Gå til innhold

Katter og ormekurer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært innlegg her inne før om problemene med å gi enkelte katter ormekurer. Vi har to katter og det er et styr å få i dem ormekurtabletter. Det verste er at de har måttet ha to ulike typer - en for vanlig småmark og en for bendelorm/spolorm(?). Har grua meg til styret hver eneste gang!

Siden vi pleier å gi dem kurer to ganger i året (jul og sommerferie), så var det tid for ny kur nå *sukk*

Jeg har aldri vært helst sikker på om de har fått i seg nok av kurene fordi de har fråda så fælt etter inntak av tablettene...

Jeg mailet en ny veterinærklinikk jeg har hørt så mye positivt om og ba om å få time for begge kattene slik at de kunne få gitt dem de nødvendige ormekurene. Fikk et hyggelig svar tilbake om at de godt kunne ta imot kattene, men at det da ble litt dyrere enn om jeg gav dem kuren selv. Det ville koste 350 kroner... (og jeg som hadde sett for meg en tusenlapp e.l.;-)). I mailen sto det også at jeg lett kunne gi kuren selv pga at de hadde pipetter med en blanding man kan ha bak i nakken på katten (som ved flåttbeskyttelse). Kattene trengte bare en behandling og den funka mot alle typer makk - og at denne kuren var supereffektiv!

Kjørte innom veterinæren og fikk kjøpt to ampuller til 200 kroner og satte kuren på kattene selv *jippiii!*

Tenkte å si fra her inne slik at andre eventuelle fortvila katteeiere kunne få vite om denne vidunderkuren :-)

AneM1365380603
Skrevet

Det er godt det går framover med slikt også, selv om den ene tabletten jeg ga tok alle sorter makk. Jeg måtte legge tabletten helt bak på tunga, men med den ene katten var det også vanskelig.

Loppemiddelet ble gitt på samme måte som det du beskriver, og det er da enkelt og greit :)

Skrevet

Det er godt det går framover med slikt også, selv om den ene tabletten jeg ga tok alle sorter makk. Jeg måtte legge tabletten helt bak på tunga, men med den ene katten var det også vanskelig.

Loppemiddelet ble gitt på samme måte som det du beskriver, og det er da enkelt og greit :)

På den ene katten går det som regel greit å gi kur, men på den andre er det plent umulig :-/

Det er en lettelse å vite at problemet nå er løst :)

Skrevet

Ja, dette er en fin og lettvint løsning. Det eneste aberet er at pelsen har lett for å bli seig på det stedet man setter kuren i lang tid etterpå.

Skrevet

Ja, dette er en fin og lettvint løsning. Det eneste aberet er at pelsen har lett for å bli seig på det stedet man setter kuren i lang tid etterpå.

Ups, må sjekke på kattene når de kommer inn igjen....

Gjest majas mamma
Skrevet

sist jeg var på apoteket i Sverige hadde de ormekur, på en tablett, som tok knekken på både mark og egg. Kjempepraktisk. Ellers har jeg funnet ut at både ormkur og flåttkur, sånn pipettegreie, selges uten resept i Sverige, og billigere også enn her hjemme.

Skrevet

Ups, må sjekke på kattene når de kommer inn igjen....

I hvert gjaldt det min kjære langhårede og nå avdøde katt. Det ble floke der også :-(

Skrevet

sist jeg var på apoteket i Sverige hadde de ormekur, på en tablett, som tok knekken på både mark og egg. Kjempepraktisk. Ellers har jeg funnet ut at både ormkur og flåttkur, sånn pipettegreie, selges uten resept i Sverige, og billigere også enn her hjemme.

Det er tablettinntaket som har vært problematisk hos oss, så godt å slippe det!

Jeg vil tro pipettene fåes uten resept her i Norge også siden vi bare kjøpte det over disk hos veterinæren? Vi bor laaangt unna svenskegrensa, så må nok holde oss til det som finnes her ;)

Skrevet

I hvert gjaldt det min kjære langhårede og nå avdøde katt. Det ble floke der også :-(

Usj, da skal jeg børste ekstra på Kattja som er langhåra!

Skrevet

Usj, da skal jeg børste ekstra på Kattja som er langhåra!

Ja, jeg syntes egentlig at dette var en dum side av denne ormekuren. Datteren min har brukt det samme middelet på sine katter, og hun har samme erfaring. Det har nok noe med at det er et klissete middel.

Ellers er det jo en utrolig lettvint måte å gi ormekur på :-)

Skrevet

Ja, jeg syntes egentlig at dette var en dum side av denne ormekuren. Datteren min har brukt det samme middelet på sine katter, og hun har samme erfaring. Det har nok noe med at det er et klissete middel.

