Gå til innhold

Hvilke blomster kjøper dere til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begonia døde konsekvent hos meg, helt til jeg tilfeldigvis hadde ledig ei Eva-solo urtepotte (basilikum dør i hvert fall her i huset!). I den potta sto den og blomstra fra bursdagen min tidlig på vinteren, og helt til jeg satte den ut om sommeren.

Basilikum dør vel i de fleste hjem:-) Jeg klarte å holde liv i den på verandaen i sommer, sammen med persille og gressløk. Men den liker jo ikke vind bl.a.

Hva slags potte er Eva-solo-potte?

Fortsetter under...

• Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

45

• morsan

15

• AneM1365380603

13

• Orio

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Den der er kjempefin! :o) Men det er maaaaange planter som tåler flere uker uten vann... *Skotter bort i vinduskarmen*

''Men det er maaaaange planter som tåler flere uker uten vann... ''

Jepp:-) Vi har hatt flere planter som har overlevd 3-3,5 uker uten en dråpe vann i sommerferien :-)

Skrevet

''Men det er maaaaange planter som tåler flere uker uten vann... ''

Jepp:-) Vi har hatt flere planter som har overlevd 3-3,5 uker uten en dråpe vann i sommerferien :-)

Det er jo stor forskjell på og overleve og å trives da :-)

Skrevet

Begonia døde konsekvent hos meg, helt til jeg tilfeldigvis hadde ledig ei Eva-solo urtepotte (basilikum dør i hvert fall her i huset!). I den potta sto den og blomstra fra bursdagen min tidlig på vinteren, og helt til jeg satte den ut om sommeren.

Basilikum-tips:

Tynn ut litt i den potta du kjøper i butikken, altså at første gangen du tar, røsker du opp med rota hist&pist.

Og: De tåler ikke å ha det kjølig, som f eks å stå i et østvendt vindu om vinteren.

Skrevet

Det er jo stor forskjell på og overleve og å trives da :-)

...og det er stor forskjell på den behandlingen planter får resten av året og den de må nøye seg med i sommerferien.

Annonse

Skrevet

Basilikum dør vel i de fleste hjem:-) Jeg klarte å holde liv i den på verandaen i sommer, sammen med persille og gressløk. Men den liker jo ikke vind bl.a.

Hva slags potte er Eva-solo-potte?

Det er ei selvvanningspotte. Sånn: http://www.evasolo.com/dk/products-flowerpot.html

Nå har jeg latt høstens avblomstra begonia vike plassen for asalea i samme potta. Spent på hvordan det går.

Skrevet

Den planten har jeg, og den er veldig snill :) Det var ei som kalte den en "seintvoksende plante", men det er da helt feil. Den vokser i alle retninger, og holder seg grønn og fin :)

Slik er det her også:-) Den tar det jo roligere nå om vinteren, men om sommeren kommer det ofte nye skudd. Og de kommer fort:-)

AneM1365380603
Skrevet

Basilikum-tips:

Tynn ut litt i den potta du kjøper i butikken, altså at første gangen du tar, røsker du opp med rota hist&pist.

Og: De tåler ikke å ha det kjølig, som f eks å stå i et østvendt vindu om vinteren.

3-4 uker overlever basilikum og oregano her, og den siste uka er plantene en skam på kjøkkenbenken.

AneM1365380603
Skrevet

Slik er det her også:-) Den tar det jo roligere nå om vinteren, men om sommeren kommer det ofte nye skudd. Og de kommer fort:-)

Ja, sant.... Plutselig kommer nye skudd som vokser i et voldsomt tempo :) Det er kjekt å eie takknemlige planter, hehe.

Skrevet

Den er det jammen fristende å prøve. Vet du hvor man får tak i dem?

De selger sånne både på Jernia og på TilBords. Tror de har kampanjepris på Jernia for tida, faktisk.

Skrevet

Basilikum-tips:

Jeg husker da jeg hadde drivhus....da hadde jeg urteplanter da. Og spesielt basilikumen stortrivdes der.

Annonse

Skrevet

3-4 uker overlever basilikum og oregano her, og den siste uka er plantene en skam på kjøkkenbenken.

Jeg har hatt så mange mislykkede basilikumforsøk på kjøkkenet om vinteren at jeg ikke lenger prøver å få den til å overleve. Satser heller på å bruke den opp i løpet av få dager. :-)

Jeg vil helst ha slike krydderurter i en bred vinduskarm rett ved kjøkkenbenken, men det er kaldere der enn i rommet forøvrig nå om vinteren...

Om sommeren har jeg latt basilikumen stå utendørs (i potte, ikke i bakken), og da lever den hele sommeren igjennom.

Skrevet

Jeg husker da jeg hadde drivhus....da hadde jeg urteplanter da. Og spesielt basilikumen stortrivdes der.

Ja, det vil jeg tro.

Skrevet

Basilikum-tips:

De tynner seg ut naturlig hos meg. Helt av seg selv... Min mor får basilikum til å leve leeenge. Vanligvis helt til hun skal på ferie og jeg har ansvar for blomsterstellet.

Hvis jeg sår plantene selv, så kan jeg i hvert fall ha buskbasilikum stående ganske lenge. Men de derre krydderurtene fra butikk...grrrr...

Skrevet

De tynner seg ut naturlig hos meg. Helt av seg selv... Min mor får basilikum til å leve leeenge. Vanligvis helt til hun skal på ferie og jeg har ansvar for blomsterstellet.

Hvis jeg sår plantene selv, så kan jeg i hvert fall ha buskbasilikum stående ganske lenge. Men de derre krydderurtene fra butikk...grrrr...

''Men de derre krydderurtene fra butikk...grrrr...''

Ja, de er dyre og dårlige. Jeg synes ikke at det smaker så mye av dem, heller. Ikke engang av gressløken.

Skrevet

Svibler og avskårne amaryllus her. :) Er ikke så glad i juleglede eller julestjerne..

AneM1365380603
Skrevet

Jeg har hatt så mange mislykkede basilikumforsøk på kjøkkenet om vinteren at jeg ikke lenger prøver å få den til å overleve. Satser heller på å bruke den opp i løpet av få dager. :-)

Jeg vil helst ha slike krydderurter i en bred vinduskarm rett ved kjøkkenbenken, men det er kaldere der enn i rommet forøvrig nå om vinteren...

Om sommeren har jeg latt basilikumen stå utendørs (i potte, ikke i bakken), og da lever den hele sommeren igjennom.

Jeg begynte med friske urter nylig, så jeg får prøve meg fram :) De smaker i allefall deilig i forhold til urter på glass. Spesielt synes jeg oreganoen gir god smak til pizza!

Skrevet

Svibler og avskårne amaryllus her. :) Er ikke så glad i juleglede eller julestjerne..

Ok.:-) Et år hadde jeg en julerose på salongbordet, og det var litt spesielt. Ellers er jeg ikke så glad i juleplantene jeg heller, men de hører julen til. Jeg hiver dem ut samtidig som jeg rydder ut julepynten :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...