Gå til innhold

Ble kaldt lausunge.

Anbefalte innlegg

Gjest Sleng ikke rundt med ord
Skrevet

Litt???

Det er jo bare andre ord for å si at moren din har vært en hore? Hvordan ville du som mor likt å bli omtalt slik?

Dessuten er det alvorlig å fleipe med sånt når andre elever er til stede. Jeg hadde helt sikkert ledd selv av en slik uttalelse om det var til meg på den alderen. Kjenner meg veldig igjen. En forstår ikke selv der og da at en bare blir ledd av. Rekasjonene kan først komme mange år seinere. Barn som ler i slike situasjoner har ofte ikke lært seg og sette ord på følelsene. De skjønner ikke at andre beahndler de respektløst, derfor ler de. Noen barn kan også le selv om de blir slått halvt i hel av andre elever.

Bruk ord korrekt! Hore er noe annet enn "å få en unge utenom eksteskap"

Hore = ta seg betalt for å yte sexuelle tjenester.

Det er nok ikke alle som har barn utenfor eksteskap som har tatt seg betalt for å si det mildt. Og det er ikke alle horer som får unger!

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kaka11365381158

12

• Lillemus

2

• nick

2

• jubalong70

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest jul med din glede
Skrevet

Jeg var ikke tilstede da dette ble sagt, men det hele høres ganske uskyldig ut. Diskusjonen før og etter har mye å si. Jeg kan anta at dette var i en biologitime hvor arv og gener ble studert.

Jeg ser også for meg at læreren er en mann. Av en eller grunn tror jeg ikke at klassen hadde opplevd det morsomt hvis en kvinne hadde sagt det.

Jeg er overrasket over at man forbinder ordet lausunge i dag med at mor er en hore. Ordet lausunge ble brukt før i tiden om de som var født utenfor ekteskap - noe jeg forstår at datteren din ikke er. Før i tiden så man på kvinner som fødte barn utenfor ekteskap og uten å ha planer om å gifte seg som horer. Jeg reagerer på at slik tankegang sitter fremdeles inne.

Hvis datteren din og resten av klassen var med på spøken så synes jeg dette vitner om et øyeblikk med munter stemning i klasserommet da dette var sagt. Det viser elever og lærer som er trygge på hverandre og ingenting er bedre. Det kan ikke bli slik at en lærer skal bli redd hele tiden og ikke tillate seg en koselig avslappet tone og vurdere situasjonen selv sammen med elevene.

Jeg synes mannen din overreagerer, men kan dette treffe han på noe som helst vis. Har kamerater av han fleipet med det samme før og gjort han usikker?

Gjest majas mamma
Skrevet

Hvorfor det?

Skal ikke en lærer kunne fleipe og tulle med elever når elevene så og si er voksne?

Enkelte ting fleiper man bare ikke med. Jeg er selv lærer på vgs, og selvfølgelig kan jeg tøyse og tulle litt med elevene, men det går en klar grense, og den er KLART overskredet i dette tilfellet.

Skrevet

Det er datteren din som har opplevd dette, og når hun synes det er ok, så er det etter min mening sannsynligvis også det. Det er som regel ikke hvilke ord som blir brukt, men måten ordene blir sagt på, som avgjør intensjon, innhold osv.

Mannen din bør ikke la sin egen sårbarhet gå ut over datteren ved å lage styr rundt dette.

synes

Kaka11365381158
Skrevet

Ser du virkelig på kvinner som horer hvis de får barn utenfor ekteskap?

Nei, overhode ikke. Men når ordet lausunge blir brukt, så tenker jeg på en unge som er født av en hore. Ikke nødvenigvis en som har tatt seg betalt, men av ei som ligger med omtrent alle menn som vil ha de.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Nei, overhode ikke. Men når ordet lausunge blir brukt, så tenker jeg på en unge som er født av en hore. Ikke nødvenigvis en som har tatt seg betalt, men av ei som ligger med omtrent alle menn som vil ha de.

