Gå til innhold

Dritlei bonde!

Anbefalte innlegg

Gjest trudypudi
Skrevet

Har akkurat kommet inn fra fjøsen etter en times arbeid med foring, møkking etc. Å i hodet mitt surret tanker om å legge ned hele driften. Jeg har drevet gården alene i 6 år nå, og det er selvsagt verst om vinteren. Er lei av å være lenket til denne plassen og de samme evige rutinene dag ut og dag inn. Blæææææ

Jeg valgte dette livet selv, kjøpte gården selv... Javisst kan det være kjekt om sommeren. Elsker dyrene mine, men føler jeg holder på å tørne av alt arbeidet.

Noen flere bønder som sliter med det samme? Det går mot lysere tider, men deretter nok en vinter om og om igjen. Samtidig... kommer jeg til å kjede meg ihjel?

Tjener lite på å være småbruker. Er mest utgifter for min del.

Fan hvor vanskelig det skal være...

Skrevet

Min søster er bonde. Men må jobbe utenom, gården tjener de for lite på...

Jeg skjønner godt du er lei. Jeg personlig hadde aldri orket... Jeg er for glad i friheten min til å drive gård.

God jul til deg & dyrene dine! :0)

Gjest trudypudi
Skrevet

Min søster er bonde. Men må jobbe utenom, gården tjener de for lite på...

Jeg skjønner godt du er lei. Jeg personlig hadde aldri orket... Jeg er for glad i friheten min til å drive gård.

God jul til deg & dyrene dine! :0)

Hmm. Takker for innspill. Har møtt nok av byfolk som sier at jeg er såååå heldig og at de drømmer om den samme friheten og det rolige livet på landet.

Har gooood plass ja.... men ikke så mye romm til å bevege meg ut i verden. Det er standarsetningen min når jeg er på kveldsbesøk eller arragement på kveldstid : Må hjem til dyra...

Blir jeg invitert på fest i byen må jeg enten sette himmel og jord i bevegelse for å få pass/avløsere eller takke nei.

eklager at jeg syter i kveld. Noen som vil låne to hester feks. til våren? Eller overta 15 gratis sauer?

Skrevet

Hmm. Takker for innspill. Har møtt nok av byfolk som sier at jeg er såååå heldig og at de drømmer om den samme friheten og det rolige livet på landet.

Har gooood plass ja.... men ikke så mye romm til å bevege meg ut i verden. Det er standarsetningen min når jeg er på kveldsbesøk eller arragement på kveldstid : Må hjem til dyra...

Blir jeg invitert på fest i byen må jeg enten sette himmel og jord i bevegelse for å få pass/avløsere eller takke nei.

eklager at jeg syter i kveld. Noen som vil låne to hester feks. til våren? Eller overta 15 gratis sauer?

''Må hjem til dyra... Blir jeg invitert på fest i byen må jeg enten sette himmel og jord i bevegelse for å få pass/avløsere eller takke nei. ''

Akkurat det sier min søster også. Og akkurat derfor kunne jeg aldri hatt bondegård... ;p

Det å bo på landet er jo en ting, men å drive gård er en helt annen ting...

Du bør sette opp annonser ang dyrene, sikkert mange jenter som ønsker låne hest en sommer. Og sauene, ikke like enkelt med dem kanskje... Om ikke det var villsauer da, de kan jo gå alene på beita hele sommeren....

hidi, the scorpion
Skrevet

Skjønner deg veldig godt!

Jeg for min del, synes at bondeyrket er både undertrykket og underbetalt!

Norge trenger dere! Og jeg betaler gladelig for kjøtt, som har hatt gleden av norsk natur!

Takk for at du holder ut;)

Skrevet

Jeg bor på småbruk _uten_ dyr ;)

Vokste opp her og vi hadde dyr når jeg var liten. Det ble etterhvert flere utgifter enn inntekter, så foreldrene mine bestemte seg for å legge ned driften. Nå eier de endel skog, men har kun ei skilpadde som "kjæledyr" ;)

Jeg har odelsrett på gården, men det kommer neppe dyr i fjøset så lenge jeg er "sjef" ;) Det er herlig å bo på et nedlagt småbruk. Masse marker, skog, frihet etc. Det eneste minuset må være at det blir litt marker å slå, samt at man må vedlikeholde låve, uthus, sagbruk, naust etc - men dette er jo ikke noe man driver med daglig.

Hvorfor ikke selge dyrene og få deg en annen jobb? Jovisst er det kjekt med dyr, men man kan leve godt med et par katter og noen kaniner også :)

Skrevet

Jeg forstår at du kan gå lei - særlig når du driver alene. Mannen min har odel på en gård, og en eller annen gang skal vi overta. Hvordan vi skal drive, har vi ikke bestemt - men jeg er ikke så positiv til melkekyr, som krever såpass mye arbeid. Ser heller for meg sau og evt noen ammekyr - men det er selvsagt arbeid med dem også.

Gården ligger på en flott plass - i kveld var vi på besøk der - og aldri har jeg sett en så fantastisk stjernehimmel! Det er ikke noe gatelys, så det var noe helt annet med en iskald vinterhimmel der enn hjemme...

Å være bonde er et av de viktigste yrkene som finnes, og det er jo pga deg og andre bønder at vi kan få ha pinnekjøtt på julaften!

Skrevet

Hestene er det vel ikke noen problem med å la noen ha dem på For?

her i området jeg bor i er det nok å "sette ordet på bygda" så har man dagen etter noen som vil se til dyra, om de får ri og kose og stelle gratis er dette noe mange setter pris på :) Det samme med sauene, 15 sauer er ikke "allverden". Klart for deg er det, det som er alene, men det går godt an å søke etter faste sjauere :)

Nå bor jeg i et bondefylke, der de fleste kan å ta seg av dyr, så dette bruker ikke være problemer i bygda her ;) fordi folk hjelper hverandre...

Ellers så kan du jo "leie" ut livet ditt en uke eller 2 når du vil på ferie, til "storby" folket. "prøv å være bonde for en ferie, greie;)" så avtaler du med lokale bønder som kan være opp-passere? Bare et forslag ;)

Gjest ponnytail
Skrevet

''Er lei av å være lenket til denne plassen og de samme evige rutinene dag ut og dag inn. Blæææææ Jeg valgte dette livet selv, kjøpte gården selv... Javisst kan det være kjekt om sommeren. Elsker dyrene mine, men føler jeg holder på å tørne av alt arbeidet.

Noen flere bønder som sliter med det samme? Det går mot lysere tider, men deretter nok en vinter om og om igjen. Samtidig... kommer jeg til å kjede meg ihjel? Tjener lite på å være småbruker. Er mest utgifter for min del. ''

Dette er 'godt' å høre fra en "by-bonde". Misforstå meg rett, jeg tenker det er godt for byfolket som drømmer om et "rolig" liv på landet å høre hvordan det -egentlig- er å være bonde. Mye jobb, dårlig betalt, og man har ikke mye frihet når det gjelder å reise bort. Bøndene gjør en uvurderlig jobb! Jeg hører mange si at bøndene får så mye subsidier at det halve kunne vært nok. Hverdagen for de fleste er ikke noe luksusliv.

Du får melde deg på Bonderomantikk. Det er i alle fall lettere å drive gård når man er to. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...