Gå til innhold

hva er vanligst uttale av navnet Tove?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hørt noen bli kalt Tove med -o-. Er absolutt mest vanlig med -å-uttale, ja.

Det er jeg helt enig med deg i :-)

Skrevet

Tåve er vanlig uttale etter min mening, har aldri hørt noen uttale det med o.

Men noen sier jo Morten med o også.

Jeg har alltid sagt Morten. Kjenner flere Morten i 30-40 års alderen og har ikke hørt noen brukt MÅrten om dem.

Jeg kjente til en Mårten da jeg var barn, men han skrev også Mårten.

Jeg sier alltid Tåve, men har en sjelden gang hørt Tove.

Skrevet

Jeg kjenner flere Tove'r (Tåve), og 1 Tove (Tove).

Foretrekker helt klart Tåve :)

Gjest en Tåve
Skrevet

Jeg heter Tove, uttaler navnet mitt Tåve. Husker at noen eldre mennensker kalte meg for Tove med o da jeg var liten. Var veldig snurt for det.

Skrevet

I min dialekt uttales Morten med "o" (men Tove med "å").

Gjest Ulvinnen
Skrevet

''Men noen sier jo Morten med o også.''

Ja? Jeg kjenner mange som heter Morten, har aldri hørt det uttalt på annen måte enn med O.

Skrevet

Ja? Jeg kjenner mange som heter Morten, har aldri hørt det uttalt på annen måte enn med O.

Jeg har aldri hørt det blitt sagt av noen på annen måte enn Mårten, men har hørt det på tv f.eks. uttalt med tydelig o som i Mooorten.

Eller, vi sier vel egentlig Mårtn. :o)

Skrevet

Det er vel ingen som uttaler det med O?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er vel ingen som uttaler det med O?

Selvsagt er det det. Som jeg skrev, så uttaler alle de jeg kjenner som heter Morten det med O. Uttale med Å høres helt feil ut for meg.

Skrevet

Selvsagt er det det. Som jeg skrev, så uttaler alle de jeg kjenner som heter Morten det med O. Uttale med Å høres helt feil ut for meg.

OK, jeg har aldri hørt den uttalen før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...