Ellers er det jo en utrolig lettvint måte å gi ormekur på :-)

Jeg tror nesten ikke vi har noe valg dersom vi skal få gitt den nødvendige ormekuren... Den ene katten har tendenser til å bli så tynn synes jeg. Hun er korthåret og ser nok derfor veldig tynn ut i forhold til den langhåra katten. Selv mistenker jeg at hun har gått med orm en stund og derfor blir ekstra tynn :-/ Begge fanger mus daglig, så da er nok ekstra utsatt da... Skal sjekke pelsen deres og satser på det går bra :)

Skrevet

Jeg tror nesten ikke vi har noe valg dersom vi skal få gitt den nødvendige ormekuren... Den ene katten har tendenser til å bli så tynn synes jeg. Hun er korthåret og ser nok derfor veldig tynn ut i forhold til den langhåra katten. Selv mistenker jeg at hun har gått med orm en stund og derfor blir ekstra tynn :-/ Begge fanger mus daglig, så da er nok ekstra utsatt da... Skal sjekke pelsen deres og satser på det går bra :)

Ja, de må få ormekur når de er utekatter som spiser og fanger mus. Det er helt udiskutabelt. Et lite pelsproblem er mindre betydningsfullt enn at katten er full av orm og blir tynn og skranten.

Så fortsett med den løsningen som fungerer for dere :-)

Skrevet

Ja, de må få ormekur når de er utekatter som spiser og fanger mus. Det er helt udiskutabelt. Et lite pelsproblem er mindre betydningsfullt enn at katten er full av orm og blir tynn og skranten.

Så fortsett med den løsningen som fungerer for dere :-)

Tror vi må gjøre det, ja :)

Skrevet

Kjempeflott!! Vi sliter så veldig med å få i katten ormekur. Klarer ikke å putte den inn i munnen hans, han blir helt rabiat! Vi knuser og blander i maten, men han kjenner lukten og spiser nesten ikke de dagene vi holder på, så jeg føler alltid at han ikke får i seg nok av middelet. Vi skal kjøpe sånne dråper!! Så får pelsen bli som den blir!!

Skrevet

Kjempeflott!! Vi sliter så veldig med å få i katten ormekur. Klarer ikke å putte den inn i munnen hans, han blir helt rabiat! Vi knuser og blander i maten, men han kjenner lukten og spiser nesten ikke de dagene vi holder på, så jeg føler alltid at han ikke får i seg nok av middelet. Vi skal kjøpe sånne dråper!! Så får pelsen bli som den blir!!

Akkurat samme erfaring som vi har her hjemme. Jeg føler vi hadde prøvd alt! Det siste jeg vurderte å prøve var å knuse en tablett, ha den i leverpostei og smøre på den ene poten til katten (fikk tipset her inne). Jeg er imidlertid glad vi slipper å prøve det..Så for meg masse griseri med leverpostei "overalt" ;)

Det er virkelig en lettelse at vi endelig fant noe som var så enkelt! :)

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er tablettinntaket som har vært problematisk hos oss, så godt å slippe det!

Jeg vil tro pipettene fåes uten resept her i Norge også siden vi bare kjøpte det over disk hos veterinæren? Vi bor laaangt unna svenskegrensa, så må nok holde oss til det som finnes her ;)

Man kan kjøpe over disk hos veterinæren, men ellers er både ormekur og flåttmiddel reseptbelagt. Så her hos oss må vi først innom veterinæren og hente resept, og så innom apoteket for å hente medisinene. Mye letter å ta det i Sverige når vi bor såpass nærme. Tar det i samme slengen som andre ting. Og det er billigere også, og det er jo ikke å forakte.

Katten min er heller ikke glad i å ta medisin, og medisin i mat er utelukket. Jeg tar bare bestemt tak i katten og åpner munnen og slipper tabletten så langt inn som mulig. Holder munnen igjen til han har svelget, og så er det gjort. Den skikkelige asosiale katta mi går da omvveier rundt meg og er kjempefornærmet i et par dager. Derfor er det veldig enkelt med 1 tablett som tar knekken på alt med en gang.

Skrevet

Man kan kjøpe over disk hos veterinæren, men ellers er både ormekur og flåttmiddel reseptbelagt. Så her hos oss må vi først innom veterinæren og hente resept, og så innom apoteket for å hente medisinene. Mye letter å ta det i Sverige når vi bor såpass nærme. Tar det i samme slengen som andre ting. Og det er billigere også, og det er jo ikke å forakte.

Katten min er heller ikke glad i å ta medisin, og medisin i mat er utelukket. Jeg tar bare bestemt tak i katten og åpner munnen og slipper tabletten så langt inn som mulig. Holder munnen igjen til han har svelget, og så er det gjort. Den skikkelige asosiale katta mi går da omvveier rundt meg og er kjempefornærmet i et par dager. Derfor er det veldig enkelt med 1 tablett som tar knekken på alt med en gang.

Tro meg - Jeg har virkelig vært helt bestemt og gjort alt riktig mht tablettinntaket, men den ene katten fråder så ille etter at tabletten er svlegt at jeg tror mye kommer opp igjen(hvit fråde).

Jeg har en venninne som er katteekspert og hun sier at hun har hatt en katt som var håpløs å få i tabletter... Kattene mine er søstre, så det er kanskje noe genetisk ;-) Den forrige katten vår hadde vi ikke slike problemer med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...