Det viser dine fordommer og de bør du gjøre noe med. Hvor mange sexualpartnere en kvinne har hatt er ikke din sak. Har du en grense på hvor mange menn en kvinne skal ha ligget med for at ungen skal kalles lausunge? En moderne vri av ordet lausunge forresten.

Kaka11365381158
Skrevet

Det viser dine fordommer og de bør du gjøre noe med. Hvor mange sexualpartnere en kvinne har hatt er ikke din sak. Har du en grense på hvor mange menn en kvinne skal ha ligget med for at ungen skal kalles lausunge? En moderne vri av ordet lausunge forresten.

Men nå er ordet lausunge et gammelt uttrykk som ikke brukes lenger. Fra gammelt av så ble kvinner som lå med flere menn utenfor ekteskap kalt for hore. Det er ingen som bruker uttrykket lausunge i dag om barn som bor alene med en av foreldrene, heldigvis. Når det ordet en sjelden gang blir brukt så forbindes det med at moren har levd i hor.

Skrevet

Men nå er ordet lausunge et gammelt uttrykk som ikke brukes lenger. Fra gammelt av så ble kvinner som lå med flere menn utenfor ekteskap kalt for hore. Det er ingen som bruker uttrykket lausunge i dag om barn som bor alene med en av foreldrene, heldigvis. Når det ordet en sjelden gang blir brukt så forbindes det med at moren har levd i hor.

Å forbinde et ord med noe er en ting, å følge ordboka er noe annet.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=lausunge

Hvordan skulle språket vårt vært hvis vi alle brukte ord fordi vi forbant det med noe

Dessuten, lausunge (løs unge) er brukt på barn født utenfor eksteskap. Jeg kan ikke si (som voksen) at jeg nødvendigvis "fobinder" lausunge med horeri. Tenker jeg ordet lausunge så tenker jeg yngre jenter (før i tiden) som har vært uheldige om latt seg rive med og har blitt gravide utenom eksteskap. Altså så forbinder ikke jeg dette ordet med horeri i det hele tatt, men heller med naivitet og uhell.

Horene hadde (selv den gang) ganske vett på å ende opp uten unger etter alle hoppene i halmen.

Kaka11365381158
Skrevet

Å forbinde et ord med noe er en ting, å følge ordboka er noe annet.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=lausunge

Hvordan skulle språket vårt vært hvis vi alle brukte ord fordi vi forbant det med noe

Dessuten, lausunge (løs unge) er brukt på barn født utenfor eksteskap. Jeg kan ikke si (som voksen) at jeg nødvendigvis "fobinder" lausunge med horeri. Tenker jeg ordet lausunge så tenker jeg yngre jenter (før i tiden) som har vært uheldige om latt seg rive med og har blitt gravide utenom eksteskap. Altså så forbinder ikke jeg dette ordet med horeri i det hele tatt, men heller med naivitet og uhell.

Horene hadde (selv den gang) ganske vett på å ende opp uten unger etter alle hoppene i halmen.

Men ordet hor da? Betyr det ikke egentlig sex utenfor ekteskapet? Ordet hore er jo en da som utfører hor.

Om vi ikke skal forbinde ordet med noe så kan du jo si at alle som har hatt sex utenfor ekteskap er horer. Jeg kommer selv fra en liten bygd hvor alle kjenner alle. Vet om en unge som ble kalt lausunge og det var kun fordi ingen visste hvem som var faren til barnet. Moren eller barnet visste det heller ikke. Denne moren ble også omtalt som hore. Skilsmissebarn og barn som en visste hvem faren var ble aldri omtalt som lausunge.

Skrevet

Men ordet hor da? Betyr det ikke egentlig sex utenfor ekteskapet? Ordet hore er jo en da som utfører hor.

