Gå til innhold

Parkinson?

Anbefalte innlegg

Gjest linamaria
Skrevet

Min pappa (70 år) har fått parkinson og jeg er så fortvilet. Jeg har lest mye om det på nettet, men lurer på om noen her inne kjenner noen som har det?

Er det virkelig så tragisk som det jeg leser - eller hva sier dere som kanskje kjenner noen med denne sykdomen?

Han er veldig deppa selv...

Skrevet

Jeg tror det finnes ganske bra medisiner og jeg har også lest om folk som har blitt operert og blitt nesten bra. Da har de kuttet over noen nervetråder i hjernen.

Skrevet

Min pappa har også fått parkinson, for et års tid siden, han var da 84. Blitt verre og verre enda han går på medisiner. Skjelver veldig på ene hånda, subber når han går og har blitt ustø.

Går til spesialsist, fysioterapi og gymnastikk på HiO. Vondt å se foreldra våre bli syke. Hodet er helt klart, det fysiske svikter, det må være fælt.

Skrevet

Det kommer litt an på hvor hardt han er angrepet. Det finnes gode medsiner på markedet som kan holde sykdommen i sjakk i flere år.

Min far hadde Parkinsson, husker ikke helt hvor mange år han hadde det, han var hardt rammet, det beynte med skjelving som gradvis gikk over til stivhet. Tilslutt var han stiv i heke kroppen og kunne ikke spise selv eller kle på seg selv. Han ble også rammet av en spesiell type Altzheimer som følger Parkissonsykdommen. Dette gjorde ham til en sint og sur gammel mann som kjeftet på alle og som på slutten ikke kjente igjen sin familie.

Han ble pleiepasient og var de siste månedene av sitt liv på sykehjem hvor han lå i en slags dvaletilstand før han sovnet sitlle inn. Den verste periododen for oss var da han ennå var hjemme og istand til å kjenne igjen folk men ikke klarte å bevege seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...