blanke ark Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 ''Orkideer er omtrent det eneste som trives hos oss, så det har vi for tiden 4 stk av i stuevinduene :)'' Jeg har 2 i blomst og 2 som ikke er i blomst. Har du noen tips til stell av orkideer? Hva gjør du nå de er avblomstret? For da er de jo ikke akkurat så vakre lenge :-) Skyll dem under krana i lunka/romtemperert vann en gang i uka el så. Oftere når det er varmt eller de er i full blomst. Jeg lar ikke mine stå i fukt, men venter med å sette dem i pyntepotta til de har rent av seg. Jeg gjødsler når de kommer i blomst. Da tar jeg vann med gjødsel i en kumme og setter hele potta oppi ei stund. Lar det renne av seg, og ferdig med det. Gjødsler gjerne flere i samme slengen når jeg først lager gjødselvann, og så får andre potteplanter restene. Når de er avblomstra setter jeg dem kjølig og lyst, så setter de relativt raskt knopp igjen. Noen av orkideene har jeg slått all barken av, og så står de i vann som avskårne blomster. Av og til henger røttene bare tørt også, men det blir i hvert fall for skralt for planter som er i blomst. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Skyll dem under krana i lunka/romtemperert vann en gang i uka el så. Oftere når det er varmt eller de er i full blomst. Jeg lar ikke mine stå i fukt, men venter med å sette dem i pyntepotta til de har rent av seg. Jeg gjødsler når de kommer i blomst. Da tar jeg vann med gjødsel i en kumme og setter hele potta oppi ei stund. Lar det renne av seg, og ferdig med det. Gjødsler gjerne flere i samme slengen når jeg først lager gjødselvann, og så får andre potteplanter restene. Når de er avblomstra setter jeg dem kjølig og lyst, så setter de relativt raskt knopp igjen. Noen av orkideene har jeg slått all barken av, og så står de i vann som avskårne blomster. Av og til henger røttene bare tørt også, men det blir i hvert fall for skralt for planter som er i blomst. ''Når de er avblomstra setter jeg dem kjølig og lyst, så setter de relativt raskt knopp igjen.'' Nå har ikke jeg noe kjølig og lyst sted, og jeg har heller ikke erfaring med at de setter raskt knopp igjen. Hva er raskt? Har noen planter nå som blomstret for et halvår siden... 0 Siter
blanke ark Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 ''Når de er avblomstra setter jeg dem kjølig og lyst, så setter de relativt raskt knopp igjen.'' Nå har ikke jeg noe kjølig og lyst sted, og jeg har heller ikke erfaring med at de setter raskt knopp igjen. Hva er raskt? Har noen planter nå som blomstret for et halvår siden... Eh... raskt er nok noen måneder. Og lengre tid for andre. Hvis du feks setter dem i vinduskarmen på soverommet, så er det ofte kjøligere der enn i stua/kjøkkenet. Eller gangen, hvis du har vindu der. Sist jeg satte ned planter, så tok det bare et par uker før en av dem hadde satt knopp igjen. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 ''Orkideer er omtrent det eneste som trives hos oss, så det har vi for tiden 4 stk av i stuevinduene :)'' Jeg har 2 i blomst og 2 som ikke er i blomst. Har du noen tips til stell av orkideer? Hva gjør du nå de er avblomstret? For da er de jo ikke akkurat så vakre lenge :-) Man kan si det slik, at hos oss trives orkideene fordi de får så lite stell... De står i vinduet og får mye lys. Og så får de ca et eggeglass med vann hver uke. Når de er avblomstret får de bare stå i fred. Får vann som vanlig. Plutselig dukker det opp knopper igjen Like morsomt hver gang 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Man kan si det slik, at hos oss trives orkideene fordi de får så lite stell... De står i vinduet og får mye lys. Og så får de ca et eggeglass med vann hver uke. Når de er avblomstret får de bare stå i fred. Får vann som vanlig. Plutselig dukker det opp knopper igjen Like morsomt hver gang Ok:-) Jeg hadde også hørt rådet om et eggeglass med vann i uka. Men da jeg nevnte dette for ei dame i blomsterbutikken, så så hun forskrekket på meg og sa at det var alt for lite når de sto i blomst. Ikke lett å bli klok:-) 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Skyll dem under krana i lunka/romtemperert vann en gang i uka el så. Oftere når det er varmt eller de er i full blomst. Jeg lar ikke mine stå i fukt, men venter med å sette dem i pyntepotta til de har rent av seg. Jeg gjødsler når de kommer i blomst. Da tar jeg vann med gjødsel i en kumme og setter hele potta oppi ei stund. Lar det renne av seg, og ferdig med det. Gjødsler gjerne flere i samme slengen når jeg først lager gjødselvann, og så får andre potteplanter restene. Når de er avblomstra setter jeg dem kjølig og lyst, så setter de relativt raskt knopp igjen. Noen av orkideene har jeg slått all barken av, og så står de i vann som avskårne blomster. Av og til henger røttene bare tørt også, men det blir i hvert fall for skralt for planter som er i blomst. Ok:-) Takk for råd! 0 Siter