Om vi ikke skal forbinde ordet med noe så kan du jo si at alle som har hatt sex utenfor ekteskap er horer. Jeg kommer selv fra en liten bygd hvor alle kjenner alle. Vet om en unge som ble kalt lausunge og det var kun fordi ingen visste hvem som var faren til barnet. Moren eller barnet visste det heller ikke. Denne moren ble også omtalt som hore. Skilsmissebarn og barn som en visste hvem faren var ble aldri omtalt som lausunge.

I følge ordboka så er "hore" og "å drive hor" to forskjellige ting:

Hore: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=hore'>http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=hore

Hor: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=hor

Kaka11365381158
Skrevet

Men nå står det ikke at horer bare er de som driver med prostitusjon men også med de kvinner som driver hor. Ordet "hor" betyr gifte kvinner som har sex med andres ektemenn. Så om du er gift og så har sex med en annen mann som er gift er du hore,basta!

Kaka11365381158
Skrevet

Jeg skrev feil. Hor er når en gift person har sex med en annen. Den andre trenger ikke å være med en annen som er gift men den ene må være gift. Gifte menn eller kvinner som er utro er da horebukker eller horer.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Ble noen kalt skjøkje i bygda di? Det er et gammelt norrønt ord om løsaktige kvinner.

Jeg kunne godt brukt slike ord på tull i noen sammenhenger.

Det er ingen som helt seriøst snakker om lausunge i dag, og det høres helt merkelig ut å si lausunge om et barn hvor mor ikke vet hvem som er faren. Skilsmissebarn har aldri vært lausunger siden de er født i ekteskap.

Jeg fikk et barn før jeg giftet meg, men giftet meg med barnefaren tre måneder senere. Brødrene mine har snakket om stakkars barn som er lausunge og født i synd og horeri, men det er en godslig erting mellom søsken. De tenker ikke et øyeblikk på niesen sin som noe mindreverdig enn andre. Jeg fikk et annet barn i ekteskapet, men er skilt nå. Familien kan godt fleipe med at hun første er uektefødt, men det at jeg skilte meg gjorde ikke den andre uekte.

Heldigvis er det slik at det er lov å ha fleip og moro i hverdagen, og jeg er sjokkert over at norsk bygdekultur er så fordømmende fremdeles som du beskriver.

Gjest jul med din glede
Skrevet

Jeg skrev feil. Hor er når en gift person har sex med en annen. Den andre trenger ikke å være med en annen som er gift men den ene må være gift. Gifte menn eller kvinner som er utro er da horebukker eller horer.

Hor er sexuell omgang med en annen person som strider mot moralske regler, eller utukt. Hor er derfor også sexuell omgang mellom ugifte mennesker. Dette er definisjon fra middelalderen hvor kirken var streng og styrt av makthavere som ville ha kontroll over bl.a. kvinners sexualitet.

Kvinner har ikke hatt lov å ha sexualitet i den kristne tro. De skulle bare tjene sin mann og føde ham barn. Derfor kom denne jomfruhistorien rundt Jesu fødsel. Det er forskjell i Islam hvor kvinner har lov å være sexuelle vesener, men må dekkes til for ikke å vekke sexuelle lyster hos menn og bli fristet.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Litt???

Det er jo bare andre ord for å si at moren din har vært en hore? Hvordan ville du som mor likt å bli omtalt slik?

Dessuten er det alvorlig å fleipe med sånt når andre elever er til stede. Jeg hadde helt sikkert ledd selv av en slik uttalelse om det var til meg på den alderen. Kjenner meg veldig igjen. En forstår ikke selv der og da at en bare blir ledd av. Rekasjonene kan først komme mange år seinere. Barn som ler i slike situasjoner har ofte ikke lært seg og sette ord på følelsene. De skjønner ikke at andre beahndler de respektløst, derfor ler de. Noen barn kan også le selv om de blir slått halvt i hel av andre elever.

