Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går utifra at det er behovet for oksygen som øker på et eller annent vis, er det for at musklene brukes? Hjernen?

Har omsider begynt å lære meg å ikke kjempe imot den økte pustingen som skjer, og da er det jo så utrolig mye lettere å trene! :)

Men altså - hva skjer, og hvorfor?

hilsen nysgjerrige

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340634-hvorfor-blir-man-anpusten-ved-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når aktiviteten øker, øker oksygeunderskuddet og CO2 overskuddet. Dette øker pustefrekvensen for at vi skal lufte ut mer CO2 og øke opptaket av oksygen.

Hvorfor i all verden sulle du holde igjen pusten?

Nei det kan du si... Har muligens sammenheng med en del kvelningsepisoder som liten, har iallfall alltid gjort det. Litt fanatisk på å måtte kontrollere pusten på en måte. Er jo så mye mer behagelig å ikke gjøre det! :)

Men det med co2 forklarer vel kanskje svimmelheten også. Tror jeg skal få kondis i år!

Gjest sjøstjerna

Nei det kan du si... Har muligens sammenheng med en del kvelningsepisoder som liten, har iallfall alltid gjort det. Litt fanatisk på å måtte kontrollere pusten på en måte. Er jo så mye mer behagelig å ikke gjøre det! :)

Men det med co2 forklarer vel kanskje svimmelheten også. Tror jeg skal få kondis i år!

Kondisen går opp ved økt trening.

Og etter hvert kan du gjøre mer før du blir anpusten. :-)

*skal også ta opp treningen*

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Du er inn på det rette. I sentralnerve-systemet er det et eget senter som reagerer på at oksygenmengden ved fysisk aktivitet reduseres i blodet. Dette sender ut signaler til respirasjons-muskulaturen som fører til at pusten blir dypere og raskere.

• 2 uker senere...

Du er inn på det rette. I sentralnerve-systemet er det et eget senter som reagerer på at oksygenmengden ved fysisk aktivitet reduseres i blodet. Dette sender ut signaler til respirasjons-muskulaturen som fører til at pusten blir dypere og raskere.

Takk for svar - så ikke denne før nå!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...