Gå til innhold

Kan fastlegen stilles til ansvar her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent av meg ligger i respirator på sykehuset etter å ha fått Legionella. Han hadde vært i Hellas, kom hjem til Norge og oppsøkte fastlegen med influensasymptomer. Fastlegen trodde det var svineinfluensa og rådet personen til å komme seg innendørs. Da han kom tilbake noen dager etterpå etter bare å ha blitt verre, med blant annet smerter i brystet var fastlegen i tvil om han skulle legge han inn på sykehuset, med ba han kontakte legevakt om det skulle bli verre.

Han havnet til slutt på legevakta, som sendte han til sykehuset hvor de raskt fant ut at det var Legionella. Men da hadde det gått så langt at han måtte legges i respirator pga pusteproblemer. Og der ligger han ennå. Vi vet ikke om han overlever.

Er dette noe fastlegen burde ha sjekket ut på et tidligere tidspunkt? Kan fastlegen bli stilt til ansvar for dette her? Jeg håper vel egentlig ikke det da jeg synes synd på fastlegen. Men er det hans ansvar?

Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men synes som deg synd i fastlegen.

Det er mange alvorlige sykdommer som starter med influensasymptomer, og legene kan jo strengt tatt ikke sende alle med influensasymptomer til videre utredning, da ville jo systemet kollapse.

En kollega av meg var tidligere kommunelege, hun ønsket ikke å gå tilbake til den jobben, nettopp av den grunnen...usikkerheten rundt mulige feilvurderinger, spesielt av influensasymptomer...

Håper det går bra med han da.....

Skrevet

Jeg vet ikke svaret på det du spør om, men synes som deg synd i fastlegen.

Det er mange alvorlige sykdommer som starter med influensasymptomer, og legene kan jo strengt tatt ikke sende alle med influensasymptomer til videre utredning, da ville jo systemet kollapse.

En kollega av meg var tidligere kommunelege, hun ønsket ikke å gå tilbake til den jobben, nettopp av den grunnen...usikkerheten rundt mulige feilvurderinger, spesielt av influensasymptomer...

Håper det går bra med han da.....

Men jeg tenker på det faktum at han kom rett fra utlandet, burde man ikke da tenkt på og utelukket Legionella? Vet ikke hvordan de tester det ut, men på sykehuset fant de det ut ganske fort. Er ekstra synd at han fikk dette midt i svineinfluensatiden. Hadde det ikke vært det kunne det jo tenkes at han hadde fått diagnose tidligere.

Skrevet

Men jeg tenker på det faktum at han kom rett fra utlandet, burde man ikke da tenkt på og utelukket Legionella? Vet ikke hvordan de tester det ut, men på sykehuset fant de det ut ganske fort. Er ekstra synd at han fikk dette midt i svineinfluensatiden. Hadde det ikke vært det kunne det jo tenkes at han hadde fått diagnose tidligere.

Det har du sikkert rett i, hvis han gikk til legesenter er det jo som regel lett å få tatt en prøve...spesielt når han kom tilbake burde vel legen reagert.

Jeg vet ikke....men den legen har det sikkert ikke særlig godt nå...

Skrevet

Det har du sikkert rett i, hvis han gikk til legesenter er det jo som regel lett å få tatt en prøve...spesielt når han kom tilbake burde vel legen reagert.

Jeg vet ikke....men den legen har det sikkert ikke særlig godt nå...

Nei, får håpe han ikke slutter som lege, dersom dette går gale veien.

Det er jo et indisk ordtak som sier " ingen blir god lege før han har tatt livet noen".....

Gjest synes jeg
Skrevet

Når han kommer rett fra utlandet er det nærliggende å tenke svineinfluensa også i disse tider. De er ikke guder fastlegene, og slike ting vil skje. Alle med influensasymptomer kan potensielt ha noe farlig, men det har nå vært slik at man ikke skal teste hver enkelt pasient rundt dette, og ta det mer på symptom. Jeg synes det er uheldig for din venn, men synes ikke en kan klandre fastlegen for skjødesløshet likevel i dette tilfellet.

Skrevet

I grunnen så tror jeg ikke det. Fastlegen har gjort en feilvurdering, men en forståelig feilvurdering.

Skrevet

Legionella er jo ikke noen vanlig sykdom, og det virker forståelig at legen ikke tenker på det umiddelbart - særlig i disse svine-tider ;)

Jeg synes fastlegen har gjort en grei jobb. Han anbefalte å kontakte legevakten om symptomene forverret seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...