag hadde jeg besøk av ei venninne som er blomsterdekoratør. Hun hadde med en nydelig dekorasjon: blankrød blomsterkrukke med en høy juletrelignende sak oppi. Denne er pyntet med kongler, rødt glitter og røde stjerner. Dekorasjonen står plassert i et hjørne på gulvet. Nydelig ) Skjønner at folk ikke akkurat synes det er sstas å få julestjerner i januar! Her også blir vi fryktelig fort ferdige med julestjernene:-) Jeg har forresten vurdert å få tak i en juleborddekorasjon. Så noen på et hotell - slike lave som ikke sperrer for personen tvers overfor deg ved bordet, og med røde roser, kongler og mye annet fint. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Vi kjøper julestjerner, azalea, amaryllis og svibler. Orkideer er omtrent det eneste som trives hos oss, så det har vi for tiden 4 stk av i stuevinduene 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Skjønner at folk ikke akkurat synes det er sstas å få julestjerner i januar! Her også blir vi fryktelig fort ferdige med julestjernene:-) Jeg har forresten vurdert å få tak i en juleborddekorasjon. Så noen på et hotell - slike lave som ikke sperrer for personen tvers overfor deg ved bordet, og med røde roser, kongler og mye annet fint. Nei, julestjerner er _jule_stjerner ;-) Flott med lave dekorasjoner på f.eks. store spisebord! 0 Siter
Skyer Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg får ofte noen julestjerner gjennom jobben...I tillegg kjøper jeg en amaryllis, og en bukett tulipaner. Liker å beholde mye av rødfargen i julen..Det blir så varmt og koselig.. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Røde tulipaner og en amaryllis. Og så har jeg noen røde roser som jeg stifter inn i en barkrans uttapå inngangdøra. De blir veldig vakre når de fryser. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Røde tulipaner og en amaryllis. Og så har jeg noen røde roser som jeg stifter inn i en barkrans uttapå inngangdøra. De blir veldig vakre når de fryser. Tulipaner glemte jeg jo helt å nevne! :-). "Må" bestandig ha tulipaner på bordet julaften. 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Vi kjøper julestjerner, azalea, amaryllis og svibler. Orkideer er omtrent det eneste som trives hos oss, så det har vi for tiden 4 stk av i stuevinduene ''Orkideer er omtrent det eneste som trives hos oss, så det har vi for tiden 4 stk av i stuevinduene :)'' Jeg har 2 i blomst og 2 som ikke er i blomst. Har du noen tips til stell av orkideer? Hva gjør du nå de er avblomstret? For da er de jo ikke akkurat så vakre lenge :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 ''Orkideer er omtrent det eneste som trives hos oss, så det har vi for tiden 4 stk av i stuevinduene :)'' Jeg har 2 i blomst og 2 som ikke er i blomst. Har du noen tips til stell av orkideer? Hva gjør du nå de er avblomstret? For da er de jo ikke akkurat så vakre lenge :-) Lurer på noe av det samme, og titter nå etter tips her: http://www.orkideer.com/ - har foreløpig ikke funnet så veldig relevante tips der. 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Lurer på noe av det samme, og titter nå etter tips her: http://www.orkideer.com/ - har foreløpig ikke funnet så veldig relevante tips der. Ikke jeg heller. Annet enn at de skal vannes med helt rent vann, og at man da altså ikke skal bruke den vanlige vannekanna som kanskje inneholder rester av vanlig blomstergjødsel bl.a. Og så skal de gjødsles meg egen orkidegjødsel hver 14. dag. I tillegg så trives de visst best i gjennomsiktige potteskjulere. Men jeg synes at vanningen er et problem på denne tiden av året. Det har lett for å bli for mye vann uansett hvor lite jeg vanner, synes jeg. Jeg fikk beskjed i blomsterbutikken om at de ikke skal ha vann stående i potten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.