''En forstår ikke selv der og da at en bare blir ledd av. ''

Jeg tror du overtolker veldig. Er det din egen situasjon du vil overføre på andre? Jeg tror ikke denne jenta ble ledd av. Hun ble helt sikkert ledd til.

Gjest jul med din glede
Skrevet

''En forstår ikke selv der og da at en bare blir ledd av. ''

Jeg tror du overtolker veldig. Er det din egen situasjon du vil overføre på andre? Jeg tror ikke denne jenta ble ledd av. Hun ble helt sikkert ledd til.

Eller ledd med.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

hallo tenk å si noe sånt da - og foran de andre ungene! Hallo! Den læreren burde vært suspendert!

det finnes da mange mørke nordmenn som ikke er spanske...

men det er en teori om at for leeenge siden, da var det en del portugisiske og spanske sjømenn i traktene her, og mens mannfolka til damene på øyene på vestlandet her var ute på sjøen, forsynte de utenlandske sjømennene seg med de norske fruene ;-) og det endte med en del mørkhårede damer :D

se i sverige, der er det mange flere naturlige blondiner enn i Norge...

så kan hende, er det en del mer spanierblod i årene i Norge, spesielt på vestkysten, enn lenger sørøst.

Jeg kjenner selv en dame som alle trodde var adoptert.

Begge foreldrene var lyse, og de andre søskenene var lyse, mens hun var mørk... hun hadde grønnbrune øyne... og så litt tater ut. Moren husker hvordan folk hvisket, det der er sikkert en de har tatt til seg...

Men de hadde noe mørkt lenger bak i slekta, og sånt kan plutselig komme igjen.

F.eks. om bestefaren var mørk.

Så folk skal være forsiktig med å danne seg tanker...

Du kjenner bare historien delvis, ikke helt. Det var snakk om båter fra den spanske armada, som ble tatt av storm og endte på Vestlandet. De overlevende sjømennene bosatte seg og fikk barn. Det var ikke snakk om at de bare "var her" mens mennene var på sjøen. Nei, de giftet seg og gikk inn i samfunnet.

Det er grunnen til at det er så mange mørkhårede med brune øyne blandt nordmenn.

Denne læreren kjente sikkert til dette. Det var derfor han kunne ta en sånn fleip. Hadde han trodd at noen kunne ta ham på ordet, ville han sikkert ikke gjort det.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Eller ledd med.

Siden hun lo selv også, har du rett i at "ledd med" er bedre å bruke.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er klart dere skal reagere på dette!

Selv om ikke datteren din har reageret så var utsagnet utrolig respektløst. Før eller senere så kan det komme en reaksjon som kan være vond. Skal vi få slutt på slik type mobbing så er det viktig av vi foreldre reagerer,ikke bare for vår egen del men også for å hindre at andre blir mobbet. Så lenge vi ikke har noe kontrollorgan i skolen så er barna helt avhengig av at foreldre reagerer og sier i fra.

''Før eller senere så kan det komme en reaksjon som kan være vond.''

Jeg tror det er mye større fare for at det skal komme en etterreaksjon hvis dette hauses opp. Da kan hun komme til å se på seg seg selv som et mobbeoffer - helt uten grunn.

Elever på 18 år har lært om hvordan gener arves, noe det ser ut som om mange her i tråden har glemt. Det er ikke noe rart i at en i søskenflokken er mørkere enn de andre. Og så lenge man vet det, og er trygg på hverandre, så tåler man en sånn fleip.

Går denne faren helt av skaftet, så vil både lærere og medelever begynne å lure på hva som ligger bak. Og det kan virkelig skape vonde opplevelser for denne jenta.

Skrevet

Men nå står det ikke at horer bare er de som driver med prostitusjon men også med de kvinner som driver hor. Ordet "hor" betyr gifte kvinner som har sex med andres ektemenn. Så om du er gift og så har sex med en annen mann som er gift er du hore,basta!

*ler*

Nå har du jo akkurat lest selv at å være hore og å drive med hor er to forskjellige ting :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...