Gjest jul med din glede Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Jeg kjøpte en stor rød julestjerne i slutten av november. Den står i vinduet sammen med adventslys og litt julepynt. Jeg kjøpte en liten hvit julestjerne for noen dager siden og satte den i gangen. Ellers blir jeg ikke hjemme i jula så mer blomster kommer jeg ikke til å kjøpe dette året. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Ok:-) Jeg hadde også hørt rådet om et eggeglass med vann i uka. Men da jeg nevnte dette for ei dame i blomsterbutikken, så så hun forskrekket på meg og sa at det var alt for lite når de sto i blomst. Ikke lett å bli klok:-) Ser nå at blomstene står veldig lenge hos oss i alle fall. Og skulle det slumpe til at de får noe særlig mer vann, så faller blomstene av... 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Ser nå at blomstene står veldig lenge hos oss i alle fall. Og skulle det slumpe til at de får noe særlig mer vann, så faller blomstene av... Akkurat....det stemmer med mine iakttagelser:-) Jeg opplevde nemlig å miste en haug med blomster en gang (alle visnet samtidig) , og det var fordi planten hadde fått for mye vann. Så da følger jeg ditt råd om et eggeglass i uka :-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Akkurat....det stemmer med mine iakttagelser:-) Jeg opplevde nemlig å miste en haug med blomster en gang (alle visnet samtidig) , og det var fordi planten hadde fått for mye vann. Så da følger jeg ditt råd om et eggeglass i uka :-) Det sies at de fleste potteplanter dør av for mye vann. En jeg kjenner sier at de ikke skal vannes før en hører slurpelyder når de får vann 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Det sies at de fleste potteplanter dør av for mye vann. En jeg kjenner sier at de ikke skal vannes før en hører slurpelyder når de får vann He..he....:-) Det er nok helt sant det der:-) Vanlige grønne planter vanner jeg en gang i uka, bortsett fra en type som klarer seg fint i 14 dager. Husker ikke hva den heter, men den er veldig dekorativ, grønn og flott :-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 He..he....:-) Det er nok helt sant det der:-) Vanlige grønne planter vanner jeg en gang i uka, bortsett fra en type som klarer seg fint i 14 dager. Husker ikke hva den heter, men den er veldig dekorativ, grønn og flott :-) Jeg har kvittet meg med alle masete planter. De som trenger vann hver dag er ikke ønsket her 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Jeg har kvittet meg med alle masete planter. De som trenger vann hver dag er ikke ønsket her Nei, du sier noe. Men det er vel ikke så maneg som trenger vann hver dag? Sommerblomster som står ute i potter som sommeren kanskje :-) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Nei, du sier noe. Men det er vel ikke så maneg som trenger vann hver dag? Sommerblomster som står ute i potter som sommeren kanskje :-) Ja, blomstrende potteplanter er ganske masete. Potteroser dauer enten av mangel på vann eller spinnmidd. Får jeg en sånn holder jeg den langt unna de andre. Jeg kastet nylig tre grønnplanter som også demonstrerte om de ikke fikk vann ofte. Makan til mas! 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Ja, blomstrende potteplanter er ganske masete. Potteroser dauer enten av mangel på vann eller spinnmidd. Får jeg en sånn holder jeg den langt unna de andre. Jeg kastet nylig tre grønnplanter som også demonstrerte om de ikke fikk vann ofte. Makan til mas! De må ha et minimum for å leve vet du :-) Potteroser har jeg for lengst gitt opp å ha inne....Og det samme med Hawai-roser og alle disse begoniaene(som jeg heller ikke liker noe særlig). Jeg synes det er trivelig med litt blomstrende planter, men de er ikke så lette å få til. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Ja, blomstrende potteplanter er ganske masete. Potteroser dauer enten av mangel på vann eller spinnmidd. Får jeg en sånn holder jeg den langt unna de andre. Jeg kastet nylig tre grønnplanter som også demonstrerte om de ikke fikk vann ofte. Makan til mas! Det er lurt å drive aktiv avvenning av vanntilførsel. Hos oss funker det ganske greit ;-) 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Jeg har kvittet meg med alle masete planter. De som trenger vann hver dag er ikke ønsket her Det er denne jeg mener, som tåler opp til 2 uker uten vann: https://www.mestergronn.no/blomsterbutikk/detaljer/stor_zamioculcas/177/44 0 Siter
Lillemus Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 Det er denne jeg mener, som tåler opp til 2 uker uten vann: https://www.mestergronn.no/blomsterbutikk/detaljer/stor_zamioculcas/177/44 Den der er kjempefin! ) Men det er maaaaange planter som tåler flere uker uten vann... *Skotter bort i vinduskarmen* 0 Siter
Colette Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Skrevet 19. desember 2009 Den der er kjempefin! ) Men det er maaaaange planter som tåler flere uker uten vann... *Skotter bort i vinduskarmen* Ja, jeg liker den kjempegodt og har 2 stk. av den :-) Jeg har en på kontoret mitt også. Ha...ha...ja, det er mange grønnplanter som tåler en støyt, men de blir finest hvis de får litt vann og gjødsel innimellom :-) 0 Siter
blanke ark Skrevet 19. desember 2009 Skrevet 19. desember 2009 De må ha et minimum for å leve vet du :-) Potteroser har jeg for lengst gitt opp å ha inne....Og det samme med Hawai-roser og alle disse begoniaene(som jeg heller ikke liker noe særlig). Jeg synes det er trivelig med litt blomstrende planter, men de er ikke så lette å få til. Begonia døde konsekvent hos meg, helt til jeg tilfeldigvis hadde ledig ei Eva-solo urtepotte (basilikum dør i hvert fall her i huset!). I den potta sto den og blomstra fra bursdagen min tidlig på vinteren, og helt til jeg satte den ut om sommeren. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.